Marks & Spencer propustí sedm tisíc lidí, prodejci oděvů vyklízejí i tuzemská obchodní centra

Britská maloobchodní síť Marks & Spencer, jež se soustředí zejména na prodej oděvů, propustí sedm tisíc svých zaměstnanců. Jde o nejnovější oběti ekonomických dopadů koronavirové nákazy, která na kamenné prodejny s oděvy udeřila obzvláště ničivě. Marks & Spencer sníží stavy svých zaměstnanců v příštích třech měsících. Minulý měsíc už přitom oznámil propuštění takřka tisícovky lidí.
Marks & Spencer propustí sedm tisíc lidí, prodejci oděvů vyklízejí i tuzemská obchodní centra. Ilustrační foto: Pixabay.com

Koronavirus udeřil na oděvní prodejny celosvětově. Česká obchodní centra, shopping mally či retail parky vyklízejí prodejci oděvů či obuvi. Jejich prodejní místa zatím nikdo nezaplňuje, místo nazdobených výloh je vidět jen nekonkrétní nápis „Coming soon“. Již brzy. Ale co? Kdo?

Z Česka se nedávno stáhl třeba francouzský oděvní řetězec Camaieu, jenž tu provozoval skoro třicet kamenných obchodů. V problémech je také společnost L Brands, pod níž spadá značka luxusního spodního prádla Victoria’s Secret. A mnozí další.

Nyní, když v rostoucí míře hrozí závažný průběh podzimní vlny pandemie koronaviru, se obavy tuzemských i zahraničních prodejců oděvů stupňují. Podzim může být likvidační pro celou řadu z těch, kteří jarní vlnu pandemie ještě ustáli.

Tržby maloobchodních prodejců oděvů, těch v kamenných prodejnách, ještě v červnu, podle nejnovějších údajů Českého statistického úřadu, klesaly meziročně o více než šestnáct procent. Přitom tržby maloobchodu jako celku byly v červnu už víceméně na loňské úrovni. A vyšší než loňské tržby pak zaznamenali třeba prodejci sportovních potřeb, a zejména on-line obchody.

PSALI JSME:
Hugo Boss trpí kvůli koronaviru i demonstracím

To není náhoda. Koronavirová krize naučila v e-shopech nakupovat i ty Čechy, kteří tak dosud nečinili. Tržby tuzemských e-shopů tak letos mohou atakovat hranici 200 miliard korun. Dosavadní rekord, loňský, přitom činí 155 miliard.

Navíc koronavirová krize snížila zájem o formálnější oblečení a obuv, jakou jsou obleky, kostýmy, ale i třeba džíny. Naopak sportovní a pohodlné oblečení získalo na popularitě. Důvod je zřejmý: Když byli lidé více doma, třeba i na home office, nepotřebovali tolik formálního, luxusnějšího oblečení, které normálně do zaměstnání nosí.

Mnozí zůstávají i u tohoto návyku. Nakupují více pohodlného a sportovního oblečení než dříve a nakupují celkově více oblečení či obuvi přes internet. Kamenné obchody s oděvy tudíž ztrácejí zákazníky a vyklízejí tuzemská obchodní centra a retail parky. Podobný trend je patrný i v zahraničí.

Odklon od formálního zboží zrcadlí i vývoj akcií firem jako Hugo Boss nebo Levi Strauss, které během koronavirové krize dramaticky poklesly a dosud se nezotavily – jsou stále skoro jen na polovině své úrovně ze začátku letošního roku. To znamená, že investoři nevěří v rychlý růst ziskovosti těchto firem k předkoronavirovému trendu.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Obchodní centra loni zvýšila obrat o 3,4 %. Jak se do jejich budoucnosti promítne pandemie koronaviru?

Zavřít reklamu ×
  1. Že by zase přicházely do mody ušmudlané monterky,zástěry,šátky,holiny? Za co,soudruzi,za co ?

    • Anebo že by přicházelo do módy, že nutně nemusím mít značkové oblečení, na kterém je visačka „made in China“?

    • Žádná škoda. Bývalá doba, kdy na Příkopech byli jednička v kvalitě. Pak se zvrhli. Nedávno jsem vyhodila, téměř po 25 letech svetřík, na který jsem byla hrdá. Dnes to vydrží 2 sezóny max. Takže bylo v podstatě fuk, jestli u MS nebo u Vietnamců.

  2. No, nevím. Moje maminka (81 let) se byla relativně nedávno u Markse a Spencera podívat, a jejich módní oděvy komentovala tak, že jí to připomíná oblečení, které její babička nosila na dvůr ke slepicím. Maminka ovšem preferuje spíš elegantnější styl. Jestli ono to nebude taky tím, že i to, čemu říkají „formální styl“ vypadá, jako když to právě vytáhli z tlamy krávě. Neupravené, pomuchlané a občas i tak trochu „šmucig“.

  3. Souhlasím! Prodávají nekvalitní a nemoderní hadry. Přesto jsem si tam včera koupila tričko, které mělo nebývale veselý vzorek i domnělou kvalitu. Doma jsem to ale nemohla na těle nějak srovnat – jedno rameno trčelo, délka zvlněná a rukávy byly snad vsazené zadním dopředu! Jenže v kabince se mi zdálo všechno docela v pořádku, znáte to… Tak takový šunt jsem od známého řetězce nečekala, ke všemu drahého! Tam už nikdy! Leda snad, jak píše p. Ina, k těm slepicím… Pokusím se vrátit. Hezký den všem :o)

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB