Nastupuje zima s krátkými a chladnými dny, které svěžesti organismu dvakrát nesvědčí. Právě na sklonku roku a začátku toho následujícího roste riziko mikrospánků, které hlavně za volantem mohou mít fatální následky. Jde o to, že v průběhu tohoto několikasekundového stavu doslova nic nevidíte ani neslyšíte, takže pokud řídíte auto, vlastně ho neovládáte.
Spánek nejde nahradit ničím, různé životabudiče nástup únavy jen oddálí. Od kávy či energy drinků úplně nezrazujeme, mějte ale na paměti, že účinek není dlouhý a jeho opadnutí prudké. Hlučná hudba je v tomto horší, bere pozornost.
Varování? Žádné…
Mikrospánek může trvat půl sekundy až půl minuty, dokonce při něm ani nemusejí klesnout víčka. Nástup je rychlý a bez jakýchkoli zjevných příznaků – i moderní elektronické systémy detekce únavy za volantem mají co dělat, aby svoji chybovost udržely v přijatelné míře.
Nic tedy většinou nepozná ani spolujezdec. A občas také sám řidič, takže jede dál, pěkně vstříc dalšímu „vypnutí“.
Únava mu přitom podvazuje reakce, zhoršuje vnímání zvuku aj. Na druhou stranu ale lze poznat, že je na mikrospánek minimálně zaděláno, mezi příznaky patří klížení a pálení očí, pocit chladu, zívání nebo opakované korekce směru.
Probuzení? Drsné…
I když vše přečkáte bez úhony, ještě není vyhráno. Hlavně probuzení z delšího mikrospánku může provázet šok, při němž se tělo prudce napřímí, a ruce pohnou volantem. Mozek totiž tuší, že něco není správně, a snaží se to napravit. Opravné kontra ale třeba nemusí být nutné nebo tak výrazné a jenom zadělá na další komplikace.
Rizikovost? Různorodá…
Ne všichni jsou samozřejmě k mikrospánkům náchylní stejně, bohužel ale platí, že zrovna profesionální řidiči by se měli mít zvlášť na pozoru, především když jezdí stále stejné trasy. Dále jsou na tom hůře lidé s poruchami spánku, pracující nočních nebo nepravidelných směn, jedinci, kteří se musí dlouhodobě velmi soustředit, mladí řidiči mezi 18 a 29 lety, muži, rodiče malých dětí a podobně.
Prevence? Dlouhodobá…
Základem je samo sebou pořádný odpočinek. A to nejen v noci, ale také při jízdě, při níž pomohou přestávky, protažení a čerstvý vzduch. Pomoci si můžete i dobou, kdy usedáte za volant. Vedle noci jsou totiž nebezpečná také „sedla“ snížené denní aktivity: Mezi druhou a pátou hodinou ráno, respektive okolo druhé odpoledne.
nespat a vyjet, pěkná blbost. soused než dojel z noční skončil na střeše. naštěstí přežil a nikoho nezabil