Na čem Češi šetří v době krize?

AnalýzaPrůzkum
V poslední době se doslova roztrhl pytel s nejrůznějšími průzkumy, na čem všem Češi šetří v době téměř dvacetiprocentní inflace. Mezi tři největší tahouny šetření, jak vyplynulo z reprezentativního průzkumu společnosti Edenred, jehož výsledky má redakce FAEI.cz k dispozici, jsou energie, návštěvy restaurací a levnější potraviny.
Životní úroveň se za poslední rok zhoršila dvěma z pěti Čechů. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Dvě třetiny lidí (66,8 %) v čerstvém průzkumu (sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos, pozn. aut.) ze začátku topné sezony uvedly, že spoří na energiích – méně vytápějí a svítí. Mezi další reakce na inflaci patří výrazné omezení návštěv restaurací (53,4 %) a nakupování levnějších potravin, k němuž se přiznala téměř polovina z tisícovky respondentů (49,8 %).

Úspory na energiích potvrzují mimo jiné také interní data společnosti Primagas, která informovala, že během prvních devíti měsíců letošního roku přešla na propan téměř pětina nových zákazníků, kteří až dosud vytápěli elektřinou. Žádná ohromující čísla to ale nejsou, uvážíme-li, že dle odhadů odborníků je v Česku více než deset tisíc domácností, které k vytápění využívají LPG (čistý propan) ze zásobníku.

Polovina účastníků průzkumu Edenred se přiznala, že šetří na nákupech a kupuje levnější potraviny. „Tento trend může být v delším časovém horizontu poměrně nebezpečný. Podle nezávislých studií méně kvalitní stravování zhoršuje zdravotní stav lidí, kvalitu života a má vliv na pohodu v práci i pracovní výkon,“ uvedla Aneta Martišková, ředitelka firemních vztahů společnosti Edenred.

Řešíte nějak svou současnou životní úroveň v oblasti výdajů?

Zdroj: Edenred

Orientaci spotřebitelů na cenu, pokud jde o potraviny, potvrzují i data z dalšího reprezentativního průzkumu (STEM/MARK, 1 500 respondentů, pozn. aut.) společnosti Česká distribuční. „Výsledky průzkumu ukazují, že popularita tištěného letáku v České republice v době prudké inflace a všeobecného zdražování roste,“ informoval obchodní ředitel České distribuční Jaroslav Staněk.

Spousta lidí si podle letáků vybírá prodejny, kam zajde nakoupit nebo sestavuje nákupní seznamy. Pro každého druhého Čecha jsou navíc nejpřehlednějším zdrojem informací o akčních nabídkách prodejců. Roste také počet lidí, kteří sledují letáky více než v minulosti (23 %) anebo je dříve vůbec nesledovali a nově začali sledovat (11 %). Zdaleka nejde jen o seniory.

Protiváhou dosud zmíněných reprezentativních průzkumů je „průzkum“ carsharingové značky Anytime, kterou v Česku provozuje společnost D – Mobility Czech Republic. Ta s odvoláním na výsledky „průzkumu“, u nějž není znám počet respondentů, tvrdí, že 44 procent Čechů se ve výdajích neomezuje.

Podle Anytime 36 procent lidí v současné ekonomické situaci neodkládá žádné investice, 27 procent se neobává, že bude muset využít železnou zásobu, šest procent se pak neobává zdražování a 11 procent nepovažuje aktuální růst inflace za problém. „Průzkum“ pro Anytime sice zpracovala agentura STEM/MARK, ale bez znalosti metody a množství účastníků jej nelze brát až tak vážně.

PSALI JSME:
Carsharing v Česku: Je libo auto za pět korun na minutu nebo za 17 tisíc na den?

Konkrétním příkladem jsou výsledky, které se týkají úspor v používání individuální dopravy. Zatímco Anytime tvrdí, že v posledním čtvrtletí šetřilo na výdajích na provoz svého automobilu 37 procent lidí, a výrazně pak deset procent, podle průzkumu Edenredu používá méně osobní automobil nebo motocykl (individuální dopravu) jen 16 procent respondentů.

Využívání automobilů se věnoval i další nereprezentativní průzkum z července letošního roku na 525 respondentech pro společnost Raiffeisen – Leasing (aplikace Instant Research agentury Ipsos). Zabýval se tím, jak se rostoucí ceny promítají do používání auta. Že by se bez automobilu úplně obešlo, si prý dovede představit jen 13 procent lidí, mezi obyvateli Prahy je to více – 18 procent.

Auto je podle výsledků tohoto „průzkumu“ zásadní hlavně pro cestu do zaměstnání, nebo pro podnikatelskou činnost. Nejnaléhavěji to pociťují lidé, kteří bydlí v malých obcích do tisícovky obyvatel. Tam je auto pro práci nepostradatelné téměř u 43 procent obyvatel. V malých obcích také každý druhý (56 %) auto nutně potřebuje kvůli cestám k lékaři.

Jak se změnila Vaše životní úroveň v porovnání se stavem před 12 měsíci?

Zdroj: Edenred

Ale vraťme se k průzkumu pro Edenred, podle nějž Češi úspory hledají i jinde. Čtyři z deseti lidí chodí méně na kulturní a společenské akce, stejný počet omezuje nákupy oblečení. Třetina lidí odkládá nákupy zboží dlouhodobé spotřeby, tedy například spotřební elektroniky, 28 procent lidí šetří na volnočasových aktivitách.

Významná číst lidí již také aktivně reagovala, aby zlepšila svou ekonomickou situaci. Téměř třináct procent lidí si našlo brigádu a každý desátý si pak zajistil vedlejší úvazek. Více než pět procent lidí si úspěšně řeklo o přidání, téměř stejně velký počet si pak zvýšil pracovní úvazek u stávajícího zaměstnavatele.

Celkem 43 procent Čechů v průzkumu uvedlo, že se jim za poslední rok zhoršila životní úroveň. Skutečně výrazné zhoršení situace – o více než čtvrtinu – hlásí sedm procent respondentů, další pětina si pak pohoršila o více než desetinu. Největší skupina lidí – 36 procent, pak hodnotí svoji životní úroveň jako setrvalou, více než pětina naopak hlásí nárůst.

PSALI JSME:
Do práce jezdí autem 40 procent Čechů

Zavřít reklamu ×
  1. Šetří úplně na všem…….Taky zaplatit práci pětidemolice“ není jen tak! Fiala je zadarmo drahý!

  2. Nemám pocit ze by Češi šetřili, krize se jich zatím nijak nedotkla, jen mi stát předplatil na můj dluh elektřinu do března. A na Václaváku se schází nacisti společně s komunisty.

    • Zajdi si k lékaři. Ty nebudeš úplně v pořádku! Každý nepracuje v Praze. Jsou i okrajové části státu kde platy jsou velmi nuzné a je jedno co děláš.

Napsat komentář: Anonym Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.