Na silnici nelze vždy myslet i za druhé řidiče

Poradna
Měl jste předvídat a předpokládat, co všechno se může stát. To je častý argument směrem k účastníkům dopravní nehody, když není míra zavinění jednoznačná. Podle výroku Ústavního soudu (ÚS) však ustanovení zákona o silničním provozu týkající se povinnosti dbát zvýšené opatrnosti nelze interpretovat tak, že řidič musí brát v úvahu i to, že ostatní účastníci silničního provozu mají v úmyslu porušit pravidla.
Podle principu omezené důvěry v dopravě se řidič může spoléhat na to, že také ostatní účastníci budou dodržovat pravidla. Ilustrační foto: Pixabay

Na konkrétním příkladu nehody Ústavní soud dovodil, že řidič v souladu s principem omezené důvěry může např. odbočit vlevo, pokud svůj úmysl dal řádně najevo a přesvědčil se, že jeho manévru nebrání překážka. Následnou srážku s motocyklistou, který při objíždění kolony zleva porušil několik pravidel, tak řidič nezavinil, přestože nižší soudy rozhodovaly v jeho neprospěch.

Nehoda na přehledné křižovatce

Přečinu těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti se měl řidič dopustit tím, že při odbočování vlevo omezil a ohrozil předjíždějícího motocyklistu, který do něj narazil a utrpěl závažné poranění hlavy s trvalými následky a doživotním postižením. Podmíněný trest pro řidiče byl spojen s podmíněným trestem odnětí svobody a více než milionovou náhradou škody, se zbytkem byli poškození odkázáni na řízení ve věcech občanskoprávních.

Podle policie se nehoda stala na křižovatce, které předcházel přehledný úsek silnice mimo obec, opatřený svislou značkou zákaz předjíždění. Podle šetření motocyklista předjížděl řadu vozidel v době, kdy řidič osobního vozu signalizoval odbočení vlevo a zpomaloval, druhé osobní vozidlo jej dojelo a předjelo zprava. Motocyklista vrazil do zadní části odbočujícího auta a zranil se.

Poškozený porušil řadu předpisů

Podle soudu se řidič osobního vozu dopustil přečinu tím, že prováděl odbočovací manévr v době, kdy již byl předjížděn poškozeným. Podle znaleckých posudků měl řidič dostatečnou možnost zjistit ve zpětném zrcátku přibližování poškozeného. Zabránit nehodě mohli sice oba řidiči, ale řidič osobního vozu se situaci za sebou věnoval nedostatečně. Podle předpisů řidič při odbočování mj. nesmí ohrozit řidiče jedoucí za ním a musí dbát zvýšené opatrnosti.

Ukázalo se však, že motocyklista před nehodou porušil zákaz předjíždění, povolenou maximální rychlost a dokonce řídil pod vlivem alkoholu. Odvolací soud dokonce konstatoval, že podíl motocyklisty na dopravní nehodě byl větší, než podíl řidiče, a zmírnil výrok o trestu i o náhradě škody, ale souhlasil s tím, že řidič nevěnoval manévru zvýšenou pozornost.

Porušení principu důvěry

Ústavní soud však konstatoval, že při posouzení trestní odpovědnosti řidiče je nutné zohlednit jednak to, zda porušil dopravní předpisy, ale také to, zda měl možnost a schopnost předvídat, že k nehodě dojde. V takovém případě se totiž uplatní tzv. princip omezené důvěry v dopravě, podle něhož se řidič může spoléhat na to, že také ostatní účastníci budou dodržovat pravidla. A právě tento princip byl porušen.

Podle Ústavního soudu je vždy nutné posuzovat konkrétní okolnosti a ne se řídit zpětnou úvahou – došlo ke škodlivému následku, tudíž byla potřebná míra patrnosti zanedbána. Podle ÚS řidič auta učinil před odbočováním nezbytné kroky se zvýšenou opatrností a nelze mu klást za vinu, že nepředpokládal jízdu řidiče porušujícího hrubým způsobem řadu pravidel. To by totiž vedlo k absurdnímu závěru, že každý řidič musí za všech okolností počítat s tím, že ostatní účastníci silničního provozu pravidla nedodržují.

PSALI JSME:
Pokud někoho zraníte, jeho léčení často uhradíte sami

Průlomové rozhodnutí soudu

Dospějí-li soudy k závěru, že podstatnější vliv na nehodě mělo úmyslné protiprávní jednání poškozeného než nedostatečná pozornost viníka, byť by nevzal v úvahu jednání poškozeného, nelze určit vinu jako v popsaném případě.

Tento výrok Ústavního soudu má velký vliv na projednávání dopravních nehod, jejichž zavinění a následky byly dosud nižšími soudy posuzovány poněkud jednostranně ve prospěch poškozených. Má to význam nejen při stanovení trestů odnětí svobody, ale také při stanovení materiální újmy na zdraví a následných občanskoprávních řízeních, kde může jít až o mnohamilionové částky.

Zavřít reklamu ×
  1. Nejde myslet za ostatni ridice? sice to nejde ale musi se myslet za ostatni ridice. Kdyz to ridic nedela v mnoha pripadech vas kazdy druhy naboura.

  2. Přesně tak protože když vidím co jezdí na silnici za piráty opilci fetáky a mladý který se rádi předvádí tak je mi z toho na blití zkrátka chce to pevné nervy a pořád koukat na všechny strany protože se vždy njáký blbec který spěchá najde

    • Nechápu, co máte za komplex. Už vám dole jenom visí,nebo v čem je problém? Mně je 30,řidím od 18, najeto cca půl milionu km. Počet zaviněných nehod: 0. Počet vážných nehod: 0. Počet lehkých nehod: 1, kdy se čtyřicátník opřel v zatáčce na střed tak, že mi urazil zrcátko, to rozbilo okno a sklo mi vyprsklo do xichtu. Mladí se rádi předvádí. Problémem jsou ale spíš starší, kteří z toho nevyrostou a těch je na silnicích jak nasráno. Manažeři ve služebních octávkách, prázdní dodávkáři a zazobaní padesátníci v BMW X. To jsou u mě největší prasata.

  3. Zdravím,já souhlasím s Mirkem.Problém není v tom jestli je řidič mladý,starý,muž,žena ……. Problém je v tom,že si lidi neuvědomují co dělají a jaké tom může mít následky,a je jich bohužel na silnicích víc a víc ! Já jsem na 100km v sobotu potkal dva „borce“.Jeden s Golfem 7 na 19″ extra širokých kolech s letním vzorkem se u nás na horách vydal na v zimě neudržovanou zkratku lesem, kde je souvislá vrstva ledu ještě za silného deště,kde skončil je jasné.Odkud ten mladík byl ani nepíšu,oni by si ostatní obyvatelé hlavního města mysleli,že jsem proti nim zaujatý.Druhý oktávkou do kopce předjíždí 2 km kamion, který jede 40km/hod,když ho chci potom předjet začne zrychlovat a vytlačovat mne do protisměru.

Napsat komentář: Pavel Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Divoké parkování se nevyplácí

Pod sjezdovkou jste zaplatili několik stovek parkovného, ale když se po lyžování vrátíte k vozidlu, čeká vás nemilé překvapení. Auto je poškozené či vykradené. Je poškozená karoserie, nebo je pryč nejen vybavení …

Posílají vás rozměnit bankovku? Porušují zákon

Jéé, já nemám zpátky. To si musíte rozměnit! Tak tuhle větu jsme u pokladen slyšeli u mnohokrát a patrně nám pokaždé zrychlila puls. Ani zdaleka to není jen ozvěna dávných časů, kdy pracovníci služeb měli na paměti …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB