Mizející bankovní poplatky stále vydělávají stamiliony

Výše poplatků za běžné služby pro drobné klienty u většiny bank průběžně klesá, především díky působení nových finančních ústavů, které na skutečnosti, že za běžné služby se neplatí, založily své reklamní kampaně.

Mizející bankovní poplatky stále vydělávají stamiliony. Ilustrační foto: FAEI.cz

Služby jako vedení účtu a standardní transakce jako převody peněz už i ty největší banky dávají zdarma. I přes tento trend zůstávají poplatky významnou položkou tvořící bankám provozní zisk.

Podle výkonného ředitele České bankovní asociace Pavla Štěpánka podíl poplatků na čistém výnosu bank u nás poklesl za posledních šest let z 26 na 21 %, takže v tomto směru jsou naše banky výrazně pod průměrem Evropské unie.

Banky inkasují poplatky i v řádu tisíců korun ročně v přepočtu na klienta. Žebříčky bank, které jsou nejdražší či naopak nejlevnější, však výrazně zkresluje složení jejich klientského portfolia, tedy u koho převažuje drobná klientela a kdo obsluhuje i velké korporace. Převaha drobných klientů, kde byl tlak na snížení poplatků v posledních letech nejviditelnější, totiž výpočet papírově vylepšuje. Statisticky nejdražší UniCredit Bank se tak do čela nelichotivého pořadí dostala především zásluhou toho, že většinu poplatků inkasuje z firemních transakcí.

Tabulku nejlevnějších bank při započítání poplatků jen pro drobné klienty sestavuje portál www.vstricnabanka.cz, podle něj je klientsky nejvstřícnější bankovní institucí Fio banka. Ta nezpoplatňuje založení a vedení osobních ani podnikatelských účtů, příchozí ani odchozí platby, elektronické bankovnictví a další služby. Čistý výnos, který loni banka měla z poplatků a provizí, přesto dosáhl 253 milionů korun. Jednalo se především o poplatky z investičních služeb.

V pořadí nejlevnějších bank následují další relativně nová jména – mBank, Equa bank, Air Bank, Zuno. Hned za nimi však je od poplatků velkých firem „očištěná“ UniCredit Bank. Nejdražší z pohledu drobného klienta jsou naopak Česká spořitelna, Citibank a Expobank CZ.

Bankovním poplatkům, především těm hodným klientské pozornosti, se již deset let věnuje anketa Nejabsurdnější poplatek roku. Poslední ročník vyhrál poplatek za elektronický výpis z účtu, pro který hlasovalo 2790 respondentů. Naštěstí tento požadavek za vytvoření elektronického dokumentu už z rejstříku většiny bank zmizel.

Na druhém a třetím místě se umístily poplatky za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetové bankovnictví (1 650 hlasů) a poplatek za autorizační SMS (1 409 hlasů). S těmi se naopak u velkých bank můžeme ještě celkem běžně setkat.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Další z rubriky Finance

Br, vážený kliente!

Od dětství mám zafixováno, že když je něco „br“, tak se mi to nelíbí. „Br, to je ale zima.“ Nebo: „Br, to je hnus.“ Shodou okolností je Br chemickou značkou bromu, který se prý za totáče dával mladým vojákům do …

Hon na hypotéky pokračuje. Další regulace na obzoru

Pozvolný růst úrokových sazeb u hypotečních úvěrů se očekával. Proto není překvapením, že křivka Fincentrum Hypoindexu od srpna 2017 stabilně roste. Přidala již půl procenta a dnes se tak průměrná hypotéka prodává …

Nejčtenější

Investiční životní pojištění: Běžní spotřebitelé vs. „podvedení klienti“

NázorTéma týdne
Je s podivem, že jsou to více než dva měsíce, co tuzemská média začala informovat o aktivitě „poškozených klientů“ pojišťoven v oblasti investičního životního pojištění (IŽP), ale žádné z nich se blíže nepozastavilo nad „modelovými příklady“, které na březnové tiskové konferenci představil Jiří Chvojka. Mluvíme o paní z Prahy, co měla sjednáno devět IŽP a o pánovi z Moravy, jenž vložil do finančního produktu, …
Rolovat nahoru