bool(false)

Naučte se v práci říkat NE. Některé úkoly je lepší odmítnout

V práci je důležité nejen plnit své úkoly, ale také umět odmítnout zadání, která nepatří do kompetence pracovníka nebo jsou zbytečná. Jak však poznat správný okamžik, kdy říct nadřízeným nebo kolegům jasné NE?

„K výbavě každého pracovníka patří ochota a vstřícnost. Někdy sice každému nezbývá než dělat práci tak troch navíc, avšak i to má své meze. Nenechejte se zatlačit do pozice, kdy budete dělat práci za jiné,“ radí Tomáš Surka, Managing Partner v personálně-poradenské společnosti Devire.

Snad každý narazil na zdatné manipulátory, kteří svou práci dovedou delegovat na jiné a sami si neoprávněně užívají volno navíc. „Pokud vás kolega požádá o výpomoc výjimečně, je dobré mu vyhovět. Můžete pak očekávat, že když se sami ocitnete v časové nouzi, spolupracovník vám podobným způsobem vyjde vstříc,“ uvádí Tomáš Surka.

Jakmile však kolega opakovaně zneužívá vaši pomoc, je na místě jeho požadavek odmítnout. To samé platí pro úkoly, které lze označit za zbytečné.

Často se stává, že nadřízení nebo kolegové zvou na pracovní jednání i ty, kteří se takové schůzky účastnit vůbec nemusí. Ztrácejí tím spoustou svého času. Podle různých průzkumů si pracovníci na zbytečné schůzky stěžují velmi často. Proto není na škodu, když zaměstnanec svou účast na jednání, které nesouvisí s jeho agendou, odmítne.

Svou nepřítomnost je však dopředu vhodné vedoucím i kolegům správně vysvětlit. „Řekněte například, že pro všechny bude efektivnější, když se v tomto čase budete věnovat svým úkolům a že vaše účast na jednání by nebyla přínosná ani pro svolavatele schůzky ani pro vás osobně,“ uvádí Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire.

Záporné stanovisko by mělo být reakcí také na úkoly, u kterých je stanovený termín pro splnění zcela nerealistický. Na to, že zadání splnit tak rychle není možné, je nutné upozornit co nejdříve po jeho představení.

Mnozí lidé dnes také od svého okolí očekávají, že bude díky mobilním telefonům k dispozici někdy i 24 hodin denně. Na e-maily mimo běžnou pracovní dobu určitě není nutné odpovídat ihned. Týká se to i telefonických hovorů.

A jasné NE má také zaznít tehdy, když dostanete za úkol vypracovat například nějaké hodnocení nebo zprávu, o jejíž zbytečnosti jste od začátku zcela přesvědčeni.

„Nadřízení i kolegové musí chápat, že pracovat správným způsobem je možné jen tehdy, když má každý pracovník dostatek času na odpočinek, na své přátele a na koníčky. I proto je důležité umět v práci říkat NE,“ uzavírá Tomáš Surka.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

PROFI CREDIT vstupuje na trh on-line půjček pod značkou Razdva půjčka

Společnost PROFI CREDIT má za cíl si v segmentu on-line půjček vydobýt stejnou pozici jako má v off-linu, kde je třetím největším poskytovatelem nebankovních půjček v Česku. Sází hlavně na rychlost vyplacení peněz na účet klientů, a to do 15 minut od schválení žádosti. Na on-line trh nebankovních půjček letos …

Nejčtenější

Brigádníky nenaláká ani 150 korun na hodinu

Firmy už od konce dubna hledají brigádníky na nadcházející letní měsíce. Jenže zájem je malý, klesá. Lidé, kteří mají přece jen o brigády zájem, nedokáží zdaleka pokrýt všechna volná pracovní místa. Podle údajů …
Rolovat nahoru