V tomto nejsou v Česku působící instituce osamocené. Podle loňské studie poradenské firmy White & Case devadesát pět procent amerických bank uvedlo, že kupuje nebo investuje do nově vznikajících fintech společností. V roce 2017 tak banky celosvětově proinvestovaly do přes 27,4 miliardy dolarů, což byl meziroční nárůst o 18 procent. Přes polovinu investic se realizovalo ve Spojených státech, na Evropu připadaly investice v hodnotě 7,44 miliardy dolarů. Analytici ale zjistili, že často jde o pouhý „nákup technologií“, aniž by se banky zaměřily na skutečné inovace.
Situaci v českých bankách popsal Miroslav Šlehofer, CRM & BI Solution manager společnosti Analytics Data Factory, které se specializuje na řízení vztahů se zákazníky. “Při analýzách u našich klientů se opakovaně potvrzuje, že sice mají moderní systémy CRM, ale zdaleka je nevyužívají. Jednotlivé úseky a oddělení nesdílejí data, nebo neumí využívat jejich potenciál. Setkali jsme se také s nekompatibilními systémy v jednotlivých částech banky, případně se systémy, které jsou pro specifické požadavky klienta nepoužitelné. Mít technologie totiž neznamená dělat inovace. K tomu je potřeba mít jasnou vizi, a hlavně mít schopnosti vizi naplnit.“
Fintech startupy vyvíjejí digitální technologie, které přistupují k finančním službám inovativně a zásadně změní způsob, jakým jsou vytvářeny a distribuovány bankovní produkty a služby. Zatímco tradiční banky nedisponují potřebnými technologickými dovednostmi, aby si mohly vytvářet vlastní řešení. Jejich struktura a modely řízení ani neumožňuje bezprostřední reakce na rychle se měnící digitální prostředí.
V důsledku toho zákazníci využívají, a stále častěji budou využívat, nové digitální bankovnictví. To způsobí narušení tradičních příjmových kanálů bank, protože fintech nabízí to, co zákazníci chtějí – pohodlí, rychlost a bezpečí, s jakým si mohou zajistit finanční služby. Banky na to mohou reagovat zlepšováním digitálního řešení obchodu a distribuce s maximálním využitím CRM. K tomu ale musí identifikovat oblasti, které potřebují uzpůsobit požadavkům nového bankovnictví, aby odpovídajícím způsobem překlenuly mezeru, která se vytváří mezi nimi a fintech firmami.