Mladí podléhají Valentýnu, Halloweenu a zelenému Patrikovi. Dostávají tradiční české svátky na frak?

Tradiční české svátky dostávají na frak. Na Máchův máj a recitaci veršů bez velkých finančních gest vzpomínají jen dříve narození, na dožínky či domlatky dnes už málokdo. Místo rituálů, tradičních rekvizit, tanců a písní obsazují instrukce k pravé lásce, laciné masky a brčálové pivo. 
Mnoho mladých lidí ale ani vlastně neví, že existuje česká obdoba Valentýna a že je to První máj, jenž se těší větší oblibě u střední a starší generace. Foto: Pixabay

Den sv. Valentýna je, jako prakticky jakýkoliv svátek, součástí rituálu, který nám v tomto případě připomíná fenomén lásky. „Je to připomenutí, že existuje jev, jemuž se říká láska. Je pro nás důležité uvědomit si, že každý z nás má, nebo měl někoho rád, a že každý z nás potřebuje, aby měl někdo rád nás a koneckonců, že bychom měli mít rádi i sami sebe, abychom byli schopni lásku dávat,“ poukazuje na důležitost připomínání si lásky Lubomír Smékal, psycholog z Olomouce.

Mácha vs. Valentýn 0:1

Mnoho mladých lidí ale ani vlastně neví, že existuje česká obdoba Valentýna a že je to První máj, jenž se těší větší oblibě u střední a starší generace. Někomu je to jedno a neslaví ani jeden.

„Přejali jsme řadu svátků, které nejsou typické pro naši zemi. Zabydlel se u nás nejen svátek svatého Valentýna, ale i Halloween či svátek svatého Patrika. Proč jsou zejména pro mladé lidi tolik lákavé? Určitě jsou mnohem více zkomercionalizované, lákadla a reklamní upoutávky číhají na každém kroku, je proto mnohem těžší jim odolat,“ uvádí Daniela Voláková, psycholožka a psychoterapeutka z Plzně.

Valentýn jako svátek existuje daleko víc ve světě virtuálním a to je svět, který si vytváříme, svět iluzí, představ a neomezených možností. „Trochu se obávám, že se jedná o prachobyčejný efekt konzumu a šikovnosti, s jakou se Valentýn prodává oproti marketingovému snažení ve vztahu k Prvnímu máji,“ uvádí Smékal.

PSALI JSME:
Muži se do oslav svátku sv. Valentýna moc nehrnou

Rande na objednávku

Před svatým Valentýnem tak mají obchodní řetězce žně. Někteří z nás přes moře práce a povinností dokonce zapomněli i randit, a tak si kupují drahé rande krabičky a objednávají rande služby, které jim nápady na láskyplná setkání sypou z rukávu.

„S pravou láskou je spojeno i její skutečné prožívání, reagování jeden na druhého a taky značná dávka tvořivosti. Z lásky, která se redukuje jen na její formální projevy, se vytrácí tvořivost, která je nutná, ale i zábavná. Tam, kde používáme jen jakési prefabrikáty projevů lásky, u kterých nemusíme vlastně nic sami vymýšlet, tam se nabízí představa bandy robotů, kteří jsou naprogramováni na to, aby se chovali láskyplně, ale jejich chování není doprovázeno prožitkem,“ dodává Smékal.

Ne každý má zásobu neotřelých nápadů v rukávu. Své o tom ví i tvůrkyně originálních rande krabiček Ingrid Halabicová. „Po narození první dcery jsme s mým manželem Dušanem pociťovali nedostatek času na sebe navzájem. Při hledání tipů, jak společně zažít něco zajímavého, jsem náhodou narazila na službu, která funguje již dlouho v zahraničí – tzv. date night subscription. Nápad mě úplně nadchnul. Poté jsem zjistila, že stejný problém má i mnoho párů v našem okolí,“ řekla k inspiraci svého projektu Halabicová.

PSALI JSME:
Které svátky vydělávají obchodníkům nejvíc?

Instantní, nebo poctivá? Hlavně, že je hlad

Dostávají prý jen pozitivní ohlasy, že jejich produkt sklidil úspěch. Píší jim ženy, že i když byl jejich partner ze začátku skeptický, nakonec se jim netradiční rande v podobě Randeboxu líbilo. Škoda, že to nepíší i muži, kdo totiž ví, komu se co líbilo, nebo komu se zdálo, že se někomu něco líbilo.

„Lásku bychom si určitě měli projevovat co nejčastěji, nicméně svátky jako společenské události jsou v našem životě dnes jako včera stejně důležité. Nejen, že v nich můžeme spatřovat jistotu a opakovatelnost, ale každý slavnostní den nám může udělat život zajímavější, speciálnější, může to být příležitost prožít něco výjimečnějšího než v běžný den,“ dodává Voláková.

Láska je láska, zpívá naše zlatá slavice. Z hlediska logiky je to vždy pravdivý výraz.  Když máme apetit trávit a prožívat čas spolu, může být na chodu třeba instantní Valentýn, nebo klidně i poctivý První máj.

PSALI JSME:
Valentýnské nákupy kartou v USA klesají, v Česku naopak rostou

Zavřít reklamu ×
  1. Nebojte naděje neumírá me je 26 a tyhle pseudosvatky neuznávám. Jsem čech tak slavim české svátky 1.maj, dusicky, atd.

Napsat komentář: Starej Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.