Máte auto? Pod stromeček si přejte nabíječku

Každý rok se to opakuje, když různé autokluby nebo asistenční služby zveřejňují nejčastější trable běžných motoristů: Vede akumulátor. Nízké teploty, krátké jízdy, nedostatečná údržba, přesluhování – to všechno akumulátoru na palubě automobilu nedělá dobře.
Ilustrační foto: Auto-Medienportal.Net/GTÜ

A protože má zároveň na starosti řadu spotřebičů a v zimě mu bere výkon nízká teplota, může mu zkrátka a dobře dojít dech. Když se mu ale řádně věnujete, jeho forma rázem stoupne. Na vrcholu vhodných pomůcek zde stojí nabíječka.

Chytrá krabice umí spoustu věcí

Moderní nabíječky sice vypadají velmi jednoduše, ale zvládnou toho hodně. Ty nejlepší dokážou oživit akumulátor i tehdy, když v něm začala sulfatace (srážení síranů na olověných deskách vlivem nízkého nabití – pozn. aut.). Už předtím také spustí diagnostiku, aby vůbec zjistily, co svěřenému zdroji vlastně je.

A také identifikují jeho typ, tedy zda jde o olověnou konstrukci nebo modernější provedení AGM či GEL, kde je elektrolyt vázán v rounu nebo gelu. Hodí se i teplotní čidlo, které nabíjecí proud mění podle okolní teploty. Při koupi byste měli znát typ vaší baterie a také její kapacitu, podle ní se totiž určuje nabíjecí proud. Orientačně by měl dosahovat asi její desetiny. Když podstřelíte, nabíječka může pracovat o hodně déle.

PSALI JSME:
Jak správně používat startovací kabely?

Klidně i jednou měsíčně

Práce s nabíječkou je velmi jednoduchá, všechno důležité si ohlídá sama. Proto by neměl být problém ji zapřáhnout i jednou měsíčně. Tehdy přijde ke slovu hlavně takzvaný rekondiční režim, který jen promíchá elektrolyt.

Následuje zapojení udržovacího napětí, aby byla baterie pořád plná. Pravidelné dobíjení je vhodné už proto, že jakmile sulfatace dosáhne kritického bodu, běžná nabíječka si s ní neporadí. Vybití na úroveň okolo 11,6 voltu už je v tomto ohledu průšvih.

Ochrana, ochrana

Nabíječky používané v moderních autech plných elektroniky musejí mít ochranu proti přepólování či jiskření nebo ochranu elektroinstalace, která omezuje používané napětí. Hodí se i krytí IP, abyste ji mohli používat třeba venku. Tady je limit minimálně IP65, tedy prachotěsné zařízení odolné proti stříkající vodě.

PSALI JSME:
Co s autem dokážou za pár stovek a na počkání podnikavci s kabely a diagnostikou

Zavřít reklamu ×
  1. Vozím elektronickou nabíječku už asi 4 roky v autĕ a nemá ani půl kila.Je to jistota,dalo by se ve dne dojet i s porouchaným alternátorem.Nechápu proč ji nemohou mít moderní drahá auta již zabudovanou

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?