Nálada v české ekonomice se opět zhoršuje

Názor
Únorový průzkum statistického úřadu mezi firmami a spotřeby vyznívá poměrně negativně. V průmyslu, který je našim největším odvětvím, firmy pociťují slabší poptávku ze strany domácích i zahraničních odběratelů, a skepticky proto hledí i do dalších měsíců.
Strach z inflace a nezaměstnanosti mají spotřebitelé nyní menší, avšak stále je z dlouhodobého pohledu nadprůměrný. Jsou to dvě rizika, která i nadále ovlivňují chování spotřebitelů. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Horší je i nálada v obchodě, který sice vnímá současné výsledky lépe, ale výhled pro další měsíce vidí spíše jako méně příznivý. Sentiment se naproti tomu zlepšil ve stavebnictví, kde firmy lépe hodnotí svoji současnou pozici, avšak na druhou stranu jsou pesimističtější ve svém očekávání pro další měsíce.

Pouze ve službách si podnikatelé mohou říct, dopadá to zatím lépe, než jsme čekali, a další měsíce budou snad ještě příznivější. Ve službách, na rozdíl od ostatních odvětví, dokonce rostou i inflační očekávání. Více firem věří, že bude moci ještě dále zvyšovat ceny.

Zatímco podnikatelská nálada propadla na nejnižší úroveň za poslední téměř dva roky, spotřebitelé se alespoň pozvolna zbavují svého předchozího pesimismu.

PSALI JSME:
V únoru se prudce zhoršila nálada v tuzemském průmyslu

Předpokládají totiž, že se ekonomická situace v zemi i jejich vlastní finance v horizontu jednoho roku mírně zlepší.

Strach z inflace a nezaměstnanosti mají spotřebitelé nyní menší, avšak stále je z dlouhodobého pohledu nadprůměrný. Jsou to dvě rizika, která i nadále ovlivňují chování spotřebitelů. Proto nepřekvapí, že se domácnosti staví negativně k velkým nákupům i v prvních měsících letošního roku.

Celkově jsou výsledky důvěry v ekonomice nepříznivé a napovídají pokračování recese, která započala ve druhé polovině loňského roku. Zvrátit tento trend může jen rychlý ústup inflace nebo příval nových objednávek do firem. Ani jedno není pro nejbližší měsíce příliš pravděpodobné.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Špatná nálada spotřebitelů se zlepšuje, naopak důvěra podnikatelů v ekonomiku klesá

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Do tuzemské ekonomiky se vrací dobrá nálada

Do české ekonomiky se pomalu vrací optimistická nálada. Svědčí o tom dubnový vývoj Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97, …

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.