Meziměsíční čísla z maloobchodu tlumí optimismus

Reálný růst maloobchodních tržeb pokračoval podle údajů tuzemského statistického úřadu v Česku i v květnu, kdy došlo v meziročním srovnání k jejich nárůstu o 4,4 procenta. Nicméně tento výsledek je nižší než v předchozích dvou měsících. Naše i tržní prognóza počítaly s nárůstem o jeden procentní bod vyšším. Meziměsíčně pak sektor maloobchodu zaznamenal tržby o 0,1 procenta nižší.
Spotřeba domácností je a bude hlavním tahounem české ekonomiky v tomto roce, na druhé straně z posledních výsledků maloobchodu nelze očekávat její další výraznější nárůst. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zaměříme-li se detailněji na vývoj v maloobchodním sektoru, zjistíme, že v meziročním srovnání rostly tržby napříč jednotlivými oddíly za nepotravinářské zboží o 5,1 procenta, za potraviny o 4,2 procenta a za pohonné hmoty o 2,2 procenta.

V případě nepotravinářského zboží a pohonných hmot jde o nižší růst tržeb než v dubnu, naopak u potravin byl evidován ve srovnání s předchozím měsícem mírný nárůst. To může mít souvislost s dalším poklesem cen potravin během května, ale je otázkou, zda tomu tak bude i v dalších měsících.

Naše prognóza týkající se spotřebitelské inflace totiž naznačuje, že již v červnu se mohl příznivý vývoj u této kategorie zastavit. Podíváme-li se blíže na prodejny dle prodávaného sortimentu, jako již tradičně v posledních měsících nejvíce rostly tržby prodejců s kosmetickými a toaletními výrobky (+18 %). Takovému tempu se maloobchodní prodejci z jiných oblastí ani zdaleka nepřibližují.

Dále následují prodejci s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+5,9 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (+2 %), s oděvy a obuví (+0,3 %). Zvlášť v případě posledně jmenovaného se zdá, že změna spotřebitelského chování v období vysoké inflace mohla být tak zásadního charakteru, že „návrat do normálu“ může trvat delší čas, ačkoli inflační krize už pominula.

Pokles tržeb byl evidován u prodejců s výrobky pro domácnost (-2,5 %) a také s počítačovými a komunikačními zařízeními (-1,1 %). Rozdíly jsou také patrné mezi prodejnami dle jejich specifikace, kdy se nejvíce daří nespecializovaným prodejnám s převahou nepotravinářského zboží, kterým tržby vzrostly o 13,2 procenta.

V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin byly tržby vyšší o 4,9 procenta, naopak ve specializovaných prodejnách potravin se snížily tržby o rovná dvě procenta. Dále velmi dobrá čísla zaznamenává internetový a zásilkový prodej, jemuž v květnu vzrostly tržby ve srovnání s předchozím rokem o 14,5 procenta.

V dubnu maloobchodní tržby meziměsíčně stagnovaly a v květnu se dokonce snížily o 0,1 procenta. Tržby za nepotravinářské zboží i pohonné hmoty shodně poklesly o 0,5 procenta, zatímco za potraviny byly vyšší o 0,6 procenta.

Spotřeba domácností je a bude hlavním tahounem české ekonomiky v tomto roce, na druhé straně z posledních výsledků maloobchodu nelze očekávat její další výraznější nárůst. Ztráty, které maloobchod nabral během roku a půl trvajícího poklesu, pravděpodobně dožene až v příštím roce. Očekáváme, že v průměru za letošní rok vzrostou tržby okolo tří procent.

Autor je analytik Raiffeisenbank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB