Nehledě na letošní rekordní dovozy v Česku stále chybí ojetiny. A jejich ceny dál rostou

Po říjnovém mírném oživení, kdy počet nabízených aut poprvé po mnoha měsících vzrostl na 430 536 kusů, došlo v listopadu na sekundárním trhu opět k poklesu. Na všech středoevropských trzích v zemích rámci tzv. visegrádské čtyřky (V4) se snížil počet inzerovaných ojetin z říjnových 430 536 na listopadových 388 830 aut. Vyplývá to z analýzy trhu společnosti Aures Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA Auto a Mototechna.
Od začátku roku se do ČR dovezlo celkem 136 877 ojetých osobních aut, což představuje meziroční nárůst o 19,6 procenta. Ilustrační foto: Depositphotos.com

V Polsku podle analýzy nabídka klesla o více než 22 000 aut, v Česku o necelých 10 000, v Maďarsku o necelých 3 500 a na Slovensku byl pokles přes šest tisíc aut. Ve srovnání s listopadem loňského roku v zemích V4 chybí necelých 15 000 aut, oproti předcovidovému roku 2019 ubylo v nabídce dokonce necelých 144 tisíc. Situaci na sekundárním trhu nestačí saturovat ani rekordní počet dovezených ojetin ze zahraničí.

„Takto dynamické změny trhu jsme nezažili od ekonomické krize v roce 2008. Počet ojetin stále klesá, nabídka je tím pádem menší a ceny kontinuálně rostou. Zatímco v říjnu byly ojeté vozy nejčastěji nabízeny za 170 000 korun, v listopadu už je to 178 000 korun. Oproti loňskému listopadu se tak mediánová cena ojetiny v Česku zvedla o 38 100 korun,“ informoval Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO a Mototechna.

Zvýšení mediánových cen je patrné ve všech zemích V4.

V Polsku se cena za rok zvedla o 3 500 na současných 22 500 zlotých (cca 125 000 Kč), v Maďarsku musí zákazníci sáhnout do kapsy pro 450 000 forintů navíc, protože mediánová cena ojetiny je tam aktuálně 2 149 000 forintů (přibližně 150 000 Kč) a Slovensku cena vzrostla o 890 eur na současných 6 990 eur (zhruba 178 000 Kč).

Podle společnosti Cebia ve třetím letošním kvartálu nabraly na síle dovozy ze zahraničí. Od začátku roku se k nám dovezlo celkem 136 877 ojetých osobních aut, což představuje meziroční nárůst o 19,6 procenta. V červnu a v srpnu se k nám dostalo dokonce nejvíce aut od roku 2008. I ve srovnání s rokem 2019, který nebyl ovlivněn pandemií koronaviru, se k nám letos dovezlo o 894 vozů více.

„Dobrou zprávou je, že průměrné stáří čerstvě dovezených ojetých aut meziročně mírně kleslo z 10,7 roku na 10,5 roku. Podíl dovezených aut starších patnácti let však zůstává stabilní na 21 procentech,“ informovala Barbora Minksová ze společnosti Cebia s tím, že průměrné stáří všech prodávaných ojetých vozů na českém trhu meziročně pokleslo z 9,5 na 9,1 roku.

Nejčastěji nabízené ojeté vozy v zemích V4 v listopadu 2021
Polsko Česko Maďarsko Slovensko
1 Opel Astra Škoda Octavia Opel Astra Škoda Octavia
2 Audi A4 Škoda Fabia Ford Focus Volkswagen Golf
3 BMW 3 Volkswagen Golf BMW 3 Škoda Fabia
4 Volkswagen Passat Škoda Superb Volkswagen Golf Volkswagen Passat
5 Volkswagen Golf Volkswagen Passat Volkswagen Passat Škoda Superb
6 Ford Focus BMW 3 Opel Corsa BMW 3
7 Opel Corsa Ford Focus Škoda Octavia Audi A4
8 Audi A6 Volkswagen Touran BMW 5 BMW 5
9 BMW 5 BMW 5 Suzuki Swift Audi A6
10 Ford Mondeo Audi A4 Audi A4 Ford Focus

Zdroj: Aures Holdings

Průměrná cena za prodávané ojeté vozy letos podle Cebie stoupla meziročně o 9,4 procenta z 228 600 na 250 000 korun. V porovnání s loňským rokem jde o navýšení o více než 20 000 Kč. „Auta stále zdražují, i když největší zdražení, které přišlo s oživením trhu už v květnu, mají za sebou. Na trhu je výrazný nedostatek ojetých aut. V nabídce prodejců chybí oproti předchozím letům až pětina vozů,“ upozornila Minksová.

Důvodů, proč vozy na trhu chybí, je několik. Někteří lidé byli v důsledku vysokých cen či snížených příjmů kvůli koronaviru nuceni výměnu auta za novější odložit. Dalším důvodem je pokles ve výrobě nových vozů a dlouhé čekací lhůty, po které si lidi nechávají stávající ojeté auto, nebo prodlužují operativní leasingy.

K omezení výroby nových vozů došlo už v minulém roce, následkem čehož nyní chybí na trhu zánovní ojetiny, které se navíc často vyvážejí do zahraničí. Letos navíc podle Barbory Minksové z Cebie došlo k zajímavé situaci. „Kdo si loni koupil ojeté auto, mohl ho v mnoha případech letos prodat dráž, a to i přesto, že bylo o rok starší. Například Škodu Octavii šestiletého stáří šlo letos prodat až o dvacet tisíc korun dráž, než loni pětiletou,“ uvedla.

PSALI JSME:
Auto za babku? Zapomeňte. Ojetiny zdražily během roku o desetitisíce

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Speed Marathon 2024: Pokuty za více než 3,5 milionu

V pátek 19. dubna se na území České republiky uskutečnila celoevropská dopravně bezpečnostní akce s názvem Speed Marathon. Jejím cílem bylo především snížení dopravní nehodovosti a zvýšení bezpečnosti na pozemních …

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.