Motoristy čeká rekordně levné léto

Názor
Končí zběsilý pokles cen pohonných hmot, k němuž došlo ve vypjaté fázi koronavirové krize. Výrazného zdražování se ale řidiči obávat nemusí. Zlevňování paliv bylo v posledních takřka čtyřech měsících prakticky soustavné. Navíc není vyloučeno, že k dalšímu mírnému poklesu cen ještě dojde.
V letní motoristické sezóně se bude cestovat velmi levně, cena benzínu ČR bude ve vztahu k průměrné mzdě stále poblíž současným minimům za celé období minimálně od druhé světové války. Ilustrační foto: Pixabay.com

Benzín v uplynulých sedmi dnech dle údajů CCS zdražil o 9 haléřů na litr, a to na průměrnou cenu 25,84 koruny za litr. Jeho cena je ale stále poblíž jedenáctiletých minim. Nafta se včera prodávala za 25,88 koruny za litr, o tři haléře levněji než před týdnem. Je tak prakticky na minimu za celé období od dubna 2016.

Oproti své letošní nejvyšší průměrné ceně, 32,40 koruny za litr, dosažené v polovině ledna, zlevňuje benzín již o takřka 6,60 koruny. Nafta oproti svému letošnímu maximu, 32,11 koruny za litr, na které vystoupala před polovinou ledna, zlevňuje o 6,20 koruny.

Nafta zlevňovala pomaleji než benzín, neboť se výrazněji využívá v průmyslu – např. jako topná nafta – nebo v kamionové a nákladní dopravě, které nebyly opatřeními pro boj s koronavirem dotčeny tak závažně jako osobní automobilová přeprava.

PSALI JSME:
Poprvé za více než jedenáct let stojí benzín i nafta méně než 26 korun

V dalším týdnu budou ceny pohonných hmot stagnovat. Důvodem je stabilizace cen na světovém trhu s ropou. Například ropa Brent vykazuje v měsíci květnu poměrně stabilní vývoj. Od začátku měsíce zdražila o více než osm procent, což je na poměry doby předešlé docela stabilní situace.

Extrémní výkyvy ropných cen vzaly za své kvůli postupnému odeznívání koronavirové nákazy a započatému návratu jednotlivých ekonomik k běžnému provozu. Současně situaci na trhu s ropou uklidňuje pokračující omezování těžby ze strany klíčových světových producentů v čele se Saúdskou Arábií. Saúdský ropný podnik Saudi Aramco aktuálně redukuje svůj export suroviny s červnovým datem dodání do USA a Evropy na polovinu a redukuje také dodávky odběratelům v Asii.

Z dlouhodobého pohledu však zůstávají ceny ropy velmi levné, stále poblíž minim za celé období od začátku milénia. Vzhledem ke globální recesi, jež poznamená celý letošní rok, se motoristé růstu cen ropy ani pohonných hmot obávat nemusí. V letní motoristické sezóně se bude cestovat velmi levně, cena benzínu ČR bude ve vztahu k průměrné mzdě stále poblíž současným minimům za celé období minimálně od druhé světové války.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Saudi Aramco se blíží k hodnotě dvou bilionů dolarů

Zavřít reklamu ×

Napsat komentář: Michal Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.