Máslo vs. margarín: Kupi.cz ví, proč cena rostlinných tuků zůstává na bodu mrazu

Rostoucí cena másla na sebe strhává pozornost. Nezapomínáme ale na něco? Mimo pozornost zůstává zajímavý fakt: zatímco máslo zdražilo zhruba o 40 procent, výrobci rostlinných tuků zdražují jen velmi mírně a zřejmě doufají, že získají větší část trhu. Ukazují to dlouhodobá data služby Kupi.cz, která nabízí porovnání cen z letáků a katalogů všech českých supermarketů a hypermarketů.

„Po sametové revoluci margaríny jely na vlně zdravého životního stylu a novosti, díky čemuž prodeje raketově vystřelily. Od roku 1998 ale jejich spotřeba v podstatě stagnuje. Objevily se pochybnosti o zdravotní vhodnosti margarínů a lidé naopak znovu přišli na chuť máslu, bez kterého se česká kuchyně prostě neobejde,“ vysvětluje Petr Miklík, marketingový manažer Kupi.cz. Předloni podle údajů ČSÚ zkonzumoval průměrný Čech 5,5 kilogramu másla, zatímco v roce 2007 to bylo jen 4,2 kilogramy. Díky „máslové krizi“ se ale situace v posledních měsících začala prudce měnit. Pomáhá tomu cenová a prodejní politika výrobců margarínů. Kupi.cz, které dlouhodobě sleduje několik desítek produktů v této kategorii, zjistilo, že průměrná cena za jedno balení margarínu stále osciluje v rozmezí 40 – 45 korun. Akční ceny se pohybují dokonce mezi 25 – 29 korunami.  To se nijak nevymyká normálu posledních několika let. Kromě toho server Kupi.cz zaznamenal, že proti stejnému období loňského roku vzrostl v posledních měsících počet slevových akcí na margaríny. Je tedy jasné, že na trhu mezi nadnárodními potravinářskými koncerny, které produkují margaríny, a českými zemědělci s jejich máslem probíhá skrytý souboj o pozice. To potvrzují i čísla z nedávného průzkumu agentury Nielsen, podle které od září 2016 do října 2017 spotřeba másla na hlavu klesla o 16 procent, a naopak prodej margarínů se o 9 procent zvýšil.

Ať už bude další vývoj jakýkoliv, důležité je, jak se podepíše na obsahu peněženky českého spotřebitele. Speciálně před Vánoci se tato otázka týká možné náhrady másla margaríny na pečení. Jejich typickým příkladem jsou Hera a Omega. Oba produkty zatím také cenami nijak nevybočily ze svých dlouhodobých hranic. Hera je s průměrnou říjnovou cenu 21,90 Kč na úrovni cen z let 2013-2015. Podobně je na tom Omega. Ani její současná cena 29,90 Kč nebyla v uplynulých letech nijak výjimečná. Navíc, pokud hospodyňky plánují péct vánoční cukroví z těchto tuků, speciálně zde se jim vyplatí sledovat slevové akce. Ceny ve slevách běžně klesají až o třicet procent – tedy Hera na necelých 15 korun a Omega na 20 korun. Heru bylo v listopadu dokonce možné na některých místech koupit za cenu kolem 13 korun. Vzhledem k jasné strategii výrobců lze tyto slevy očekávat i v předvánočním a vánočním období. Aktuální přehled cen a slev mohou lidé jednoduše sledovat na www.kupi.cz nebo v mobilní aplikaci dostupné pro telefony s operačním systémem Android https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.kupi&hl=cs.

A jak to podle Kupi.cz bude na Vánoce s máslem?

„Je možné, že opticky základní cena ještě o něco málo vzroste. Třeba až někam k šedesáti korunám. Očekáváme ale, že to bude spíš marketingový tah a obchodníci budou nabízet akční ceny na úrovni těch současných. V období Vánoc tak podle nás bude možné máslo stále koupit za cenu kolem padesáti korun,“ vysvětluje Petr Miklík. Průměrná cena másla v akci byla toto září 53,47 Kč. Z dat Kupi.cz je zároveň vidět, že počet slevových akcí v posledních měsících klesl. Zatímco ještě v květnu jich bylo 32, v srpnu jen 8, v září 18 a v říjnu opět 8. A jaký je zájem lidí o máslo? Samozřejmě vysoký. Na Kupi.cz slevy na tento produkt v letošním říjnu hledali oproti dubnu čtyřikrát častěji.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Tipy na dárky, které pomáhají. Jaké jsou mezi Čechy nejoblíbenější?

Dárky, které pomáhají potřebným, jsou mezi Čechy čím dál tím oblíbenější. Nabízí totiž netradiční způsob, jak obdarovat blízké a zároveň udělat dobrý skutek. Koupí dárkového certifikátu lidé ročně přispějí až statisíce korun na pomoc lidem v nouzi doma i v zahraničí.

Zaměstnanci Sberbank splnili více než 300 vánočních přání

Zaměstnanci Sberbank plní vánoční přání dětem a seniorům. Klientům domovů seniorů či dětem pobývajícím v dětských domech nakoupili přes 300 dárků, o které si napsali Ježíškovi. Na Štědrý večer si tak ti mladší rozbalí vytouženou panenku, auto na ovládání, dřevěné kostky nebo stavebnici, ti starší pak pěknou …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Měli by mít Češi na trhu práce přednost? V Česku už pracuje přes půl milionu cizinců

Analýza
Nadprůměrně pozitivní ekonomický vývoj Česka a vysoká životní úroveň, která je na obdobné té v západoevropských zemích. To jsou lákadla pro kvalifikované pracovní síly ze zemí severní, západní a jižní Evropy. Od našeho vstupu do EU v roce 2004 v Česku značně přibylo zaměstnaných cizinců z ekonomicky vyspělejších evropských zemí – za prací k nám přišlo 25 tisíc nových pracovníků.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru