Nedostatečná imigrace je stále palčivější ekonomickou brzdou, přispívá k rekordní inflaci

Na konci letošního září mělo Česko o takřka 20 tisíc obyvatel méně, než na začátku roku. Pandemická nadúmrtnost je ale na vině jen zčásti. Projevovala se zejména v prvním letošním čtvrtletí, kdy se nákaza onemocněním covid-19 šířila ještě z velké části neproočkovanou populací.
Obtížné podmínky zaměstnávání cizinců, například Ukrajinců, jsou klíčovou příčinou vzniku negativního salda, dále utahují podmínky na již tak utaženém tuzemském trhu práce. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Česko tak bohužel navázalo na nejsmrtelnější rok ve své historii, rok 2020, kdy zemřelo přes 129 tisíc osob, nejvíce od roku 1993. V letních měsících letoška pak ale úbytek obyvatelstva způsobilo také to, že počet vystěhovalých osob převýšil počet přistěhovalých.

Zahraniční migrace způsobila ve třetím letošním čtvrtletí ztrátu 1,5 tisíce osob. Takovéto saldo migrace je značně nepříznivé z ekonomického hlediska.

Obtížné podmínky zaměstnávání cizinců, například Ukrajinců, které jsou klíčovou příčinou vzniku negativního salda, totiž dále utahují podmínky na již tak utaženém tuzemském trhu práce. Ten vykazuje nejnižší míru nezaměstnanosti v EU, a dokonce v zemích OECD.

Nízká míra nezaměstnanosti následně zásadním způsobem přispívá k citelnému růstu mezd, který pak zase pohání inflaci. Ta tudíž v příštím roce může vystoupat na maxima od roku 1998, přičemž v lednu bude atakovat hodnotu kolem deseti procent.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 3
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Km Kmotr

    To je ale Blbost. Inflace v Indii je také přes 5 % a to mají vyšší nezaměstnanost. Příčinou inflace je kvantitativní uvolňování peněz a tím ztráta jejich hodnoty, docházející zdroje zejména ale suroviny a energie a půda a konzumní způsob života, na který přechází jak Indie tak Čína. Přeci není normální měnit auto co pět let a telefon co dva roky atd… Dřív Vám i kabát vydržel minimálně 5 let a dnes si lidé kupují nový každou zimu atd… prostě konzum. Zdražení možná lidstvo naučí zase si věcí vážit.

  2. Jo Josef

    zas jeden sluníčkář.co automatizace,zvyšování kvalifikace,start up?problém je že lidí na práci je dost.ale na nesprávných místech.Není lepší si problémy řešit doma než pořád hulákat že potřebujeme obsadit naší zemi cizinci?

  3. Pe Petr

    Za pár let skončí výroba spalovacích motorů a prodej nových aut pouze na elektro půjde citelně dolů…..Pak bude nezaměstnaných obrovské množství! Neznám mnoho lidí co půjde koupit malé autíčko na baterky za 1 milion kč. Spíš se budou udržovat v provozu starší auta.Ty na LPG a CNG budou nejvíce žádané.Sám už auto na LPG mám 20 let a neměnil bych ani za nic.Rozhodně ne za drahou elektřinu,když baterka za statisíce bude po 8 letech v koncích a samo nabíjení bude hodně drahé.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB