Mikrospánek za volantem. Zajistí vám je jediný typ odpočinku, ten věčný

Vidět a být viděn. Nejznámější pravidlo bezpečnosti silničního provozu někdy stačí nedodržet jen z poloviny a na pár sekund.
I moderní elektronické systémy detekce únavy za volantem mají co dělat, aby svoji chybovost udržely v přijatelné míře. Foto: Mercedes Benz

Nastupuje zima s krátkými a chladnými dny, které svěžesti organismu dvakrát nesvědčí. Právě na sklonku roku a začátku toho následujícího roste riziko mikrospánků, které hlavně za volantem mohou mít fatální následky. Jde o to, že v průběhu tohoto několikasekundového stavu doslova nic nevidíte ani neslyšíte, takže pokud řídíte auto, vlastně ho neovládáte.

Varování? Žádné…

Mikrospánek může trvat půl sekundy až půl minuty, dokonce při něm ani nemusejí klesnout víčka. Nástup je rychlý a bez jakýchkoli zjevných příznaků – i moderní elektronické systémy detekce únavy za volantem mají co dělat, aby svoji chybovost udržely v přijatelné míře.

Nic tedy většinou nepozná ani spolujezdec. A občas také sám řidič, takže jede dál, pěkně vstříc dalšímu „vypnutí“.

Únava mu přitom podvazuje reakce, zhoršuje vnímání zvuku aj. Na druhou stranu ale lze poznat, že je na mikrospánek minimálně zaděláno, mezi příznaky patří klížení a pálení očí, pocit chladu, zívání nebo opakované korekce směru.

Probuzení? Drsné…

I když vše přečkáte bez úhony, ještě není vyhráno. Hlavně probuzení z delšího mikrospánku může provázet šok, při němž se tělo prudce napřímí, a ruce pohnou volantem. Mozek totiž tuší, že něco není správně, a snaží se to napravit. Opravné kontra ale třeba nemusí být nutné nebo tak výrazné a jenom zadělá na další komplikace.

PSALI JSME:
Systém, kterým si automobil v případě nehody sám zavolá o pomoc, už je v ostrém provozu

Rizikovost? Různorodá…

Ne všichni jsou samozřejmě k mikrospánkům náchylní stejně, bohužel ale platí, že zrovna profesionální řidiči by se měli mít zvlášť na pozoru, především když jezdí stále stejné trasy. Dále jsou na tom hůře lidé s poruchami spánku, pracující nočních nebo nepravidelných směn, jedinci, kteří se musí dlouhodobě velmi soustředit, mladí řidiči mezi 18 a 29 lety, muži, rodiče malých dětí a podobně.

Prevence? Dlouhodobá…

Základem je samo sebou pořádný odpočinek. A to nejen v noci, ale také při jízdě, při níž pomohou přestávky, protažení a čerstvý vzduch. Pomoci si můžete i dobou, kdy usedáte za volant. Vedle noci jsou totiž nebezpečná také „sedla“ snížené denní aktivity: Mezi druhou a pátou hodinou ráno, respektive okolo druhé odpoledne.

Sdílet:
  1. nespat a vyjet, pěkná blbost. soused než dojel z noční skončil na střeše. naštěstí přežil a nikoho nezabil

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Nejslavnější Bondovo auto je tento týden na prodej

Pokud jste fanoušek filmů s agentem Jamesem Bondem, máte tento týden čas, volné místo v garáži a na bankovním kontě disponujete alespoň stovkami volných milionů korun nebo čtyřmi až šesti miliony dolarů, pak je …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru