Na vlastní kůži: Žlutým vlakem do Splitu a zpět

Reportáž
Vloni jsme si na vlastní kůži vyzkoušeli novinku společnosti RegioJet – cestu vlakem do chorvatské Rijeky. Letos jsme si jadranskou cestu po kolejích vyzkoušeli znovu. Tentokrát jsme vyrazili do Splitu.
Vlak mířící do Splitu. Foto: FAEI.cz, autor

Desítky lidí rozmrzele pozorují informační tabuli na pražském Hlavním nádraží. Ještě ani nevyrazili k Jadranu, a už teď má vlak RegioJet zpoždění, které navíc stále narůstá. Nakonec je časová „sekera“ přibližně půldruhé hodiny. Je poslední srpnová středa a mezi čekajícími turisty jsem také já s manželkou a se synem.

Stejně jako před rokem jsme si koupili lůžkové kupé, abychom měli co největší soukromí. Jelikož se jede přes noc, chceme mít také co největší pohodlí. Syn si na ale lůžku užívá větší část cesty i přes den.

Lístky jsme si pořizovali v červenci, tedy s poměrně velkým předstihem, i tak už zbývalo jenom několik posledních míst. Podobné to bylo s místy na cestu nazpátek. Důkaz, jaké se jadranský „žlutý vlak“ těší popularitě. Vedle nás mají z jedné strany kupé manželé ve středním věku, z druhé rodina s několika malými dětmi.

Sto tisíc pasažérů

„Zájem o jízdenky do Chorvatska je obrovský. Je přibližně o šedesát procent vyšší než v loňském roce. Je to díky větší kapacitě, nabídce vícero destinací na jadranském pobřeží a rozšíření provozu do Splitu. Vidíme ale také poměrně velký počet cestujících z Maďarska a Slovenska a také poptávku chorvatských cestujících po cestách ve směru do České republiky či Maďarska – a to i z chorvatského hlavního města Záhřeb,“ uvedl na začátku letních prázdnin mluvčí RegioJet Aleš Ondrůj.

Letošní vlak provozovaný RegioJetem z Prahy do Splitu je aktuálně nejdelším vlakovým spojením podle počtu kilometrů na území EU. Vyhledávač Idos.cz uvádí u trasy Praha – Split vzdálenost 1559 km. Foto: FAEI.cz, autor

Už zkraje léta prodal dopravce celkem bezmála 70 tisíc jízdenek na spoje do a z Chorvatska. To je více než za celou loňskou sezónu, kdy počet jízdenek přesáhl 60 tisíc. Celkem RegioJet počítá s tím, že letos dopraví na chorvatské trase více než 100 tisíc cestujících.

Přibližně 75 procent turistů nastupuje a vystupuje v České republice, 25 procent pak dohromady na Slovensku a v Maďarsku. Přibližně třetina pasažérů pak přestupuje ve Splitu, Rijece a Ogulinu na návazné autobusové spoje, které napojují na vlakové spoje RegioJet celé jadranské pobřeží – od Istrie na severu, až po Dubrovník na jihu Chorvatska a letoviska v zátoce Kotor v Černé Hoře.

Výrazně vysoká je také poptávka ze strany cestovních kanceláří, velmi úzkou spolupráci navázal RegioJet například s Čedokem.

Nenaplněná kritika

Když konečně nastoupíme, zjišťujeme stejně jako loni, že vagóny ještě zdaleka nejsou plné – další cestující totiž přibydou až na dalších zastávkách v Čechách, na Moravě a dále na trase. Druhý den tedy přijíždíme do Chorvatska prakticky plní.

Vlak se blíží k Jadranu. Foto: FAEI.cz, autor

Na cestu vlaku se vydáváme s mírnými obavami. Na sociálních sítích jsme si totiž přečetli poměrně hodně kritických ohlasů na úroveň cestování ve vlaku. Lidé si například stěžovali na nefunkční toalety nebo klimatizaci.

Naše osobní zkušenost? Nic z toho se nenaplnilo. Toalety v našem i sousedních vagónech fungují po celou cestu na Jadran. Tedy s jedinou výjimkou: Jeden záchod je nefunkční – ale jen několik hodin, než se opět zprovozní. Totéž platí o klimatizaci, elektrických zásuvkách v kupé nebo wi-fi. Na nic si nemůžeme stěžovat. Bez problémů fungují i miniaturní „koupelny“, které využíváme na nejnutnější večerní a ranní hygienu.

Cesta ubíhá příjemně i díky občerstvení, které je dostupné po téměř celou dobu jízdy. Několik druhů kávy je zdarma, koláče několika chutí stojí 10 korun, plzeňská dvanáctka vyjde na pětadvacet korun a tři druhy teplého jídla, který personál ohřeje, je za 65 korun. K dostání jsou rovněž nealkoholické nápoje, malou lahev vody navíc dostane od stevarda každý cestující brzy po nástupu.

K občerstvení ještě jedna poznámka: Několik dní před odjezdem jsme si u RegioJetu objednali jídlo na zpáteční cestu – dva kuřecí wrapy po 45 korunách. Když jsme pak nastoupili do svého vagónu ve Splitu, taška s pokrmem už stála na sedačce.

Koláč za desetikorunu – chutná skvěle. Foto: FAEI.cz, autor

Výhrady jsme nemohli mít ani ze stevardů a dalšího vlakového personálu. Všichni jsou příjemní a vstřícní. Když jeden stevard nemá ještě dostatečně vychlazené pivo, nabídne mi stevard z jiné části vlaku „své“ pivo – krásně studené.

Pařící party vagón

Přesto máme k jedné věci velkou výhradu. Součástí soupravy je totiž takzvaný party vagón, kde se soustřeďují převážně mladí lidé, kteří se vydali na Jadran pořádně zapařit. Nic proti tomu, ať si každý dělá, co chce, ale ať to není na úkor ostatních cestujících. A to v tomto případě je.

„Bude to jízda od první minuty!“ uvádějí organizátoři na internetové stránce Party Expres s Evropa 2. „Od prvního okamžiku si budeš přát, aby to nikdy neskončilo. Garantujeme ti, že to bude nezapomenutelná jízda. Jednoduše HELL!“ A mimo jiné slibují, že „drinky potečou proudem“. Skutečně tečou. Už kousek za Prahou je významná část osazenstva party vagónu opilá. Z každého kupé duní jiná muzika, opilí mladíci vyřvávají na chodbičce.

Máme štěstí, že náš vagón je dostatečně daleko, ale když si chceme dojít pro kávu nebo pro koláč, musíme „proniknout“ pařícími skupinkami. Ráno se dávám do řeči s jednou stevardkou, jak to vypadalo v noci. „Chybělo opravdu málo a v Maďarsku jsme na ně museli volat policii,“ říká mi. Jak se posléze dozvím, není to nic výjimečného. „Stěžovali si na ně někteří cestující,“ dodává.

Nádraží ve Splitu. Foto: FAEI.cz, autor

Šlo o první ročník Party Expresu. „Těšíme se na 2. ročník v roce 2022,“ píšou organizátoři. Pokud se příští rok znovu rozhodneme vyrazit „žlutým vlakem“ k Jadranu, nepochybně se pokusíme vybrat takový termín, abychom se party vagónu vyhnuli.

Náhrada za zpoždění

Do Splitu jsme nakonec dorazili s více než tříhodinovým zpožděním. Personál to vlakovým rozhlasem vysvětlil mimo jiné „mimořádnou událostí na trati v Maďarsku“. A nezapomene se za zpoždění omluvit.

O několik dní později se vracíme do Prahy. Vlak ze Splitu tentokrát odjíždí na čas, ale i tak po cestě nabere zpoždění. Přibližně hodinu a půl. Po příjezdu na pražské Hlavní nádraží jdeme do kanceláře RegioJetu a v souladu s jejich pravidly žádáme finanční kompenzaci za zpoždění z obou cest – vyřízeno je bez jakýchkoliv výmluv za několik minut.

PSALI JSME:
Chorvatská dovolená: Vyprodaným vlakem k Jadranu

Zavřít reklamu ×
  1. Vyhledávač Idos.cz uvádí u trasy Praha – Split vzdálenost 1559 km. Foto: FAEI.cz, autor.
    Ekologická objížďka slabých 500 km. A to se vyplatí…

  2. Celé léto kvalita to bylo tak 50 na 50
    „Když jsem ho opět vyzvedával a měli jsme se vydat na Prahu, tak jsem navrhl, že si dáme polévku. A protože jsem ve Větruši točil Ano, šéfe!, tak jsem navrhl, že zajedeme tam. Když jsme tam dojeli, tak parkoviště bylo plné policistů. A Andrej říká: Co se tady děje? Tak jsme zašli na recepci hotelu. A pan recepční nám pobaveně řekl, že je tady start kampaně hnutí ANO,“ popisoval Klusák. Dodal, že setkání obou byla „naprostá náhoda“.

  3. Proč asi cestu hned všichni hanili?Stačila malé zmínění,že dopravce bude vracet jízdné,a lavina hladovců a vychcánků hned o sobě dala vědět,čecháčkové.

  4. Asi s i pána někdo zaplatil, protože jsem jeli tři dny před ním z neděle na pondělí, tříhodinové zpoždění tam i zpátky, zpruzelí stewardi, špína, nefunkční záchody, netekoucí voda, jídlo jsem si z aplikace nemohla objednat, hlásilo mi to, že nemám platnou jízdenku.
    sepsala jsem stížnost a do teď se mi nikdo neozval.

Napsat komentář: Jan Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.