Naivní snahy politiků o pomoc podnikatelům

Volební kampaň do Evropského parlamentu je v plném proudu a tradičně přináší lavinu slibů a hesel, která se stala pro politiky v České republice takřka povinnou mantrou. Mezi nimi dominuje jedno téma – podpora malých a středních podniků (MSP).
Volební kampaň do Evropského parlamentu je v plném proudu a tradičně přináší lavinu slibů a hesel. Mezi nimi dominuje jedno téma – podpora malých a středních podniků. Ilustrační foto: Pixabay.com

Ačkoli to zní jako výstřižek z příručky pro politický marketing, je třeba se zamyslet, zda jsou tyto fráze skutečně přetavovány do reálných opatření, která by klíčovému segmentu tuzemské ekonomiky skutečně pomohla, nebo zda jde jen o prázdná slova.

Při pohledu na volební programy různých politických stran by se mohlo zdát, že malé a střední podniky jsou pro ně skutečně prioritou. Politici se předhánějí v slibech o snižování administrativní zátěže, zjednodušování daňových zákonů a poskytování finančních podpor. Tyto sliby však při bližším pohledu vypadají jako fráze z učebnic pro začínající politiky.

Malé a střední podniky v Česku i v Evropě (V ČR 99 % a cca 2,5 milionu pracovníků, v EU 99 % a 85 milionů zaměstnanců, pozn. aut.) představují páteř ekonomiky a zaměstnávají značnou část pracovního trhu.

Avšak, když se podíváme na skutečná čísla a reálné kroky, situace vypadá poněkud jinak. Administrativní zátěž je stále vysoká, (nejen) daňové zákony komplikované a přístup k financím pro malé podniky není tak snadný, jak by se mohlo zdát z politických prohlášení.

Také Evropská unie ráda hovoří o podpoře malých a středních podniků. Z Bruselu se k nám dostávají zprávy o různých programech a fondech určených na podporu inovací, růstu a digitalizace malých podniků.

Na papíře to vypadá skvěle, ale praxe často ukazuje, že cesta k těmto prostředkům je lemována byrokratickými překážkami a složitými podmínkami. Ostatně byrokracie a regulace ve vnímání podnikatelů spolehlivě zabíjí i dobré myšlenky a nápady, které se podařilo implementovat na evropské či národní úrovni.

Tato situace vede k jisté ironii – malí podnikatelé často pociťují, že místo aby jim Evropská unie a národní vláda pomáhaly, spíše jim kladou překážky do cesty. V politických debatách předvolebních kampaních se pak dozvídáme i takové perly, jako například, že hlavním problémem malých a středních podniků v Česku je, že jejich málo…

Nikoliv, pánové a dámy (potenciální) europoslanci. Zásadním problémem pro malé a střední podnikání jsou vaše (a vašich evropských kolegů) naivní snahy o řešení všech nespravedlností světa prostřednictvím regulací podnikání. Vzpomeňme jen z nedávné i aktuální doby na všechny ty GDPR, AML, ESG reportingy, zkomplikování dohod o provedení práce a podobné.

Kdo z podnikatelů dokáže říci, jak mu pomohla například Směrnice o opožděných platbách, programy Horizont Evropa či program pro konkurenceschopnost MSP COSME? Troufám si odhadnout, že většina o nich ani neslyšela. Zato o výše uvedených dobrodiní v podobě regulací mohou firmy bez ohledu na velikost vyprávět hodiny…

A rada pro tvůrce politických programů na závěr? Malé a střední podniky potřebují především stabilní a předvídatelné podnikatelské prostředí, jednoduchou a srozumitelnou legislativu a dosažitelný přístup k finančním prostředkům. Tedy z jejich pohledu je ideálním politickým programem v oblasti MSP, který bude s nadšením přijat nejen v Česku – nedělat nic. Tak jednoduché to je.

Autor je předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB