Otestovat několik typů noktovizorů nám umožnila společnost Glomex Military Supplies, která je dovozcem špičkových přístrojů nočního vidění od renomovaných amerických výrobců. Ve své výbavě je má několik armád včetně české.
Před 95 lety, v roce 1929, si nechal v Londýně patentovat maďarský fyzik Kálmán Tihányi elektronickou televizní kameru citlivou na infračervené spektrum světla určenou původně pro britskou protiletadlovou obranu. O pět let později začal na jeho vynálezu intenzivně dále pracovat německý koncern AEG. Poprvé byl systém nočního vidění použit v roce 1943 na německých tancích Panther při bojích na východní frontě, později měli podobný systém k dispozici i průzkumníci wehrmachtu. Ještě před koncem druhé světové války vyvíjely své systémy nočního vidění také Američané, Britové i Sověti.
„Specializujeme se především na nejpokročilejší brýle nočního vidění, jejichž jsme v České republice a několika dalších východoevropských zemích autorizovanými distributory,“ řekl prezident společnosti Lukáš Dědina. „K provádění servisních úkonů máme certifikaci také od jiných významných světových výrobců noktovizorů.“
Testování v garáži
K simulaci nočního prostředí posloužila prostorná zatemnělá garáž v sídle Glomexu v Praze. Specialista firmy pro prostředky nočního vidění Jaroslav Zapletal má před sebou na lavici několik tipů noktovizorů, od základních monokulárních až po speciální binokulární.
Používají je například piloti nebo příslušníci speciálních sil, ve své výbavě je ale mají také třeba policejní sbory.
Zatím je garáž osvětlená střešními svítidly, ale za okamžik se zhasne a svítit bude jen malá lampička u lavice, aby bylo možné vyzkoušet si všechny přístroje. Začínám s jednoduchým monokulárním noktovizorem, který si přikládám k pravému oku. Najednou jako by se přede mnou celá garáž rozsvítila.
Zaostřím noktovizor a bez jakéhokoli omezení vidím stojící armádní terénní auto před sebou, které se před tím „schovalo“ ve tmě. Nemám problém rozeznat jednotlivé součásti vozidla a pozoruju také řidiče, který právě nastoupil do kabiny. V zadní části garáže zase stojí motorka. I tu si mohu bez problémů prohlédnout, byť bych jí bez „nočních brýlí“ neměl šanci zaznamenat.
Postupně zkouším i další noktovizory. A stále nemohu vyjít z úžasu, jak je možné ve tmě takhle bez problémů vidět – včetně rozličných detailů. Celou rozlehlou garáž mám jako na dlani. Vidím všechny sloupy i zákoutí. Bez jakéhokoli omezení.
Oproti běžnému světlu tu ale přece jen existuje jeden podstatný rozdíl. Je třeba si především zvyknout na jiný charakter zobrazení: noktovizory totiž nabízejí pouze černobílý, nebo zelenobílý obraz – podle barvy použitého fosforu v zesilovači jasu obrazu.
Výcvik uživatele
Nutno připomenout, že jsem při zkoušení prostředků nočního vidění víceméně stál, případně se otáčel okolo sebe, popošel jen pár kroků. Vojáci a další uživatelé to mají mnohem náročnější, zvláště v členitém terénu a v přímém boji.
Voják si tedy nemůže jen tak nasadit brýle nočního vidění – označované zkratkou NVG – a vyrazit s nimi do akce. Vizuální vnímání prostřednictvím těchto zařízení se totiž značně liší od přirozeného vidění ve tmě. Je třeba si zvyknout kupříkladu na absenci periferního vidění, které je i v noci velmi důležité.
Proto praktickému použití přístrojů nočního vidění v terénu předchází nezbytný výcvik, jehož délka a intenzita se liší podle náročnosti a specializace.
Existuje totiž řada specifických činností, při nichž se přístroje nočního vidění používají – řízení vozidel, pozorování, práce techniků-pyrotechniků, nebo mediků. Noktovizory nacházejí rovněž uplatnění při nočních přesunech, ale také v boji zblízka nebo při padákových seskocích.
Také u noktovizorů platí úměra, že čím je výrobek kvalitnější, tím je také dražší. Zatímco přístroje druhé generace používané například myslivci a všeobecně civilisty lze pořídit v řádech desetitisíců, nejkvalitnější vojenské NVG stojí statisíce.
I z toho důvodu ve všech moderních armádách jsou ty nejvýkonnější noktovizory k dispozici především pro piloty letadel a helikoptér, zatímco řadoví příslušníci pozemních nebo námořních jednotek si vystačí s brýlemi standardní kvality.
Pravidelný servis
Přístroje nočního vidění pracují na principu zesílení nízké úrovně zbytkového světla, jehož zdrojem jsou v nočních hodinách především Měsíc a hvězdy, ale také světelné znečištění způsobené lidskými aktivitami. Nejnovější noktovizory třetí generace využívající fotokatody vyrobené z arsenidu galia dokáží zesílit zbytkové světlo až stotisíckrát a kvalita jejich zobrazení se neustále zvyšuje.
Podmínkou bezvadné funkce brýlí nočního vidění je jejich pravidelná údržba a servis, protože jde o velice citlivé přístroje používané v drsných polních podmínkách. Každý přístroj by měl být zkontrolován a vyčištěn každého půl roku.
Společnost Glomex Military Supplies loni v srpnu ve svém pražském sídle otevřela nejmodernější servisní centrum, kde má k dispozici certifikované diagnostické přístroje a speciální technické vybavení, které jim umožňuje provádět záruční i pozáruční údržbu a opravy noktovizorů od renomovaných světových výrobců.
Její služby ale zatím využívají spíše zahraniční zákazníci. „Za pouhých několik týdnů od otevření našeho centra jsme tady už opravovali přístroje nočního vidění z pěti evropských států,“ řekl Jaroslav Zapletal z Glomexu. Dodal, že nejčastějšími závadami je mechanické poškození. Stává se ale například i to, že uživatel zapomene vyndat z přístroje při jeho nepoužívání baterie, které následně „vytečou“.
Neviditelné auto
Více nočnímu provozu jsou nyní přizpůsobena také vozidla Toyota Hilux Chamois, které Glomex dodává Armádě ČR. Díky evolučnímu vývoji jsou vybavené systémem black-out, tedy nočním režimem, který vypíná všechny vnější i vnitřní zdroje světla.
Znamená to, že jsou tato vozidla ve tmě prostým okem prakticky neviditelná. K jejich bezpečnému provozu v noci slouží speciální infračervené reflektory, obrysová a koncová světla, která vidí pouze řidiči vybavení brýlemi nočního vidění.
Na základě požadavků bojových jednotek české armády mají nové stroje pro lepší průchodnost těžkým terénem zvýšený podvozek, větší kola, rozšířené blatníky a podvozek chráněný hliníkovými pláty.
Ve standardní výbavě je hliníková pevná střecha vybavená čtyřmi univerzálními držáky na dlouhé zbraně, přední ochranný rám, odnímatelné závěsné zařízení a elektrický naviják s maximálním tahem 4 536 kilogramů a pětadvacetimetrovým tažným lanem.
Vážený pane Barochu, jen jste zapomněl zmínit, že tento typ noktovizorů v úplné tmě nevidí vůbec nic. V úctě Pavel Zahradník
Vážený pane Zahradníku,
pan Baroch v textu zmínil, ale Vy jste to zřejmě přehlédl nebo nečetl, viz citace z textu:
„Přístroje nočního vidění pracují na principu zesílení nízké úrovně zbytkového světla, jehož zdrojem jsou v nočních hodinách především Měsíc a hvězdy, ale také světelné znečištění způsobené lidskými aktivitami. Nejnovější noktovizory třetí generace využívající fotokatody vyrobené z arsenidu galia dokáží zesílit zbytkové světlo až stotisíckrát a kvalita jejich zobrazení se neustále zvyšuje.“
Redakce
a jak je to, když na takového vojáka posvítíte světle nebo rozsvítíte v místnosti? Ve filmech jsou na krátko oslepeni a vyřazeni. Je to pravda?