Mizející bankovní poplatky stále vydělávají stamiliony

Výše poplatků za běžné služby pro drobné klienty u většiny bank průběžně klesá, především díky působení nových finančních ústavů, které na skutečnosti, že za běžné služby se neplatí, založily své reklamní kampaně.

Mizející bankovní poplatky stále vydělávají stamiliony. Ilustrační foto: FAEI.cz

Služby jako vedení účtu a standardní transakce jako převody peněz už i ty největší banky dávají zdarma. I přes tento trend zůstávají poplatky významnou položkou tvořící bankám provozní zisk.

Podle výkonného ředitele České bankovní asociace Pavla Štěpánka podíl poplatků na čistém výnosu bank u nás poklesl za posledních šest let z 26 na 21 %, takže v tomto směru jsou naše banky výrazně pod průměrem Evropské unie.

Banky inkasují poplatky i v řádu tisíců korun ročně v přepočtu na klienta. Žebříčky bank, které jsou nejdražší či naopak nejlevnější, však výrazně zkresluje složení jejich klientského portfolia, tedy u koho převažuje drobná klientela a kdo obsluhuje i velké korporace. Převaha drobných klientů, kde byl tlak na snížení poplatků v posledních letech nejviditelnější, totiž výpočet papírově vylepšuje. Statisticky nejdražší UniCredit Bank se tak do čela nelichotivého pořadí dostala především zásluhou toho, že většinu poplatků inkasuje z firemních transakcí.

Tabulku nejlevnějších bank při započítání poplatků jen pro drobné klienty sestavuje portál www.vstricnabanka.cz, podle něj je klientsky nejvstřícnější bankovní institucí Fio banka. Ta nezpoplatňuje založení a vedení osobních ani podnikatelských účtů, příchozí ani odchozí platby, elektronické bankovnictví a další služby. Čistý výnos, který loni banka měla z poplatků a provizí, přesto dosáhl 253 milionů korun. Jednalo se především o poplatky z investičních služeb.

V pořadí nejlevnějších bank následují další relativně nová jména – mBank, Equa bank, Air Bank, Zuno. Hned za nimi však je od poplatků velkých firem „očištěná“ UniCredit Bank. Nejdražší z pohledu drobného klienta jsou naopak Česká spořitelna, Citibank a Expobank CZ.

Bankovním poplatkům, především těm hodným klientské pozornosti, se již deset let věnuje anketa Nejabsurdnější poplatek roku. Poslední ročník vyhrál poplatek za elektronický výpis z účtu, pro který hlasovalo 2790 respondentů. Naštěstí tento požadavek za vytvoření elektronického dokumentu už z rejstříku většiny bank zmizel.

Na druhém a třetím místě se umístily poplatky za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetové bankovnictví (1 650 hlasů) a poplatek za autorizační SMS (1 409 hlasů). S těmi se naopak u velkých bank můžeme ještě celkem běžně setkat.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Koruně se na úvod týdne dařilo

Do velikonočního týdne vstoupily středoevropské měny povzbudivě. Polský zlotý, maďarský forint i česká koruna během pondělní seance posilovaly. Společným jmenovatelem byl slábnoucí dolar na trhu s eurem, což lze ale …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.