Nakupujete v bazaru? Pozor na reklamaci

Poradna
Kupujete elektroniku z druhé ruky, například v bazaru nebo na inzerát? Dostanete samozřejmě lepší cenu, a když je navíc zboží opatřeno nejen účtenkou, ale i platným záručním listem, tak se spokojenost zdá stoprocentní. Jenže tak úplně vyhráno nemáte, což se ukáže ve chvíli, kdy se vám zdánlivě výhodně zakoupené zboží porouchá.
V obchodě obvykle nepoznají, kdo byl první kupující. To je pravda v situaci, kdy půjdete reklamovat nefunkční zboží pouze s účtenkou. Ilustrační foto: Pixabay.com

Záruka totiž není něco, co by se zbožím automaticky putovalo od jednoho vlastníka ke druhému. Je součástí smluvního ujednání mezi kupujícím a prodávajícím, takže opravu byste měli chtít od předchozího majitele a nikoli toho původního, který je však právě k tomu obvykle nejvíce kompetentní.

Pokud na tuto situace nebudete myslet předem a v rámci obchodování si např. od prodejce přes inzerát nevyžádáte minimálně písemné postoupení práv z vadného plnění, můžete být zklamáni.

Nejlepší reklamace s účtenkou

Na místě je námitka, že v obchodě obvykle nepoznají, kdo byl první kupující. To je pravda v situaci, kdy půjdete reklamovat nefunkční zboží pouze s účtenkou. Při nakupování v e-shopech je však nejčastějším dokladem faktura s identifikací kupujícího.

U dražšího zboží také v kamenných obchodech prodávající do záručního listu často vyplní i jméno kupujícího, i když tento údaj tam být uveden nemusí. Navíc záruční list není dokladem, který spotřebitel nutně předkládá, chce-li reklamovat výrobek v době zákonné záruky, protože stejně poslouží doklad o koupi, který obsahuje zákonem stanovené údaje.

Pokud tedy nakupujete z druhé ruky, prohlédněte si pečlivě nejen nabízené zboží, ale i doklady (účtenka, faktura), které vám k němu prodávající poskytuje.

Kdo je uveden na dokladech?

Problém totiž nebývá s uznáním samotné reklamace, protože té se týká zákonná (nejčastěji) čtyřiadvacetiměsíční záruční lhůta, podle nového občanského zákoníku (§2165) nazvaná lhůta k uplatnění práv z odpovědnosti za vady. Dvouletá lhůta platí i pro zboží zakoupené v bazaru, tam však může být zkrácena na polovinu, když je o tom záznam v dokladu o koupi.

Reklamační řízení ale může skončit i tzv. odstoupením od smlouvy, což obvykle bývá pro zákazníka výhra, protože prodejce vrací peníze, nebo alespoň jejich část. Nezáleží na tom, jak ještě dlouho bude zboží v záruce, ale zda se na něm objevila třikrát stejná závada, nebo tři různé závady zároveň.

PSALI JSME:
Reklamace zboží z e-shopu odradí od dalšího nákupu až polovinu zákazníků

Výhra to však není ve chvíli, kdy se zákazník vytasí s kupní smlouvou nebo záručním listem, kde je napsáno jméno někoho jiného.

Při výplatě peněz totiž prodejce může požadovat identifikaci toho, komu má peníze poslat, resp. doklady osoby uvedené na záručním listě. Pokud došlo ke změně majitele reklamovaného zboží, prodejce má právo plnění své odpovědnosti odmítnout, tedy peníze nevyplatit.

Reklamace se můžete i vzdát

Nakupovat zboží z druhé ruky tedy v sobě nese nebezpečí, že s reklamací nemusíte uspět. S prodávajícím, který se prodejem neživí, si dokonce můžete předem dojednat, že zboží nebudete reklamovat v žádném případě.

A co dalšího můžete očekávat při reklamaci použitého zboží, ať už u prvního nebo posledního prodejce? Není možné reklamovat vady, o nichž jste věděli už při prodeji. To se mimochodem týká i nového zboží v obchodě, pokud bylo zlevněno právě kvůli avizovaným vadám.

PSALI JSME:
Při reklamaci se nenechte odbýt ani opít rohlíkem

Reklamovat lze jen skryté vady, které neodpovídají opotřebení zboží a jež prodávající zamlčel. Že jde o skrytou vadu, musí prokázat kupující.

Vracet obratem nelze

Zatímco při nákupu zboží v e-shopu (nebo na dálku od jakékoli osoby prodávající soustavně za účelem zisku), lze zboží vrátit do 14 dní bez udání důvodu, pokud kupujete na dálku od „soukromníka“, který se prodejem neživí, tato možnost odpadá.

V bazaru nebo přes inzerát můžete být často podvedeni při koupi zboží, kde značka hraje při stanovení ceny rozhodující roli. Např. již nošený oděv nemusí být opatřen účtenkou či štítky, ale musí mít skutečně původ a vlastnosti, které deklaruje prodejce.

Kdyby došlo k falšování výrobce nebo vlastností výrobku úmyslně, např. kvůli navýšení ceny, mohlo by jít (podle ceny zboží) až o trestný čin podvodu. Prokázání toho, že výrobek nemá avizované vlastnosti, obvykle stačí minimálně k odstoupení od smlouvy, tedy vrácení peněz nespokojenému kupujícímu.

PSALI JSME:
Vadné zboží reklamujte s optimismem

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB