Motorky vyrážejí. Letošní sezóna bude asi větší ruleta

Spousta lidí už vyrazila na motorce s velkou radostí alespoň na malý výlet, sotva se vzduch přiblížil deseti stupňům a teplota asfaltu některá slunná odpoledne dokonce vyskočila na pětadvacet. Letošní sezóna ale podle všeho bude větší ruleta.
Pomníček u sochy sv. Jana Nepomuckého v Mišovicích na Písecku připomíná třináct let starou tragédii. Foto: Autor/FAEI.cz

Důvod je prostý: Skoro nikam do ciziny se nemůže volně cestovat, takže Češi tráví volno a dovolené víceméně v tuzemsku. Zkrátka v naší zemi je teď, když se udělá hezky, a jsou třeba prázdniny, tak nějak více našlapáno.

Teď se sice oficiálně může pohybovat jen v rámci okresů, ale ruku na srdce: Většina už tohoto omezení má plné zuby, navíc opatření dlouhodobě není tak nějak slučitelné s reálným životem. Lidi se prostě potřebují pohybovat v rámci své republiky nejen za prací a řada z nich má také „oprávněnou výjimku“ na papíře.

Škatulkování je nesmysl

„Letos to asi na silnicích bude větší mazec. Lidi jsou frustrovaní, potřebují se „vyluftovat“. Nemám ale rád dělení na kategorie víkendový řidič, profík, cyklista, motorkář. A řečnění o tom, kdo z těch kategorií jsou větší pitomci,“ řekl mi otevřeně jeden z dopravních psychologů.

Podle něho ten, kdo se chová bezohledně, je takový jako chodec, koloběžkář, cyklista, když si sedne za volant, nebo na motorku. „Je-li někdo psychopat, je jedno, jaký kabát si oblékne a na co si sedne,“ shrnuje.

Tak nějak to potvrzují i statistiky. Nejméně za polovinu nehod motorkářů si mohou oni sami, ale pozor. Druhou polovinou nehod s motorkami způsobují další účastníci provozu, zejména řidiči osobních aut.

PSALI JSME:
Dvě třetiny nehod motocyklů zaviní sami motorkáři

Mnozí se totiž nevěnují řízení, za jízdy nejen telefonují, ale už si i za volantem dokonce objednávají věci na e-shopech, či si píšou na sociálních sítích. A pak snadno přehlédnou motorku, byť ta jede rozumně.

A vyčítat řidičům motocyklů všeho druhu, že když jsou kolony, tak jedou opatrně středem? S globálním oteplováním bychom si více mohli zvyknout na to, že motorka se prostě, pokud je řidič soudný, může v klidu prokličkovat ve stojící, nebo pomalu jedoucí koloně. To je prostě reálný život a národy ve slunných státech to chápou.

Kdo si nehraje s mobilem, motorku včas zaregistruje. Ti řidiči, kteří motocykl ještě záměrně zablokují, že se nasunou na střed, ať se pak nediví, že občas přijdou o zrcátko. Akce vyvolává reakci a na hrubý pytel hrubá záplata. „Hrát si na dopravního policistu amatéra bývá projevem komplexů,“ potvrzuje psycholog.

PSALI JSME:
S mobilem v ruce bourají nejčastěji vysokoškoláci

Rámus neznamená ohrožení

Další věc je, že nejsou motorkáři jako motorkáři. Někteří holdují kapotovaným silničním strojům s pořádným odpichem, přičemž když mašina řve ještě za horizontem, neznamená to, že druhé ohrožuje. Je to jen ten pocit, kteří mají „posluchači“, že je převálcuje ten trhač asfaltu.

Ovšem naproti tomu elektrická jednostopá vozidla (motocyklem je snad ani nazývat nelze – pozn. aut.) nejsou slyšet vůbec, a to hlavně ve městě je velký problém: Chodci se intuitivně řídí hlavně sluchem (obzvláště když pořád hledí do mobilů) a vozítko pak neslyší.

Pak jsou motorkáři, kteří jezdí takzvaně na brblačku. To znamená, že stroj nikam moc nehoní, jedou víceméně v rychlostních limitech, a baví je pocit svobody, sounáležitosti.

PSALI JSME:
Čeští motorkáři stárnou

A další motorkáři nejraději lítají v terénu úplně stranou od účastníků silničního provozu, jiní to zase nemají jako nějaké extra hobby, ale nutnost (rozvozové skútry) a další mají rádi spanilé jízdy na slabších strojích, obvykle padesátky a stopětadvacítky.

„Baví mě jezdit na Simsonu po tátovi. Zrovna jsme si udělali s klukama generálku motoru. Jinak spíše enduro a pětistovky. Do litrů nejdu, nepotřebuji letět sto šedesát za hodinu,“ řekl mi jeden z tří „simsoňáků“ u Grilu Míšov na Brdech.

„To já mám rád ten fofr, jak pak hezky naklopíš zatáčku až skoro ke kolínku,“ usmíval se vedle něho stojící „závodník“ v profi kožené kombinéze a na kapotované „bestii“ Kawasaki Ninja. Pak se poplácali po zádech a každý si jel tím svým tempem. Tak to má být.

„Simsoňáci“ z Míšova na Brdech. Foto: Autor/FAEI.cz

Metry rozhodují o životu a smrti

Před časem se internetem šířily autentické záběry ze smrti dvou motorkářů, vše zaznamenala kamera na přilbě. Jeli po krajské silnici rychlostí přes 150 km/h. Z vedlejší cesty vyjelo před prvního jezdce osobní auto. Ani jeden z motorkářů neměl šanci. Řidič osobáku sice nedal přednost, ale na druhou stranu tak rychle jedoucí motorky nemohl zaregistrovat, navíc z jeho pohledu v ten okamžik tzv. v protislunci.

V jednom z obdobných případů Nejvyšší soud rozhodl tak, že míru zavinění rozdělil na oba účastníky nehody.

„Absolutní přednost na hlavní pozemní komunikaci neplatí. Řidiči motocyklu v popisované nehodě by mohli být, při značném překročení nejvyšší povolené rychlosti, označeni jako viníci nehody, nicméně vždy záleží na konkrétním případu, na místě, kde k dopravní nehodě došlo, na rozhledových podmínkách,“ potvrdil k danému případu v médiích Michal Hodboď z Ředitelství služby dopravní policie.

PSALI JSME:
Na silnici nelze vždy myslet i za druhé řidiče

Při rychlosti 151 km/h urazíte 42 metrů za jednu sekundu. Pokud by motorkáři jeli devadesátkou, ujeli by za sekundu 25 metrů. Rozdíl sedmnácti metrů za sekundu může být někdy sakra velká vzdálenost rozhodující o životě a smrti. Adrenalin je fajn na vyčištění mysli, ale ruku na srdce: Rychle a zběsile patří jen na okruh.

Pasti českých cest

Řada motorkářů si zcela neuvědomuje, že stav našich silnic není jako v cizině, a je na hony vzdálen ideální černé stopě. Zrádné je to, že některé úseky jsou nově udělané, lákají pěkně vykrajovat serpentýny, jenže najednou střih a koleje, výtluky, záplaty, cesta jak tankodrom, navíc po zimně nahrnutý štěrk a blátíčko vytahané na silnici zemědělci.

Úplně samostatnou kategorií jsou zfetovaní jezdci. Občas v novinách probleskne zpráva, jak policie naháněla motorkáře, který byl pod vlivem drog, a ten to ohnul do pole nebo přeletěl chodník a rozbil se někde o lampu. A pak se ukázalo, že motorku ukradl.

PSALI JSME:
Motorkáři jsou v tom často nevinně, říká Klára Moravcová

Zavřít reklamu ×
  1. Proč máme nejvíc policistů na počet obyvatel v Evropě,když nejsou schopni uhlídat hloupé motorkáře? Nebo je problém na každou motorku silnější 50 koní namontovat povinně tachograf a omezovač rychlosti na 90 km/hod? Jo,když se nechce je to horší než když se nemůže.

      • Motorku jsem měl od roku 1995 až do roku 2010. Po roku 2010 kdy na silnicích brutálně stoupl provoz jsem motorku prodal a už jezdím „pouze“ Accordem se 147 kw.Motorek jsem měl celkem 6 kusů.Abych tu zůstal dál pro rodinu tak jsem motorky prodal a už bych nikdy na motorku nesedl.Vidím dnes a denně na silnicích slepé a hluché seniory nebo mladé pipiny ve velkém SUV co se téměř výhradně věnují svému telefonu a řízení auta skoro vůbec….Tak na vysvětlení abys věděl.Prostě nejsem sebevrah což většina dnešních kluků na „zmrzlinách“ je.

        • A proč píšeš ty bludy v prvním příspěvku ty . Ponevač to by ze sebe nikdy ani nějakej nějakej motorkář nikdy nevypustil

          • Petře!Jezdim na motorkach od svých 5ti let.Je mi 59 a když to zdraví dovolí,chci jezdit dále.Nikdy bych na svýho konička takhle nezanevřel ! Je to divný,co tady píšeš!

    • to urcite a proc nedat omezovace na auta? Stejne vetsina jen cuci do telefonu.Naopak hlasuji o uplnem odstraneni tlumicu zvuku na vsech motocyklech z duvodu bezpecnosti.Kdyz jste slepi,tak snad nejste hlusi.Ja uz mam u vsech svych motocyklu odstraneno.Obcas tedy nekdo trochu rve.ale kazda novinka chce cas.

  2. Úplně samostatnou kategorií jsou zfetovaní jezdci … zajímalo by mě jak autor na něco takového přišel. Jaké procento motorkářů asi jede „zfetovaných“. To je jak psát že jsou problém jednorucí jezdci

Napsat komentář: nechcui Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.