Navýšení věku odchodu do důchodu je nepopulární, ale ekonomicky nutné

Analýza
Ve věku 65 let by se podle nyní diskutovaného záměru Fialovy vlády pracovat přestávat nemělo. Zamýšlená změna se ovšem nedotkne pracujících ve věku 57 let a starších, kteří půjdou do penze nejpozději právě v 65 letech.
Po prezidentské volbě se Fialově vládě totiž otevírá „okno příležitosti“ k provádění politicky nepopulárních, ale ekonomicky nutných reforem. Navyšování věku odchodu do důchodu patří mezi ně. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Ovšem třeba muž, jemuž je nyní 37 let, má jít podle záměru vlády do důchodu o rok později, v 66 letech, a nyní 26letý muž si na penzi počká dokonce až do 68 let. Při navýšení věku odchodu do důchodu o tři roky, ze 65 na 68 let, bude činit úspora pro veřejné rozpočty zhruba 110 miliard korun ročně – v současných cenách a při současném výkonu ekonomiky. Plyne z vládních výpočtů.

Během následujících čtyřiceti let se citelně navýší jak cenová hladina, tak výkon ekonomiky, takže úspora bude v té době dramaticky vyšší než 110 miliard. Nicméně v současnosti je to plus minus částka, o kterou veřejné rozpočty přišly takzvaným zrušením superhrubé mzdy, které prosadily hlavně hnutí ANO a tehdy opoziční ODS koncem roku 2020.

PSALI JSME:
Navyšování věku odchodu do důchodu by pomohlo penzijnímu systému

Vzhledem k inflačnímu znehodnocování měny a růstu ekonomiky během následujících 40 let dramaticky naroste také ztráta plynoucí ze zrušení superhrubé mzdy. Takže i kolem roku 2060 by – hypoteticky – vlastně tato ztráta mohla odpovídat dodatečnému příjmu veřejné kasy z prodloužení věku odchodu do důchodu o tři roky.

Ideální by pochopitelně bylo, pokud by současná vláda uměla najít úspory, které by ztrátu plynoucí ze zrušení superhrubé mzdy kompenzovaly. Ostatně ODS v době schvalování zrušení v roce 2020 prohlašovala, že takové úspory bude umět najít. Nyní je stále patrnější, že tomu tak není.

PSALI JSME:
Věk odchodu do důchodu se navyšuje i v jiných zemích EU

Nabízí se tak otázka, zda před posunutím hranice věku odchodu do důchodu neupřednostnit právě vrácení sazby daně z příjmu zaměstnanců tam, kde byla před zrušením superhrubé mzdy, tedy z nynějších 15 na zhruba 20 procent. Vždyť v době rušení superhrubé mzdy se stoupenci tohoto kroku mnohdy zaklínali tím, že jde jen o dočasné opatření, na dva roky.

Dokonce je tato lhůta obsažena v důvodové zprávě k příslušné legislativě. Nyní, když už běží třetí rok od zrušení, by se na to mohlo stačit odvolat. A odvolat se také například na doporučení Mezinárodního měnového fondu, který ve svém nejnovějším, lednovém posudku tuzemské ekonomiky Fialovu vládu vybízí právě k vrácení daně ze mzdy na úroveň roku 2020.

PSALI JSME:
MMF radí Stanjurovi obnovit superhrubou mzdu

Posunutí věku odchodu do důchodu by ulevilo tuzemskému penzijnímu systému, byť, má-li být opravdu přínosné, je třeba jej chápat opravdu jako součást nutného reformního úsilí ve věci penzí. Nikoli jako všespásné řešení, které postačí samo o sobě. Ministr práce a sociálních věcí Marián Jurečka už loni uvedl, že návrh důchodové reformy předloží vláda do konce letošního roku, což je tedy plně žádoucí.

Po prezidentské volbě se Fialově vládě totiž otevírá „okno příležitosti“ k provádění politicky nepopulárních, ale ekonomicky nutných reforem. Navyšování věku odchodu do důchodu patří mezi ně, nechce-li tedy vláda vracet daň ze mzdy na úroveň roku 2020, nebo – ještě lépe – hledat odpovídající úspory ve svých výdajích, například dávkách či dotacích.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Skoro polovina Čechů chce jít do důchodu dřív, ale není na to finančně připravena

Zavřít reklamu ×
  1. Jsou i jiné možnosti než prostě navýšit odchod do důchodu….Např. snížit důchody a hlavně snížit nabobtnalý státní aparát. Taky platit výsluhy už nedává žádný smysl.

  2. A co tak provést audit a zeštíhlení na státních úřadech a neziskovkách? Máme početně prej takovou byrokracii, jako o mnoho větší země Francie. Neziskovek je u nás přes 150 tisíc. Jsou mezi něma sice vedeny dobrovolní hasiči či horská služba, sportovní kluby atd, ale u nás třeba najdete několik stovek neziskovek, které se starají o začleňování Romů. K čemu jsou, když v této věci už přes tři dekády nepohlo téměř s ničím. Svou vlastní neziskovku, která čerpá dotace mají dokonce už i komunita pedofilů pod názvem ČEPEK. Nebo politické neziskovky, jako Evropské hodnoty. K čemu nám jsou? V této naši nešťastné zemi je na opravdu v reálné ekonomice pracující občany přisáto nekonečné množství zbytečných parazitů, ale na paškál se furt berou jen důchodci.

  3. Není to demografická nutnost, jen neschopnost vlády zvýšit příjmy (zdanit velké firmy) a snížit výdaje (bude klesat počet dětí…takže začněme ve školství….????)
    M

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Zaměstnání

Reálné mzdy se postupně odrážejí ode dna

Průměrná nominální mzda v letošním třetím čtvrtletí vzrostla meziročně o 7,1 procenta po růstu o osm procent zaznamenaném ve druhém čtvrtletí. Nepatrně se snížila i mezičtvrtletní mzdová dynamika, která podle nás …

Mzdy na papíře rostou, ale v reálu klesají

Podle v pondělí zveřejněné statistiky vzrostla ve třetím čtvrtletí letošního roku průměrná hrubá měsíční nominální mzda meziročně o 7,1 procenta. Nicméně inflace ještě neřekla poslední slovo a stále je vysoká. Když …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Také risknete práci načerno?

Poradna
Na tohle rozhodnutí nadávají statisíce lidí, nespokojenost projevují malí i velcí zaměstnavatelé, a přesto nelze změny týkající se od července 2024 tzv. dohodářů jednoznačně odsoudit. Ale ani přivítat s nadšením. Měly ztížit vyhýbání se daním a odvodům i ztížit život především předčasným důchodcům, kteří v posledních letech vyměnili pracovní poměr za práci na dohodu.