Poptávka po nových zaměstnancích již dnes převyšuje nabídku téměř ve všech ekonomických sektorech. Dle odhadů personální agentury Grafton Recruitment budou nejvíce chybět lidé ve zpracovatelském průmyslu a logistice, nedostatek kvalifikovaných lidí se prohloubí i v sektoru sdílených podnikových služeb, který díky růstu nabídne tisíce nových pracovních příležitostí. Celá řada pracovních míst vznikne i ve výzkumných a vývojových centrech, ČR se totiž stala vyhledávanou destinací pro jejich zakládání.
„Evergreenem je vysoká poptávka po lidech v oboru informačních technologií, aktuálně dle našich odhadů chybí na českém trhu asi dvacet tisíc odborníků,“ uvedl Martin Ježek, obchodní ředitel Grafton Recruitment.
Chybí vyučení, středoškoláci i vysokoškoláci
V absolutní hodnotě budou v příštím roce nejvíce žádané pozice operátorů ve výrobě a v logistice a dále veškeré technické pozice. Firmy mají zájem o vyučené, středoškoláky i vysokoškoláky. Aby firmy v boji o zaměstnance uspěly, budou muset nejen poskytnout konkurenceschopné mzdy a benefity, ale nabídnout zaměstnancům i zajímavou práci a zkušenosti. Důležitá bude taky rychlost náborového procesu.
„Do popředí zájmu uchazečů se dnes dostávají i další aspekty zaměstnání, mnohými firmami doposud přehlížené. Jde o lokalitu a s ní spojené dojíždění do zaměstnání, značku zaměstnavatele, firemní kulturu, pracovní podmínky, vztahy na pracovišti, kompetentnost přímého nadřízeného, možnost dalšího vzdělávání a kariérního růstu, účast na nových projektech, možnost vyvážit pracovní a osobní život a podobně. Na to vše by při nastavování podmínek měli zaměstnavatelé myslet,“ okomentoval Martin Ježek.
Loajalita zaměstnanců v centru zájmu
Kromě náboru nových zaměstnanců bude klíčovým tématem trhu práce i udržení těch stávajících. „Dobrým způsobem, jak si zaměstnance udržet, je investovat do jejich angažovanosti, loajality, profesního růstu. Je však nutné, aby firmy braly ohledy i na osobní život svých lidí. Přetěžování, dlouhodobá přesčasová práce, nadměrný stres, to jsou časté důvody, proč lidé odcházejí k jinému zaměstnavateli,“ říká Martin Ježek. Úspěšné firmy budou ty, které budou zaměstnávat angažované zaměstnance a zároveň budou o sobě budovat pozitivní obraz na trhu práce, tj. budou investovat do své značky zaměstnavatele.
„Domnívám se, že velkou výzvou pro zaměstnavatele na současném trhu práce je i to, zda dokáží navodit mezi zaměstnanci pocit sounáležitosti k firmě. Zejména dnešní mladá generace se potřebuje ztotožnit s hodnotami a posláním firmy, aby byla motivovaná k práci. Mnohé firmy tyto pojmy sice ve své strategii definují, ale pak je buď nedostatečně komunikují nebo je prakticky nenaplňují, nežijí jimi,“ dodal na závěr Martin Ježek.