Průzkumu agentury Ipsos pro společnost Albert se zúčastnila více než tisícovka dotázaných. Vyplynulo z něj, že průměrná částka, kterou Češi v tomto období utratí za nákupy potravin, se pohybuje okolo tří tisíc korun. A také ukázal, že si stále více lidí chce Vánoce užít i gastronomicky.
Až 70 procent domácností si totiž dopřejí potraviny a vybrané lahůdky, které si během roku jinak nedopřejí. Oproti průzkumu z roku 2021 přibylo těchto lidí o více než pět procent. Z 30 procent dotázaných, kteří uvedli, že si na svátky nedopřávají víc než obvykle, pak 61 procent uvedlo, že nečekají na Vánoce a běžně si kupují, na co mají chuť.
Zlom okolo pětačtyřiceti let
Odpovědi se významně liší podle toho, kolik je odpovídajícím let. Pomyslný zlom je vidět okolo 44. roku života. Lidé pod touto věkovou hranicí častěji uvádějí, že si během roku dopřávají stále stejně a Vánoce pro ně nepředstavují větší změnu. Naopak lidé nad 45 let tvrdí, že si chtějí na svátky dopřát potraviny, které si během roku upírají.
„Mladší lidé nečekají na Vánoce a to, co mají rádi, si kupují v průběhu celého roku, starší generace spíš čeká na sváteční chvíle. Nejmladší skupina respondentů ve věku 18 až 26 let nám v průzkumu řekla, že si dopřává po celý rok, zatímco generace jejich rodičů je v tomto ohledu střídmější,” řekl Jiří Mareček, ředitel pro udržitelnost a komunikaci obchodů Albert.
Zajímavé rozdíly v generacích jsou i v jednotlivých kategoriích potravin. Zatímco mladší generace utratí víc peněz za sladké pochutiny, třeba čokolády a další cukrovinky, věková skupina nad 50 let si raději dopřeje například oříšky a čerstvé ovoce, mezi nimiž vedou zejména exotičtější druhy, jako ananas, mango, kaki a avokádo.
Napříč generacemi dominují na štědrovečerní tabuli ryby, zejména losos a kapr. Z průzkumu dále vyplývá, že si zákazníci napříč generacemi na Vánoce často vybírají zdravější potraviny. Zajímavé jsou jemné rozdíly mezi věkovými skupinami.
Například lidé ve věku 27 až 35 let kupují maso dvakrát více než ti ve věku 45 až 53 let. Naopak u sýrů to je obráceně: Lidé ve věku 45 až 53 let si sýry kupují dvakrát častěji více než nejmladší generace ve věku 18 až 26 let.
Poptávka po ořeších a sušeném ovoci před Vánocemi obvykle vzrůstá o více než 50 procent. Vánoce jsou hlavní sezónou pro tento sortiment, přičemž nejvíce se prodávají ořechy a sušené ovoce, které se používají na pečení cukroví, jako jsou mandle, lísková a vlašská jádra, rozinky, strouhaný kokos, sušené datle a fíky.
Velkou oblibu mají i kešu, pekanové ořechy, para ořechy a pistácie. Zvýšený zájem je také o vánoční dárková balení těchto produktů.
Stovky tun darovaných potravin
Domácnostem, které si nemohou o svátcích dovolit vybrané lahůdky, může aspoň z části pomoci podzimní kolo Sbírky potravin. Podařilo se totiž vybrat 612 tun potravin (a 72 tun drogerie).
Tato pomoc je klíčová pro seniory, rodiny samoživitelů, pěstounské rodiny, hendikepované osoby i lidi bez domova, kteří se potýkají s tíživou životní situací. Sbírka letos skončila symbolicky v den Giving Tuesday v úterý 3. prosince, kdy se připomíná důležitost solidarity a dárcovství.
„Podzimní Sbírka potravin opět ukázala sílu vzájemné pomoci. Výsledek nás velmi překvapil, i vzhledem k nedávné ohromné materiální pomoci, kterou lidé prostřednictvím potravinových bank darovali v době povodní,“ uvedl Aleš Slavíček, předseda České federace potravinových bank.
„Symbolickým zakončením sbírky na Giving Tuesday jsme chtěli podtrhnout význam dárcovství,” dodal. Sbírka potravin se letos konala v rekordních 2 250 prodejnách obchodních řetězců po celé republice a v zapojených e-shopech. Dary z internetových obchodů činili bezmála 13 procent z celkového objemu. Právě e-shopy jsou atraktivní pro stále větší skupinu dárců.
„Jsme rádi, že roste počet obchodů, které nabízejí možnost darovat on-line a že sbírku propagují až do posledního dne. Poslední darovaný balíček zákazník koupil dvě minuty před půlnocí posledního dne sbírky,“ sdělil Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Sbírka potravin je největší materiální sbírkou v Česku, funguje od roku 2013. Možnost darovat potraviny on-line, existuje od roku 2019. Sbírka se koná dvakrát ročně, vždy na jaře a na podzim, a další kolo je plánováno na 26. dubna 2025.