Záruka totiž není něco, co by se zbožím automaticky putovalo od jednoho vlastníka ke druhému. Je součástí smluvního ujednání mezi kupujícím a prodávajícím, takže opravu byste měli chtít od předchozího majitele a nikoli toho původního, který je však právě k tomu obvykle nejvíce kompetentní.
1. Pečlivě si prohlédněte nejen kupované zboží, ale i doklady o koupi. Záruka je nepřenosná a u původního prodejce ji může uplatnit jen ten, kdo je uveden na záručním listě nebo kupní smlouvě. V případě odstoupení od smlouvy, což znamená vrácení peněz, bude prodávající požadovat doklady toho, kdo je uveden na dokladech.
2. Je možné reklamovat pouze skryté vady, tedy jen takové, o nichž jste při prodeji nevěděli. Při prodeji mezi osobami, které se touto činnosti neživí, je možné se práva na reklamaci vzdát.
3. Pokud zboží nemá deklarovaný původ či vlastnosti, může kupující odstoupit od smlouvy a žádat vrácení peněz. Když byly tyto vlastnosti zveličeny úmyslně, může jít až o trestný čin podvodu.
Pokud na tuto situace nebudete myslet předem a v rámci obchodování si např. od prodejce přes inzerát nevyžádáte minimálně písemné postoupení práv z vadného plnění, můžete být zklamáni.
Nejlepší reklamace s účtenkou
Na místě je námitka, že v obchodě obvykle nepoznají, kdo byl první kupující. To je pravda v situaci, kdy půjdete reklamovat nefunkční zboží pouze s účtenkou. Při nakupování v e-shopech je však nejčastějším dokladem faktura s identifikací kupujícího.
U dražšího zboží také v kamenných obchodech prodávající do záručního listu často vyplní i jméno kupujícího, i když tento údaj tam být uveden nemusí. Navíc záruční list není dokladem, který spotřebitel nutně předkládá, chce-li reklamovat výrobek v době zákonné záruky, protože stejně poslouží doklad o koupi, který obsahuje zákonem stanovené údaje.
Pokud tedy nakupujete z druhé ruky, prohlédněte si pečlivě nejen nabízené zboží, ale i doklady (účtenka, faktura), které vám k němu prodávající poskytuje.
Kdo je uveden na dokladech?
Problém totiž nebývá s uznáním samotné reklamace, protože té se týká zákonná (nejčastěji) čtyřiadvacetiměsíční záruční lhůta, podle nového občanského zákoníku (§2165) nazvaná lhůta k uplatnění práv z odpovědnosti za vady. Dvouletá lhůta platí i pro zboží zakoupené v bazaru, tam však může být zkrácena na polovinu, když je o tom záznam v dokladu o koupi.
Reklamační řízení ale může skončit i tzv. odstoupením od smlouvy, což obvykle bývá pro zákazníka výhra, protože prodejce vrací peníze, nebo alespoň jejich část. Nezáleží na tom, jak ještě dlouho bude zboží v záruce, ale zda se na něm objevila třikrát stejná závada, nebo tři různé závady zároveň.
Výhra to však není ve chvíli, kdy se zákazník vytasí s kupní smlouvou nebo záručním listem, kde je napsáno jméno někoho jiného.
Při výplatě peněz totiž prodejce může požadovat identifikaci toho, komu má peníze poslat, resp. doklady osoby uvedené na záručním listě. Pokud došlo ke změně majitele reklamovaného zboží, prodejce má právo plnění své odpovědnosti odmítnout, tedy peníze nevyplatit.
Reklamace se můžete i vzdát
Nakupovat zboží z druhé ruky tedy v sobě nese nebezpečí, že s reklamací nemusíte uspět. S prodávajícím, který se prodejem neživí, si dokonce můžete předem dojednat, že zboží nebudete reklamovat v žádném případě.
A co dalšího můžete očekávat při reklamaci použitého zboží, ať už u prvního nebo posledního prodejce? Není možné reklamovat vady, o nichž jste věděli už při prodeji. To se mimochodem týká i nového zboží v obchodě, pokud bylo zlevněno právě kvůli avizovaným vadám.
Reklamovat lze jen skryté vady, které neodpovídají opotřebení zboží a jež prodávající zamlčel. Že jde o skrytou vadu, musí prokázat kupující.
Vracet obratem nelze
Zatímco při nákupu zboží v e-shopu (nebo na dálku od jakékoli osoby prodávající soustavně za účelem zisku), lze zboží vrátit do 14 dní bez udání důvodu, pokud kupujete na dálku od „soukromníka“, který se prodejem neživí, tato možnost odpadá.
V bazaru nebo přes inzerát můžete být často podvedeni při koupi zboží, kde značka hraje při stanovení ceny rozhodující roli. Např. již nošený oděv nemusí být opatřen účtenkou či štítky, ale musí mít skutečně původ a vlastnosti, které deklaruje prodejce.
Kdyby došlo k falšování výrobce nebo vlastností výrobku úmyslně, např. kvůli navýšení ceny, mohlo by jít (podle ceny zboží) až o trestný čin podvodu. Prokázání toho, že výrobek nemá avizované vlastnosti, obvykle stačí minimálně k odstoupení od smlouvy, tedy vrácení peněz nespokojenému kupujícímu.