Hlavními tahouny tohoto růstu má být silniční, námořní a letecká doprava a také nové průmyslové aplikace. Důvodem pro rychlý nástup vodíku je vedle ekologie rovněž prudké zdražování tradičních pohonných hmot a ruská válečná agrese na Ukrajině.
Vodík se podle studie společnosti McKinsey bude v roce 2035 spolu se syntetickými palivy podílet na energetickém mixu 32 procenty, do roku 2050 by tento podíl měl vzrůst na 50 procent.
Růst příštích čtrnáct let potáhne zřejmě především silniční doprava, kde elektrické vozy na palivové články pravděpodobně vytlačí konvenční dieselové nákladní vozy. Po roce 2035 by se vodík mohl rozšířit také v letectví nebo námořní dopravě.
Prosadí se zelený vodík
Do roku 2035 se podíl dodávek vodíku, které v současnosti tvoří z téměř sta procent takzvaný šedý vodík, posune na 60 procent ve prospěch čistého vodíku. Do roku 2050 pak podíl čistého vodíku vzroste na 95 procent.
Šedý vodík se vyrábí ze zemního plynu jako druhotný produkt různých průmyslových procesů. Zelený vodík se vyrábí pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů, jako jsou solární či větrné elektrárny, takže nevznikají žádné emise. Tento postup je však zatím nejdražší. Odborníci ale předpokládají pokles výrobních nákladů. Jen loni se počet oznámených projektů na výrobu čistého vodíku ztrojnásobil.
Vlastní vodíkovou strategii má v současnosti přijatou okolo čtyřiceti zemí. Právě vládní podpora spočívající například v nástrojích pro snižování emisí CO2 povedou k nástupu vodíku v oblastech, kde dosud nebyl plně konkurenceschopný.
Jedním z tahounů vodíkové ekonomiky ve světě je japonská Toyota, která již několik let vyvíjí dopravní prostředky na vodík. Vedle aut, jako je sériová Mirai, nebo nákladní vozy, jde o vlaky na palivové články, nebo lodě. Zabývá se ale celým ekosystémem založeném na vodíku. Jako pilotní projekt Toyoty slouží vodíkové město budoucnosti Woven City.
Vodíkový vlak v Česku
Také v Česku se v druhé polovině května poprvé představí vlak na vodík, a to v rámci prezentační akce Coradia iLint Railshow. První osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem představí společnost Alstom, globální lídr v oblasti inteligentní a udržitelné mobility, která podepsala dohodu s Českými drahami.
„Společnost Alstom je průkopníkem v oblasti vlaků na vodíkový pohon. Vnímáme velký zájem o naše řešení na českém a slovenském trhu. Věříme, že přímá zkušenost s vlakem Coradia iLint zodpoví zbývající dotazy dopravců, státní správy i samosprávy, úřadů, vládních činitelů, zákazníků, odborníků z oboru a cestujících,“ řekl Dan Kurucz, generální ředitel společnosti Alstom Česká republika a Slovensko.
Vlak s nulovými emisemi vydává nízkou hladinu hluku a jeho emise tvoří pouze pára a kondenzovaná voda. Coradia iLint je speciálně navržena pro provoz na neelektrifikovaných tratích, a proto představuje ideální řešení pro mnoho českých a slovenských tratí, které zůstávají bez elektřiny.
„Využití čistých technologií v dopravě je v dnešní situaci důležitým krokem ke zbavení se závislosti na fosilních palivech. Z mého pohledu je důležité, abychom nevsázeli všechno na jednu kartu, nic nediktovali shora a byli otevřeni pro různá řešení,“ konstatoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Vodík podle něj nepochybně může být v železniční dopravě zajímavou alternativou zejména jako náhrada konvenčních dieselových lokomotiv na tratích, kde se nevyplatí elektrifikace. „Určitě budu se zájmem sledovat, jak se řešení společnosti Alstom pro České dráhy osvědčí,“ dodal ministr dopravy.
Ano to je cesta která má budoucnost. Vodík. Kolik Elektro aut stojí na louce za Paříží a co z nich tedy jejich baterií uniká do půdy. Neekologická výroba a nakonec neekologická likvidace tzv. ekologických aut.