Třeba sedmiprocentní meziroční pokles v segmentu výroby motorových vozidel je prakticky nejrazantnější taktéž od poloviny roku 2013. Je pravdou, že k většímu propadu tohoto segmentu došlo během prázdninových měsíců roku 2014 a 2016, avšak to byla jen přechodná zakolísání, způsobená časováním celozávodních dovolených. Nyní poprvé od roku 2013 nastává takto citelný pokles mimo sezónu dovolených.
Průmysl za celý rok přidal rovná tři procenta, což je nejméně od roku 2013. Nejhorší roční výkon za posledních pět let podal také klíčový, zpracovatelský sektor průmyslu. Situace v průmyslu se přitom dále zhoršuje se vstupem do nového roku 2019. Poprvé za šest let průmyslové podniky propouští. Důvodem je pokles objemu výroby a nových zakázek. Český průmysl doplácí z velké části na neblahý zahraniční vývoj. Částečně si ale za méně zakázek můžeme sami. Z důvodu až přílišného růstu mezd napříč ekonomikou totiž průmysl ztrácí konkurenceschopnost.
K zásadním zahraničním důvodům ztráty dynamiky českého průmyslu, která trvá už rok, patří zpomalení Číny a s ním související postupný pokles německého průmyslu. Ten v lednu vykázal první zhoršení provozních podmínek za poslední více než čtyři roky. Nepříznivý vývoj v Číně a v Německu je přitom z podstatné míry výsledkem politických činů.
V prvé řadě se jedná o rozpoutání obchodní války mezi Čínou a Spojenými státy, která vnáší do světového obchodu značnou porci nejistoty a bere vítr z plachet čínskému spotřebiteli, ale třeba i německému a tedy také českému průmyslníkovi. Další porci nejistoty pak představuje politický chaos související s odchodem Británie z Evropské unie. Obava z takzvaného tvrdého brexitu ochromuje německý průmysl a zprostředkovaně také český průmysl a české exportéry. Británie je, resp. před vznikem brexitového chaosu byla, zejména po zahrnutí nepřímého vývozu největším odbytištěm tuzemského exportu ze všech zemí, s nimiž nemáme přímou hranici.
Vedle Číny a obchodní války, která zásadně přispívá k čínskému zpomalení, je dalším důvodem poklesu tuzemského průmyslu „homologační krize“ evropských automobilek. Ty se zadrhly z důvodu loňského zpřísnění podmínek měření emisí. Přechod na přísnější normy úřadů Evropské unie způsobil automobilkám značné potíže a ochromil celý evropský autoprůmysl, a to i nesčetné české subdodavatele.
Další výhled českého průmyslu je chmurný. Letos by měl jeho růst zpomalit na 2,5 procenta. Nezdá se, že by popsané příčiny mohly rychle odeznít, a i kdyby odezněly, bude si průmysl nějaký čas „lízat rány“. Mizérie českého průmyslu je klíčovou příčinou, proč letos česká ekonomika zpomalí výrazněji, než se ještě nedávno čekalo. Na tříprocentní růst teď musíme zapomenout, úspěchem bude i dosažení tempa růstu v pásmu od dvou do 2,5 procenta.
Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)
Proč tato věta:
Z důvodu až přílišného růstu mezd napříč ekonomikou totiž průmysl ztrácí konkurenceschopnost.
Když celý článek jako důvod poklesu zakázek uvádí obchodní válku Čína-USA, Brexit, emisní normy automobilů.
Chce snad někdo říci, že mírné zvýšení zasloužených mezd našich pracujících způsobilo méně zakázek …. když naše ekonomika je z 85% export.
Asi budu taky odborník na ekonomiku..
Pája.
Samo že jde všechno do ………..čím dál míň lidí dělá a čím dál víc lidí se jen veze.Jednoduché počty……….
Zaměřit celou ekonomiku v ČR na automobilovém průmyslu byl prostě nesmysl.Auta už nemají kde parkovat,silnice přeplněné,autobazary plné,letiště plné neprodaných nových aut…Ještě zapláčeme nad omyly pana Klause,největšího ekonoma všech dob.Mnohem rozumější by bylo orientovat se na zbrojní výrobu,která tu byla na vysoké úrovni,bohužel lidumil Venca Flaška to tady zatrhl.Následky poneseme několik desetiletí.
Kdyby naše země byla radši Macau střední Evropy tak žádné krize nemám a hazard mají naši lidi rádi.průmysl je o surovinách a ty my nemáme.Navíc jsme pak vláčeni velkými zeměmi a naše svoboda je jen pokud lezeme někomu do zadní části.
Růst se stal snad ekonomickým fetišem ? Produkce je tak co, růst není nekonečný. K mzdám v ČR, co píšete je ubohost. Nejdřív si zjistěte relevantní informace o mzdách v autoprůmyslu a pak někomu vypravujte o mzdách a jejich výši, otroci zde asi dělají málo. Ale mam pro všechny miliardáře dobrou zprávu. Všechny firmy začali propouštět nás Čechy a nabírají Ukrajince kteří tu práci za 13 000 odvedou. S námi už si brzy nebudete muset dělat starosti. Chcípneme hlady a budete mít ekonomové po starostech. Tímto tempem náběru zahraničních pracovních sil bude do pěti let z 50 000 bezdomovců kolem 250 000. No konečně pak bude někdo opravdu demonstrovat proti genocidě nás Čechů.
Voliči chtěli Babiše tak nechť se jim splní jejich sny o bezdomovectví.Hlavně Babiš potřebuje pro své podniky levné dělníky z východu.On sám je vlastně z východu.Voliči Babiše by se měli stadět až do konce svého života.
Jedině novináři a ekonomové dokážou rozpoutat spekulace o nějakých mizeriích. Firmy si zkoušejí přetahovat lidi, ale už nikdo je nechce platit. A kecy o HDP a produktivitě práce zůstávají kecama. Tři roky jsem prožil v Německu a nemůžu říct, že by tam dřeli 3x víc jak u nás. Naopak. Takže když si odečtu platy manažerů, tak vidím obrovskej prostor pro normální lidi a na spekulace bych se radši vy.ral.