Nejčastější mýty o digitalizaci firem

Přináší klíčové výhody, ale také rizika, a jako taková je opředena řadou mýtů. Digitalizace. Jaké nejčastější omyly a předsudky musejí experti uvádět na pravou míru? 
Důležité je dívat se na digitalizaci jako na investici, která se může vrátit už během několika týdnů či měsíců. Ilustrační foto: Pixabay.com
Důležité je dívat se na digitalizaci jako na investici, která se může vrátit už během několika týdnů či měsíců. Ilustrační foto: Pixabay.com

Vedle zvýšené efektivity, snížení nákladů či lepší komunikace se zákazníky přináší digitalizace také dlouhodobé benefity v podobě přesnější analýzy dat, vyšší bezpečnosti a lepší ekologie provozů. I přes to se zvláště menší firmy potýkají s řadou nepravdivých mýtů, které proces digitalizace brzdí.

Často opakovaným tvrzením je, digitalizace je drahá a pro malé firmy nedostupná. Panují zbytečné obavy, že zavádění digitálních nástrojů bude příliš složité a časově náročné, pro malé a střední firmy navíc nevhodné. Mimo to ještě firmám znemožní soustředit se na svůj každodenní byznys.

Na digitalizaci je ale důležité se dívat jako na investici, která se může už v řádu jednotek týdnů či měsíců vrátit. Nemluvě o sekundárních efektech, jako je zrychlení zpracování zakázek, zvýšení efektivity práce nebo zlepšení komunikace se zákazníky.

Další značně rozšířený mýtus mezi firmami je, že „digitalizace trvá roky“, během nichž bude provoz firmy zatížen „nadbytečnými“ úkony. U menších firem se digitalizace pohybuje v řádu jednotek měsíců.

Důležité je zaměřit se na klíčové procesy, kde digitalizace a automatizace přinese kýžený efekt za přijatelných cenových nákladů. Není smyslem digitalizovat hned všechno, vždy je důležité sledovat poměr cena/výkon. Běžný chod firem bývá dotčen minimálně.

Třetím rozšířeným mýtem je přesvědčení, že digitalizace je jen pro velké firmy. Digitalizace je přitom pro každého, a to i pro začínající nebo malé a střední podniky. Je sice pravda, že u nás jsou větší firmy a korporáty v digitalizaci dál, to ale neznamená, že menším nepřináší klíčové výhody.

Konečné ceny mohou v případě menších a středních firem začínat na nižších desítkách tisíc, maximálně se dostanou na nižší statisíce, takže návratnost investice vidí velice rychle.

Častým mýtem je přesvědčení, že pořízením digitálního nástroje, softwaru a podobně, proces digitalizace končí. Spolu s implementací technologie je však nutné změnit smýšlení lidí ve firmě. Důležité je proto věnovat čas mapování aktuálního stavu firmy a diskutovat o budoucnosti byznysu, plánech a vizích.

Někdy se ukáže, že firma očekává, že nástroj vyřeší jejich problémy, ale někdy jen stačí optimalizovat procesy. Pokud to situace vyžaduje, nasazení nástroje může být vhodnou podporou pro dané procesy. Nicméně digitální transformace firem je hlavně o změně tzv. mindsetu (systém vnitřních přesvědčení a postojů, pozn. red.), kde firma musí chápat, že jde o kontinuální a nikdy nekončící proces.

Posledním častým mýtem je přesvědčení, že cílem digitalizace je nahradit lidi. Ve skutečnosti je digitalizace zaměřena na zlepšení efektivity a produktivity, nikoli na úplné nahrazení lidské síly.

Technologie mohou automatizovat opakující se a rutinní úkoly, což lidem umožní zaměřit se na komplexnější a kreativnější činnosti. Digitalizace také přináší změnu kompetencí lidí – s nástupem digitálních technologií je třeba, aby se lidé přizpůsobili a osvojili si nové dovednosti.

Autor je zakladatel a výkonný ředitel společnosti DigiApp
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB