Microsoft není a nikdy nebyl tak mediálně atraktivní jako Apple, ale teď se mu daří podstatně víc. Čím to? Má nové služby nebo nové produkty?
Není to záležitost jen posledních měsíců či čtvrtletí, ale už posledních tří let, protože za poslední tři roky přidaly akcie Microsoftu o desítky procentních bodů více, než akcie Applu. Microsoftu se daří hlavně proto, že dokázal zachytit trend nástupu cloudových služeb a vlastně společně s Amazonem určuje tón celému tomuto prudce se rozvíjejícímu segmentu.
Takže zatímco Amazon byl v roce 2014 dvanáctkrát větší než Microsoft, co se týče tržeb za cloud, tak nyní je rozdíl už jen zhruba čtyřnásobný. To znamená, že Amazon je sice stále větší, ale Microsoft ho dohání a společně ovládají stále větší podíl tohoto perspektivního trhu.
I Apple je v těch cloudových službách silný nebo sílící. Jde tedy o obor, kde bude ten největší boj o zákazníky a kde se bude rozhodovat o budoucnosti těchto největších technologických firem?
Ve velké míře ano, nebude to asi úplně jediné bojiště, ale rozhodně bude hrát zcela zásadní roli, i ve světle toho, co přichází. To znamená ve světle internetu věcí, blockchainových technologií, virtuální reality, umělé inteligence.
To vše jsou technologie, které cloudu dodávají další růstový impuls, protože cloud je nesmírně efektivní technologie, která mj. umožňuje využívat velké výpočetní síly těch vzdálených serverů.
Microsoftu rostly tržby i v ostatních segmentech, což jsou zejména služby pro domácnosti, klasické softwarové programy jako Office a taky hardware. Jak se mu daří v těchto segmentech?
Daří se mu dobře, protože Microsoft velice zdařile dokáže mixovat tradiční IT odvětví s právě nastupujícími trendy. Samozřejmě těžiště je na těch nastupujících trendech, ale Microsoft velice umně snoubí jak ten tradiční svět s tím světem nastupujícím a trochu ve stínu Applu a dalších velkých jmen dokázal vybudovat velice solidní byznys model.
To se třeba tak úplně nezdařilo IBM, což je další tradiční IT značka, ještě tradičnější než Microsoft. Ale IBM tolik nedokázala trend třeba cloudu zachytit jako právě Microsoft, takže to není nic samozřejmého a zdá se tedy, že Microsoftu notně svědčí vedení šéfa Satyi Nadelly. Firemní kultura, kterou zavedl, se příznivě odráží v hospodářském výsledku.