Počet dobíjecích stanic pro elektromobily nebo plug-in hybridy v posledních letech setrvale roste. V roce 2021 jejich počet překonal tisíc, s koncem tohoto roku se přiblíží k hranici tří tisíc. Jde o důležitý milník, protože nabíječek pro bateriové vozy bude zanedlouho více než standardních čerpacích stanic s prodejem benzínu a nafty.
Ministerstvo průmyslu a obchodu v Česku evidovalo ke konci letošního října celkem 2 731 veřejně přístupných dobíjecích stanic s celkovým počtem 4 877 dobíjecích bodů. Veřejných čerpacích stanic jsou sice evidovány necelé čtyři tisíce, běžných benzinek s výdejem především benzínu a nafty však ministerstvo eviduje 2 857.
„Na jednom výdejním stojanu, kterých má každá čerpací stanice několik, však může během půl hodiny reálně natankovat až deset aut,“ uvedl Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil i Energokartu akceptovanou v sítích PRE, ČEZ a u dalších 100 tisících dobíjecích bodů po celé Evropě.
„Za stejnou dobu zpravidla ale nedobijete ani jeden bateriový elektromobil na dobíjecím stojanu AC, maximálně jeden na DC stojanu a možná dva na nabíječce UFC. Dobíjecí stanice navíc disponují pouze jedním nebo dvěma dobíjecími body,“ upozornil.
Každý pátý stojan ultrarychlý
Při stávajících možnostech dobíjení a předpokladu úplného přechodu k elektromobilům by tak síť dobíječek musela být násobně větší, než je síť čerpacích stanic. Provozovatelé nabíjecích stanic s tím zřejmě počítají.
Například společnost ČEZ, která provozuje největší síť více než 800 stanic avizovala, že v roce 2025 bude provozovat už tisíc stojanů, přičemž prioritou bude výstavba ultrarychlých stojanů, takže každý pátý už bude ultrarychlý.
„Výkon celé sítě zvýšíme na 100 megawattů a podíl ultrarychlých stojanů bude činit 45 procent. Věříme, že u řidičů zaboduje neustálé zkracování časů dobíjení,“ sdělil Pavel Cyrani, místopředseda představenstva ČEZ.
„Už letos očekáváme zhruba 50procentní meziroční nárůst načerpané certifikované bezemisní elektřiny a v příštím roce chceme jako první dobíjecí síť v České republice výrazně překročit hranici odebraných deset milionů kilowatthodin za rok,“ dodal.
ČEZ zatím v roce 2024 zprovoznil okolo 60 ultrarychlých stojanů o výkonech od 150 do 360 kilowattů. Další desítky tisíc dobíjecích bodů nabízí prostřednictvím roamingových partnerů v Německu, Rakousku, Slovensku, Polsku, Slovinsku a Chorvatsku.
„Nejvíce ultrarychlých stojanů v tuto chvíli provozujeme ve Středočeském kraji, na Vysočině, v Pardubickém a Libereckém kraji, typicky u hlavních silničních tahů. Řidičům současně nabízíme už dvacet míst, kde mají na výběr ze tří a více ultrarychlých dobíjecích stanic,“ řekl Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.
Druhou největší sítí dobíjecích stanic v Česku disponuje Pražská energetika (PRE). Ke konci třetího čtvrtletí letošního roku provozovala 709 veřejných stanic, což je o 50 stanic víc než před rokem. Poslední z trojice největších provozovatelů, kteří celkově spravují dvě třetiny tuzemské sítě, je společnost E.ON Drive s více než 270 stanicemi a 550 dobíjecími body.
Nárůst automobilové elektřiny
Firma avizovala, že koncem roku se přehoupne přes 100 spuštěných dobíjecích bodů v roce 2024. Například začátkem prosince zprovoznila nové dobíjecí stanice v Brně, například nový hub u tamního obchodního centra Futurum pojme naráz až deset aut, přičemž nabíječky mají ten největším možný výkon.
„Doplňujeme tím nejen dobíjení v Brně, kde dostupné ultrarychlé dobíjení dosud chybělo, ale hlavně se napojujeme na hlavní tranzitní koridor České republiky,“ řekl Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure.
„Na dálnici D1, kde budeme pokračovat budováním dobíjecích možností až do Ostravy. Nekončíme ani v samotném Brně, kde máme ve výstavbě dalších pět podobných lokalit, které bychom měli spustit v příštím roce,“ doplnil.
Rostoucí zájem o veřejné dobíjení elektromobilů se odráží i v objemu odebrané elektrické energie, růstu počtu dobíjení i počtu nových zákazníků. Například PRE eviduje 45procentní meziroční růst spotřeby elektrické energie, kterou řidiči elektromobilů za první tři čtvrtletí letošního roku využili k veřejnému dobíjení svých vozů.
„V současnosti spravujeme již přes tři tisíce karet na dobíjení elektrovozidel. Energokartu jsme na trh uvedli před třemi roky a jen od začátku letošního roku jejich počet vzrostl více než o třetinu,“ konstatoval Damir Duraković z nákupní aliance Axigon.