Na domácích mazlíčcích nešetříme, jen za jejich krmivo dáme ročně 5,6 miliardy

Analýza
Češi jsou velcí milovníci domácích mazlíčků, psa mají dvě z pěti domácností. A stále více za ně utrácejí. Kupují kvalitnější krmivo, hračky, doplňky, ale i kosmetické přípravky nebo veterinární služby. Podle dat společnosti Nielsen utratili Češi za rok jenom za krmivo 5,6 miliardy korun. Průměrná rodina zaplatí za psa 16 tisíc ročně.
Psi a kočky se stávají stále důležitější součástí rodiny. Jen za krmivo pro ně utratí Češi ročně miliardy korun. Ilustrační foto: Pixabay.com

V České republice jsou odhadem dva miliony psů, tedy dva psi na pět domácností. Nejvíce si psy v poslední době pořizují mladí lidé do 30 let, ale stoupající trend lze sledovat napříč věkovými skupinami.

Tento trend ještě umocnila pandemie koronaviru, která se stala pro mnoho lidí impulsem k pořízení psa nebo kočky. Krátili si tak dlouhé chvíle, některým lidem „čtyřnohý kamarád“ pomohl obcházet i nařízení o nočním vycházení, protože venčit psa bylo povoleno.

Počet domácích mazlíčků ale roste i bez koronaviru, stejně tak útraty domácností. Lidé pořizují psům a kočkám stále kvalitnější krmivo, kupují jim dražší pelíšky nebo hračky. Trh s potřebami pro domácí mazlíčky prakticky kontinuálně roste.

PSALI JSME:
I psí přátelství něco stojí

Miliardový byznys

Jelikož se v tomto byznysu protočí každoročně miliardy korun, objevují se na trhu stále noví hráči. Například společnost Hecht, která původně začínala jako specialista na dílnu a zahradu.

„Pak jsme začali přidávat nové produkty typu elektrokola či e-skútry, a letos jsme vstoupili do úplně nového segmentu. Zjistili jsme, že mezi zákazníky by byl o krmiva zájem a rádi by si je v našich prodejnách pořídili,“ řekl majitel společnosti Jan Kovačka. Firma proto na jaře vytvořila vlastní produktovou řadu prémiových krmiv pro psy a kočky, a mezi zákazníky je podle Kovačky o ni velký zájem.

Stoupající trend má rovněž prodej veterinárních přípravků nebo kosmetiky. Nejde jen o to, že psů a koček v domácnostech neustále přibývá, ale také o ochotě lidí si za kvalitní zboží a služby pro své „spolubydlící“ připlatit. A nejde jenom o přípravky pro léčení, ale i prevenci, stejně tak kosmetiku.

PSALI JSME:
Jaké nejčastější chyby děláme při krmení psů a koček?

„V posledních dvou letech tuto kategorii ovlivnily nové trendy a životní styl lidí, které často přicházejí ze zahraničí a promítají se i do tohoto segmentu. Stále více chtějí to nejkvalitnější, nejšetrnější pro své zvířecí parťáky, tak jako to chtějí i pro sebe – a nebojí se vynaložit nemalé finanční prostředky,“ konstatoval Jiří Zubatý, ředitel společnosti Aveflor, která vyrábí například produkty pro péči o srst.

Maximální péče

Stále více zákazníků se přitom zajímá o původ a výrobu těchto produktů. „Aktuálně se zákazníci dělí na ty, kteří chtějí své zvíře ochránit na maximum a nechtějí připustit, aby za celou sezónu chytl byť jedno klíště, tedy mu dopřávají maximální péči v oblasti desinsekce,“ řekl.

Na druhou stranu se podle něj objevuje čím dál více zákazníků, kteří již psy a kočky nechtějí zatěžovat chemickými látkami. „Hledají tedy cestu ochrany v přírodních, šetrných produktech, které mají minimální dopady na zdraví zvířat,“ sdělil Zubatý.

PSALI JSME:
Máme rádi zvířata: V českých domácnostech žije více než milion koček. Téměř polovina z nich je z útulku

Psi a kočky se stávají stále důležitější součástí rodiny. To, co lidé dělají pro sebe – jako je zdravý životný styl, zdravé jídlo – chtějí dopřávat rovněž svým zvířecím parťákům. „V posledních dvou letech sledujeme významný růst zájmu o antiparazitní prostředky pro psy a kočky, stejně tak šampóny a další produkty z řady péče o srst,“ dodal Jiří Zubatý.

To, že české domácnosti na svých zvířatech nešetří, pocítila také společnost Krmiva Pučálka, která vloni na jaře zaznamenala meziroční skok v tržbách až o 100 procent. „Vzpomínám si, že všichni zaměstnanci se přesunuli jen na expedici. Bylo to velmi hektické období. Proto jsme za poslední rok rozšířili náš rodinný tým o tři další zaměstnance,“ uvedl majitel Martin Pučálka.

Ostatně jak moc se o své domácí miláčky jejich páníčkové starají, dokládá to, jaký byl na jaře po dvouměsíčním nuceném covidovém zavření zájem o salony pro psy a kočky. Například v Praze byly některé podniky na několik měsíců zcela obsazené a muselo se tam pracovat přesčas. Někde dokonce přijímali brigádníky.

PSALI JSME:
Co dělat, když zemře váš čtyřnohý přítel? Víme, kde jsou v Česku zvířecí hřbitovy

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.