Nálada tuzemských průmyslníků se v září zhoršila

V pondělí zveřejněný tuzemský PMI (index nákupních manažerů, pozn. red.) ukázal na zhoršení nálady v průmyslu a potvrdil tak negativní trend vyplývající i z konjunkturálního průzkumu Českého statistického úřadu, který byl zveřejněn minulý týden.
Náladu průmyslníků v září pravděpodobně negativně poznamenalo také obnovení problémů v dodavatelských řetězcích tuzemských automobilek spojených s živelnými pohromami. Ilustrační foto: Depositphotos.com

V souladu s naším očekáváním PMI v září klesl ze srpnových 42,9 bodu na 41,7 bodu. Index se tak pohybuje poblíž lokálních minim zaznamenaných od října loňského roku.

Náladu průmyslníků v září pravděpodobně negativně poznamenalo také obnovení problémů v dodavatelských řetězcích tuzemských automobilek spojených s živelnými pohromami. Deficit státního rozpočtu se v září opět zmírnil na 180,7 miliardy korun oproti 194, miliardy korun v srpnu, a to zejména díky inkasu záloh tzv. windfall tax.

Finální odhad zářijového PMI ze zpracovatelského průmyslu v eurozóně zůstal beze změny na 43,4 bodu, když sestupnou revizi německého indexu o 0,2 bodu na 39,6 b bodu kompenzovaly revize směrem vzhůru v ostatních členských zemích. Americký ISM index z průmyslu v pondělí překvapil výrazně směrem nahoru, když oproti srpnu vzrostl o 1,4 bodu na 49 bodů v září.

Americký dolar i díky pozitivnímu překvapení z ISM indexu před investory vyhlíženým vystoupením představitelů amerického Fedu (J. Powella a P. Harkera) vůči euru výrazně posílil o 0,7 procenta, zatímco dolarové sazby vzrostly o 3-9 bazických bodů dle splatnosti.

To zřejmě také částečně souviselo s víkendovou dohodu na půdě amerického Kongresu, která zamezila tzv. vládnímu shutdownu (zastavení činnosti vládních institucí, pozn. aut.).

Jako jediná v regionu v pondělí česká koruna nedokázala výrazněji posílit a vůči euru zůstala téměř beze změny. Polský zlotý a maďarský forint si naopak připsaly solidní zisky posílením o 0,4 procenta.

Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Petr

    Problém jsou hlavně nové auta,která ani zdaleka nedosahují kvality aut vyrobených před 10 lety. Znám hodně lidí co mají na kontě miliony a jezdí v autech starších 10 let. Něž riskovat neustále problémy s novým autem tak raději zvolí kvalitu a jezdí starším autem. Já dělám to samé. Už jsem dokonce uvažoval na elektrickým autem a nakonec mám Accorda na LPG a jsem spokojen. Honda nezná poruchy a jede lépe než většina nových aut. Navíc LPG je v současnosti za 14,5 kč…….

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB