Nafta už je dražší než benzín

Začátkem listopadu průměrná cena nafty převýšila průměrnou cenu benzínu. Stalo se tak poprvé od roku 2015. Současný vývoj cen pohonných hmot je ovlivněn děním na světových trzích, kde vzrostla poptávka po topné naftě. „Kvůli tomu zbývá méně ropy na výrobu motorové nafty, což se odráží v růstu koncových cen,“ vysvětluje Štěpán Křeček, hlavní ekonom společnosti BH Securities.
Ilustrační foto: Pixabay

Cena ropy na světových trzích v průběhu října klesla z více než 85 dolarů za barel až k úrovni 72 dolarů za barel. Tento vývoj se přenáší do cen benzínu a motorové i topné nafty. Z těchto důvodů by na čerpacích stanicích mělo docházek k výraznému poklesu koncových cen.

Pumpaři v České republice však podle Křečka zatím zlevňují jen benzín, a to jen velmi mírně. Lze proto očekávat, že v příštích týdnech dojde pod tlakem konkurence k výraznějšímu poklesu v cenách pohonných hmot, domnívá se ekonom.

„Vysokým cenám pohonných hmot v poslední době nahrává slabý kurz koruny vůči dolaru. Česká republika musí surovou ropu i pohonné hmoty dovážet ze zahraničí. Slabý kurz koruny přitom prodražuje dovoz a přispívá k vysokým cenám na čerpacích stanicích,“ vysvětluje Křeček.

„V souhrnu pohonné hmoty v ČR mírně zlevňují, což je dáno poklesem cen ropy na světových trzích,“ konstatuje Lukáš Kovanda, hlavní ekonom společnosti Czech Fund. Také on se domnívá, že pokles ceny ropy typu Brent se do cen pohonných hmot ještě plně nepromítl. „Lze čekat další zlevnění nafty i benzínu u českých čerpacích stanic v nejbližších týdnech,“ tvrdí.

PSALI JSME:
Pád ceny ropy nepřiměl pumpaře ke zlevňování

Podle Kovandy zlevnění ropy nastává z několika důvodů. „Předně se zatím plně nenaplnily obavy z důsledků výpadku dodávek íránské ropy na světové trhy, k němuž dochází v souvislosti se zavedením příslušných sankcí Spojených států vůči Teheránu. Tyto sankce platí od začátku tohoto týdne. Dalším důvodem zlevňující ropy jsou horší vyhlídky růstu světové ekonomiky,“ říká ekonom a dodává, že k poklesu ceny pohonných hmot u nás dochází zpravidla se třítýdenním zpožděním za poklesem světových cen ropy.

Během topné sezóny je po naftě relativně větší sháňka než mimo topnou sezónu, neboť se v podobě topné nafty využívá k produkci tepla. „Petrolejová frakce, která se do nafty přidává z regulatorních důvodů, za účelem udržení její kvality, je navíc letos dražší než v uplynulých letech. To rovněž způsobuje zdražování nafty nad úroveň ceny benzínu, které v uplynulých dvou zimách nenastalo,“ uzavírá Lukáš Kovanda.

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Bláhový evropský sen o stěhování výroby

Koronavirová pandemie jasně ukázala, jak moc je Evropa závislá na Asii, zejména na Číně a Indii, pokud jde o výrobu zdravotnických přístrojů a vybavení, ale i účinných složek běžně užívaných léčiv. Zatímco v 80. a …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Chorvatská dovolená: K Jadranu letos nepřijede ani polovina Čechů

Rozhovor
Pokud někdo bude chtít letošní letní dovolenou i přes koronavirová omezení strávit u moře, mezi nejdostupnější cílové země patří Chorvatsko. Stačí nasednout do auta a už zhruba za devět hodin můžete být u Jadranu. Na přelomu června a července jsme to zkusili. V Umagu a okolí jsme strávili týden. Přinášíme vám praktické informace z cesty a chorvatského pobřeží.
Rolovat nahoru