Nejen škola hrou. 3 obory, kde se nejvýrazněji prosazuje trend gamifikace

Gamifikace jako trend v poslední době vstupuje do mnoha oborů. Hra působí nenuceně, baví, motivuje. Proto vnášení herních prvků do neherních oblastí pomáhá motivovat lidi k mnoha činnostem. Upoutá pozornost, zlepšuje zapamatování faktů a pomáhá v nepopulárních činnostech. Jaké obory v současné době hrají ve využití gamifikace prim?

Ve školství pomáhá zapamatovat si podstatně více

I když o gamifikaci začínáme mluvit od roku 2010, tento princip se například ve školství začal prosazovat už před mnoha staletími – vzpomeňme Komenského „Školu hrou“. Gamifikace ve vzdělávání má mnoho podob – od pouhého začlenění drobných herních prvků přes výukové hry, až po rozsáhlé využívání počítačových her, které byly vyvinuty pro vzdělávání, ale i zábavu. Velké možnosti se otevírají s využitím nových technologií – zejména aplikací virtuální reality, případně 3D tisku, který žákům a studentům umožňuje probíranou látku doslova reálně osahat.

Samostatnou kapitolou je využití gamifikace v on-line vzdělávání. „Do on-line vzdělávání vnáší gamifikace několik velmi pozitivních prvků: pomáhá vyvolat a udržet zájem o učivo, umožňuje otestovat si nabyté znalosti a poskytuje rychlou zpětnou vazbu. Také výrazně zvyšuje motivaci k tomu, aby se lidé k učení pravidelně vraceli,“ potvrzuje Jan Dvořák, ředitel Počítačové školy Gopas.

V obchodě motivuje k nakupování a zvyšuje věrnost zákazníků

S myšlenkou vytvořit obecnou platformu, která poskytne e-shopům i kamenným obchodům možnost využít prvek hry a zpestřit tímto způsobem nakupování přišel původní český projekt Rondo.cz. Ten nabízí obchodníkům na klíč pokročilou formu věrnostního a motivačního programu, ve kterém dává zákazníkům možnost hry o hodnotné ceny jako odměnu za nákup. Zákazníci pak mohou téměř ihned získat formou hry odměnu podle svého výběru, a roste tak jejich pozitivní vnímání značky prodejce, motivace k dalším nákupům i třeba ochota volby požadovaného způsobu platby nebo formy dodání zboží.

„Využitím gamifikace mohou obchodníci nejen zvyšovat prodeje a počty zákazníků, ale také zákazníky lépe poznávat a nabízet jim na míru a ve správném čase přesně to, co chtějí. A to vše zábavnou a příjemnou formou,“ říká Lukáš Vršecký, jednatel Rondo.cz.

V HR motivuje k lepším výkonům

Velkým problémem současného pracovního trhu je účelná motivace zaměstnanců. V situaci, kdy platy rostou a firmy nabízejí širokou nabídku benefitů, personalisté hledají neotřelé cesty k motivaci lidí. A protože angažovaný zaměstnanec je výkonnější, je jednou z cest právě gamifikace. Hra je přirozeně kompetitivní, takže do pracovního procesu vnáší nenásilně prvek soutěže. Pomáhá také ke zlepšování vztahů mezi spolupracovníky navzájem i s vedením firmy. Gamifikovat lze nejen teambuildingovou aktivitu, ale i e-learning, interní workshopy nebo dokonce profily zaměstnanců ve firemním intranetu. Účelné je i využití hry při sestavování pracovních týmů – například využití únikových her pro přirozené rozdělení rolí v kolektivu.

Gamifikaci je možné aplikovat i pro zatraktivnění přijímacího procesu (gamifikonaný onboarding). Nováčkům ve firmě poskytuje bezpečnou zónu, díky které se mohou lépe sžít s novým pracovním prostředím, kolegy a být za to dokonce odměňování, což je pro ně motivující.

Nabízí se také aplikace herních principů v rozvojových projektech pro zaměstnance. Příkladem může být projekt společnosti British American Tobacco k náboru nových zájemců do programu pro mladé manažery. Hra trvala 6 týdnů a účastníci řešili případové studie a získávali body na diskusním fóru. Tak mohli sledovat, jak si vedou, a zároveň se porovnávat s ostatními. Navíc se mohli „setkávat“ s ostatními účastníky hry a začít se vzájemně poznávat, což bylo dobré po případném nástupu do programu.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.