Na začátku sezóny čelí motocyklisté vyšším rizikům

Analýza
S prvními slunnými dny se na silnice vracejí motocykly. Také letos, zatím i přes nepříliš příznivé počasí, už nedočkaví motorkáři usedají za řídítka. A bohužel během dubna už registrují statistiky několik mrtvých, kteří se z projížďky domů nevrátili. Každá nehoda na motocyklu znamená výrazně vyšší riziko vážných zranění či smrti.
Nejvíce nebezpečí číhá na motorkáře na silnicích hned zkraje sezóny. Ilustrační foto: Pixabay.com

Řidiči na motocyklech nejsou chráněni jako kolegové v osobních autech. Motorky nejsou obvykle vybaveny ani airbagy, ani bezpečnostními pásy. Případný „souboj“ s robustní karosérií auta nemůže motocykl vyhrát.

Výraznou roli hraje adrenalin, jenž jezdce často povzbuzuje k rychlosti za únosnou hranici. Jednostopé vozidlo má výrazně delší brzdnou dráhu a neodpouští chyby ve způsobu jízdy. To jsou faktory, které ovlivňují vysokou zranitelnost a bohužel i úmrtnost motorkářů.

Nemilosrdné statistiky

Loňský rok se z pohledu statistik vymykal. Byl historicky nejpříznivější od počátku sledování v roce 1961. Pandemie covidu-19 zejména během jarního a podzimního nouzového stavu snížila dopravní intenzitu na silnicích.

Na jaře se počet dopravních nehod snížil zhruba o třetinu, stoupla však závažnost kolizí. Na podzim počet nehod klesl asi o pětinu. Během roku 2020 zemřelo na silnicích celkem 460 osob, z nichž 57 byli motorkáři (asi 12 %). Zatímco o rok předtím zahynula každá sedmá oběť na motocyklu, loni to byla zhruba každá osmá.

Ovšem ještě v období let 2011-2018 byla ČR v hodnocení průměrného ročního přírůstku usmrcených motocyklistů na třetím nejhorším místě evropských statistik. A letošní první tři měsíce byly nejtragičtější od roku 2012, protože o život na českých silnicích přišlo celkem sedm motocyklistů.

PSALI JSME:
Motorky vyrážejí. Letošní sezóna bude asi větší ruleta

Mezi nejčastější příčiny smrtelných dopravních nehod se řadí nepřizpůsobení rychlosti motocyklu technickému stavu vozovky, nedání přednosti v jízdě na křižovatce nebo přehlédnutí přijíždějícího motocyklisty při předjíždění. Bohužel je stále i hodně nehod pod vlivem alkoholu a návykových látek.

Mezi motorkáři po nehodách je vysoké zastoupení těch, kteří nesou doživotní těžké následky a jsou nezřídka zcela odkázáni na 24hodinovou péči. A právě takové případy jsou z pohledu pojišťovny nejnáročnější a také nejnákladnější.

Rizika na silnici

Nejvíce nebezpečí číhá na silnicích hned zkraje sezóny. Po zimě je na silnicích stále ještě štěrk či písek z posypu, větve nebo listí. Povrch je chladný a přilnavost pneumatik horší, než v teplém létě. Slunce svítí kratší dobu, takže nestačí vysušit všechna místa.

Právě střídání suchých a teplých úseků na vozovce s mokrými a stinnými pasážemi jsou velmi zrádná. Je třeba myslet i na to, že řidiči aut si musí po zimě zase na své „jednostopé kolegy“ zvykat. Proto se vyplatí předvídat a počítat s tím, že motoristé v autech mohou motocykly přehlédnout.

Jak se připravit na jízdu

Samozřejmostí by měla být řádná údržba stroje po zimě. Chabý technický stav by se mohl v kombinaci s riziky na silnici vymstít. Nezbytné je myslet i na správnou výstroj a přilbu. Vyplatí se nešetřit na reflexních prvcích. Užitečný je i trend, kdy motocyklisté oblékají jako svrchní vrstvu reflexní vestu.

PSALI JSME:
Dvě třetiny nehod motocyklů zaviní sami motorkáři

První jízdy by měly být zahřívací. Jezdec by se měl znovu sžít se svým motocyklem a nehnat se do extrému hned. Rizikové je i zvyšující se množství velkých vozidel a SUV na silnicích, protože viditelnost přes ně je pro motorkáře slabší a případná kolize tvrdší.

Rekreanti na skútrech, skupiny na silných strojích

Fenoménem posledních let je pro pojišťovny i obliba zapůjčení skútru nebo menšího motocyklu na dovolené za účelem snadnějšího poznání destinace. Motorkářem se v létě stávají i lidé, kteří normálně jezdí jen autem.

Samozřejmě nemají potřebnou bezpečnou výstroj a vyrážejí někdy doslova v kraťasech a žabkách. Svoji roli hraje i neznalost místních dopravních předpisů a jiné zvyklosti v provozu.

Naopak jsme zaregistrovali vyšší zájem cizinců na silných motocyklech o cesty po ČR. Například Rakušané a Italové si naše území oblíbili nejen pro rozmanitost a malebnost krajiny, ale také pro relativní blízkost, liberálnější předpisy a menší hustotou úsekového měření rychlosti, takže se u nás „lépe svezou“.

Často vyrážejí ve skupinách čítajících i několik desítek strojů. Samozřejmě tím generují dodatečná rizika.

PSALI JSME:
Motorkáři jsou v tom často nevinně, říká Klára Moravcová

Dalším trendem jsou skútry hlavně ve městech, v poslední době i díky možnosti jejich sdílení prostřednictvím množících se sharingových firem. Vzhledem ke kolonám je jízdní rychlost prakticky srovnatelná s autem, ale díky subtilnosti se může skútr v provozu pohybovat obratněji.

A to je bohužel i zdrojem nehod, protože řidiči na skútrech se snaží prokličkovat mezi stojícími nebo pomalu jedoucími auty. Šoféři v nich však takové vozidlo často přehlédnou a jezdce na skútru srazí. Vzhledem k nižší rychlosti bývají zranění i škody menší, má-li jezdec bezpečnou výstroj. Počty střetů a havárií skútrů klientů naší pojišťovny rostou každoročně o 10-20 procent.

Čeští motorkáři stárnou

Nejvíce nehod se přihodí těm, kteří vlastní motocykl teprve jeden rok až pět let. Podle dlouhodobých statistik jsou nejohroženějšími jezdci ve věku 35 až 44 let. Ukazuje se také, že český motorkářský „gang“ stárne. Každoročně se zvyšuje podíl aktivních milovníků motocyklů nad 45 let. Za tímto číslem je jak skutečné stárnutí motorkářů, tak vyšší úroveň jejich příjmů, která jim umožní pořídit si silný stroj.

I když přibývá žen motorkářek, jejich rizikovost je stále ve srovnání se silnějším pohlavím nízká. UNIQA řeší každý rok jen několik málo nehod, které by zavinily dámy.

PSALI JSME:
Čeští motorkáři stárnou

Motocykly, oprávnění a pojištění

Motorkářů stále přibývá. Naše pojišťovna registruje v posledních pěti letech každoročně nárůst počtu pojištěných motocyklů přibližně o šest až sedm procent. Odbytu nahrávají nižší ceny strojů i obliba městských skútrů.

Přispívá i fakt, že skútry s obsahem motoru do 125 ccm byly nedávno zařazeny pod řidičské oprávnění na osobní auta. Řídit je může tedy každý, kdo vlastní řidičský průkaz skupiny B; nezáleží přitom, jak dlouho.

Podmínkou však je, že stroj musí mít automatickou převodovku. Novinka se proto týká hlavně skútrů a ne malých motocyklů, jež mají nižší objem, ale jsou osazeny manuální převodovkou. Pokud je klient držitelem řidičského průkazu, kde je uvedeno, že může řídit stroj do 50 ccm se skupinou B, může jezdit například na „pionýru“ i nadále.

Měsíce květen a srpen jsou ve statistikách pojišťoven spojeny s největším množstvím karambolů motocyklistů. Odškodnění za škody na zdraví těchto motoristů jsou o desítky procent vyšší, než v jiných segmentech.

Naše pojišťovna registrovala v posledních letech přibližně deset těžkých kolizí motocyklů s velmi závažnými následky. Celkové náklady na tyto pojistné události jdou do desítek milionů korun.

Autorka je tisková mluvčí Uniqa pojišťovny
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Motocyklová přilba: Váží něco přes kilo, ale je to věda

×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Škody z krádeží kol meziročně vzrostly o 25 procent

Ačkoli díky pandemii koronaviru kriminalita celkově klesla, u kol to neplatí. Škody z jejich krádeží vloni skokově vzrostly. Zatímco v roce 2019 byla dle policejních statistik ukradena jízdní kola a elektrokola za …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru