Nejen nakupování. Obchodní centra lákají generaci Z

Podle letošní studie společnosti GfK má 90 procent Čechů v přijatelném dosahu aspoň jedno nákupní centrum. Současně však nejsou ke „svému“ nákupáku příliš věrní, a pokud najdou výhodnější nabídku, vyrazí ke konkurenci. Nákupní galerie se proto snaží získat loajalitu svých zákazníků také „mimoprodejními“ akcemi, a nalákat i takzvanou generaci Z, která jinak často nakupuje v e-shopech.
Obchodní galerie se čím dál více snaží nabídnout zákazníkům více než „obyčejné“ nakupování. Foto: Wikipedia

V českých městech a jejich okolí už zdaleka neroste tolik nákupních center jako před pár lety. Většina Čechů má obchodní galerie dostupné, nejsou pro ně až tak daleko. Centra ovšem nenabízejí jen desítky obchodů, slevy či výprodeje, ale také další akce – cílem je udržet si co nejvíce svých zákazníků, kteří jinak rádi odejdou jinam.

„Do popředí zájmu vlastníků a manažerů obchodních center se dostává zákaznický prožitek a budování loajality, která je u českých zákazníků spíše slabší,“ řekl František Trunec ze společnosti GfK.

Generace Z

Důležitý vliv má takzvaná generace Z, které se též říká internetová generace nebo také generace nového tisíciletí, protože na svět začala přicházet od poloviny 90. let. Protože při nakupování často míří do e-shopů, návštěvnost v nákupních galeriích výrazně neovlivňuje. Generace Z totiž v „chrámech nákupu“ vyhledává právě doplňkové služby.

PSALI JSME:
Česko je už pro chrámy konzumu malé, teď se nákupní centra spíše modernizují

„Často se spolužáky jezdíme do nákupáku třeba na pražský Zličín. Když se tam zrovna něco děje, tím lépe. Nebo tam třeba i několik hodin hrajeme stolní tenis v jednom sportovním obchodě. Prodavači nás už znají a nevyhánějí nás,“ svěřila se skoro sedmnáctiletá Adéla, která žije na okraji Prahy. Už více než rok chodí na brigády, takže má i svoje peníze na útratu. Za své peníze ráda nakupuje oblečení.

„Pokud se o této skupině dá říci, že něco v obchodních centrech vyhledává více než ostatní, pak jsou to především food courty a volnočasové zóny v čele s kinem,“ podotkl František Trunec z GfK. Podle něj se tato věková skupina, která nezanedbatelnou část života přesouvá do on-line prostředí, řadí zejména ve velkých vnitroměstských centrech k významné skupině s až pětinovým podílem na celkové zákaznické populaci.

„Obchodní centra rozšiřují portfolio služeb a mimo jiné budují zázemí i pro ty zákazníky, kteří jsou zvyklí být neustále online. Stále častěji využívají propojení s online prodejním kanálem a zákazníci v nich nacházejí také výdejny a výdejní boxy populárních e-shopů,“ dodal Trunec.

PSALI JSME:
Nakupování v e-shopech: Češi hodně dají na doporučení

Výstavy, koncerty, festivaly

Obchodní komplexy se snaží své prostředí maximálně zatraktivnit, rozšiřují své služby, modernizují prostředí a přicházejí s doprovodným programem. Například pražské Obchodní centrum Chodov má téměř po celé letní prázdniny interaktivní výstavu s názvem Město Robotů, kde se představuje více než sedmdesát unikátních výtvorů. Obdobně jsou na tom i další obchodní komplexy po celé republice.

„Každoročně pořádáme výstavy, koncerty a festivaly, ať už víkendové, nebo dlouhodobé. Naší nejvýraznější akcí je letní festival Vaňkovka Fest, který trvá déle než měsíc. V rámci brněnských nákupních center jde o unikát, což se promítá i na výrazné návštěvnosti,“ uvedl Jan Borůvka, ředitel brněnské Galerie Vaňkovka.

Loajalitu zákazníků se však obchodní centra snaží získat i prostřednictvím různých forem modernizace. Smyslem je, aby prostor v galeriích nesloužil jen jako prostředník k nákupům nebo k občerstvení, ale aby byl atraktivní nabídkou zábavy a dalších aktivit. „Obchodní domy také budují více odpočinkových zón a kaváren, zkrátka se posiluje volnočasový a zábavní element,“ sdělil Jan Kubíček, předseda českého výboru Mezinárodní asociace nákupních center.

PSALI JSME:
V nákupních centrech se zvyšuje agresivita zlodějů

Obava z e-shopů?

Nehrozí ale velkým nákupním domům odklon zákazníků k internetovým obchodům? Statistiky ukazují, že v e-shopech nakupuje stále více lidí. Podle expertů se ovšem nákupní galerie výraznějšího ohrožení od internetové konkurence obávat nemusejí.

„V minulosti pochopitelně docházelo k mylným předpovědím, že e-shopy převezmou majoritní část trhu, což by mohlo pro řadu center znamenat existenční nepříjemnosti. Podle analýz v USA i podle našich vlastních dat to ale vypadá spíše na tržní korekci. Stejně tak jako kamenné obchody ke svému fungování čím dál více potřebují e-shopy, i obchodníci přes internet pro svůj růst potřebují fyzickou přítomnost prodejny. Nákupní centra se pak pro tyto účely jeví řadě z nich jako ideální místo,“ tvrdí Jan Kubíček z českého výboru Mezinárodní asociace nákupních center.

Podobně se k problematice vyjadřuje i ředitel Galerie Vaňkovka Jan Borůvka, podle kterého by si offline a online nakupování nemělo konkurovat, ale naopak najít co nejlepší vzájemnou spolupráci. Jako názorný příklad udává prodej módy, kde si zákazník může kalhoty, košile či šaty vyzkoušet v prodejně.

PSALI JSME:
Zloději i zaměstnanci kradou stejnou měrou, obchodům to působí daňové problémy

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB