Mikrospánek za volantem. Zajistí vám je jediný typ odpočinku, ten věčný

Vidět a být viděn. Nejznámější pravidlo bezpečnosti silničního provozu někdy stačí nedodržet jen z poloviny a na pár sekund.
I moderní elektronické systémy detekce únavy za volantem mají co dělat, aby svoji chybovost udržely v přijatelné míře. Foto: Mercedes Benz

Nastupuje zima s krátkými a chladnými dny, které svěžesti organismu dvakrát nesvědčí. Právě na sklonku roku a začátku toho následujícího roste riziko mikrospánků, které hlavně za volantem mohou mít fatální následky. Jde o to, že v průběhu tohoto několikasekundového stavu doslova nic nevidíte ani neslyšíte, takže pokud řídíte auto, vlastně ho neovládáte.

Varování? Žádné…

Mikrospánek může trvat půl sekundy až půl minuty, dokonce při něm ani nemusejí klesnout víčka. Nástup je rychlý a bez jakýchkoli zjevných příznaků – i moderní elektronické systémy detekce únavy za volantem mají co dělat, aby svoji chybovost udržely v přijatelné míře.

Nic tedy většinou nepozná ani spolujezdec. A občas také sám řidič, takže jede dál, pěkně vstříc dalšímu „vypnutí“.

Únava mu přitom podvazuje reakce, zhoršuje vnímání zvuku aj. Na druhou stranu ale lze poznat, že je na mikrospánek minimálně zaděláno, mezi příznaky patří klížení a pálení očí, pocit chladu, zívání nebo opakované korekce směru.

Probuzení? Drsné…

I když vše přečkáte bez úhony, ještě není vyhráno. Hlavně probuzení z delšího mikrospánku může provázet šok, při němž se tělo prudce napřímí, a ruce pohnou volantem. Mozek totiž tuší, že něco není správně, a snaží se to napravit. Opravné kontra ale třeba nemusí být nutné nebo tak výrazné a jenom zadělá na další komplikace.

PSALI JSME:
Systém, kterým si automobil v případě nehody sám zavolá o pomoc, už je v ostrém provozu

Rizikovost? Různorodá…

Ne všichni jsou samozřejmě k mikrospánkům náchylní stejně, bohužel ale platí, že zrovna profesionální řidiči by se měli mít zvlášť na pozoru, především když jezdí stále stejné trasy. Dále jsou na tom hůře lidé s poruchami spánku, pracující nočních nebo nepravidelných směn, jedinci, kteří se musí dlouhodobě velmi soustředit, mladí řidiči mezi 18 a 29 lety, muži, rodiče malých dětí a podobně.

Prevence? Dlouhodobá…

Základem je samo sebou pořádný odpočinek. A to nejen v noci, ale také při jízdě, při níž pomohou přestávky, protažení a čerstvý vzduch. Pomoci si můžete i dobou, kdy usedáte za volant. Vedle noci jsou totiž nebezpečná také „sedla“ snížené denní aktivity: Mezi druhou a pátou hodinou ráno, respektive okolo druhé odpoledne.

Zavřít reklamu ×
  1. nespat a vyjet, pěkná blbost. soused než dojel z noční skončil na střeše. naštěstí přežil a nikoho nezabil

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Evropský automobilový trh na novém minimu

Ani dva roky po začátku pandemie se automobilovém trhu nedaří odrazit ode dna. Dá se hovořit o recesi tohoto odvětví, za kterým ovšem není slabá poptávka, ale přetrvávající problémy s dostupností povětšinou …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB