Tento počet je shodný s rokem 2021, kdy byl příchod 38 brandů zčásti dán odložením některých vstupů kvůli pandemii. Je to zároveň zhruba o polovinu více než v letech 2019 (22 značek) a 2020 (25 značek).
„V regionu střední a východní Evropy je vstupní branou pro značky již tradičně právě Česká republika, a to díky své kupní síle a přetrvávající oblibě Prahy ze strany zahraničních návštěvníků, kteří tvoří zásadní zdroj maloobchodních příjmů,“ informoval naši redakci Jan Kotrbáček ze společnosti Cushman & Wakefield.
Zásadní pro český trh byly podle něj vstupy dvou luxusních módních značek do Pařížské ulice: Svou prodejnu v ní loni otevřela Balenciaga a Chanel. Módní odvětví je již tradičně silně zastoupené, ať už jde o značky oblečení (např. Maje, Sandro, Jacadi Paris), doplňků a šperků (Messika, Teilor), obuvi (Buzz), případně módního sportovního oblečení (JOTT, Sport Vision).
Značky, které do ČR nově vstoupily v roce 2022
Velice silně (11 značkami) byl loni zastoupen i segment nábytku, vybavení pro domácnost a elektroniky. Vstoupili k nám např. prodejci nábytku Minotti a Stosa Cucine (kuchyně), matrací Dorelan a Materasso, elektroniky HP, vybavení pro domácnost Home & You (opakovaný vstup) či TecTake nebo kuchyňského vybavení Tefal.
Z ostatních odvětví stojí za zmínku například otevření první české prodejny značky LEGO, v segmentu stravování pak kavárna Cappuccineria či prodejna lahůdek House of Julius Meinl. Podobně jako v minulosti otevřela naprostá většina značek svoji první českou prodejnu v Praze, v šestnácti případech v obchodních centrech a ve čtrnácti na hlavních nákupních třídách.
Šest provozoven najdeme v kancelářských objektech – tam často mají své showroomy prodejci prémiového nábytku, ale vzhledem k vhodné skupině zákazníků tu otevřela i posilovna nebo kavárna. Nejvíce značek k nám přišlo z Francie – většina z těchto devíti prodává oblečení nebo doplňky. Sedm značek je italských – hlavně prodejci nábytku či matrací a také dvě kavárny.
Přestože nedávná pandemie a s ní související omezení maloobchodu vyvolaly určité obavy o budoucnost sektoru, aktivita značek na českém trhu neutuchá. Tým pronájmu maloobchodních ploch Cushman & Wakefield se loni podobně jako předchozí rok podílel na dvou stovkách transakcí o celkové ploše cca 60 tisíc metrů čtverečních.
A už i pro tento rok ví o mnoha významných transakcích, mimo jiné v segmentu stravování. „Svou první pobočku v Česku otevře americký fast food Popeyes. Významné bude také otevření první pobočky italské sítě restaurací Rossopomodoro v obchodním centru Palladium či vstup italského wine & food konceptu Signorvino,“ uvedl Kotrbáček.
Tržní aktivitu podpoří vznik nových kvalitních komerčních projektů, jež nabídnou nové možnosti pro maloobchodní pronájem. V Praze Na Příkopě se staví projekt 100 Yards, v Pařížské ulici se po rekonstrukci otevřou projekty Pařížská 25 a Pařížská 30 (Fairmont Golden Prague Hotel). Plánuje se také otevření nového multifunkčního projektu Masaryčka a rozšíření OC Letňany.