Nejen škola hrou. 3 obory, kde se nejvýrazněji prosazuje trend gamifikace

Gamifikace jako trend v poslední době vstupuje do mnoha oborů. Hra působí nenuceně, baví, motivuje. Proto vnášení herních prvků do neherních oblastí pomáhá motivovat lidi k mnoha činnostem. Upoutá pozornost, zlepšuje zapamatování faktů a pomáhá v nepopulárních činnostech. Jaké obory v současné době hrají ve využití gamifikace prim?

Ve školství pomáhá zapamatovat si podstatně více

I když o gamifikaci začínáme mluvit od roku 2010, tento princip se například ve školství začal prosazovat už před mnoha staletími – vzpomeňme Komenského „Školu hrou“. Gamifikace ve vzdělávání má mnoho podob – od pouhého začlenění drobných herních prvků přes výukové hry, až po rozsáhlé využívání počítačových her, které byly vyvinuty pro vzdělávání, ale i zábavu. Velké možnosti se otevírají s využitím nových technologií – zejména aplikací virtuální reality, případně 3D tisku, který žákům a studentům umožňuje probíranou látku doslova reálně osahat.

Samostatnou kapitolou je využití gamifikace v on-line vzdělávání. „Do on-line vzdělávání vnáší gamifikace několik velmi pozitivních prvků: pomáhá vyvolat a udržet zájem o učivo, umožňuje otestovat si nabyté znalosti a poskytuje rychlou zpětnou vazbu. Také výrazně zvyšuje motivaci k tomu, aby se lidé k učení pravidelně vraceli,“ potvrzuje Jan Dvořák, ředitel Počítačové školy Gopas.

V obchodě motivuje k nakupování a zvyšuje věrnost zákazníků

S myšlenkou vytvořit obecnou platformu, která poskytne e-shopům i kamenným obchodům možnost využít prvek hry a zpestřit tímto způsobem nakupování přišel původní český projekt Rondo.cz. Ten nabízí obchodníkům na klíč pokročilou formu věrnostního a motivačního programu, ve kterém dává zákazníkům možnost hry o hodnotné ceny jako odměnu za nákup. Zákazníci pak mohou téměř ihned získat formou hry odměnu podle svého výběru, a roste tak jejich pozitivní vnímání značky prodejce, motivace k dalším nákupům i třeba ochota volby požadovaného způsobu platby nebo formy dodání zboží.

„Využitím gamifikace mohou obchodníci nejen zvyšovat prodeje a počty zákazníků, ale také zákazníky lépe poznávat a nabízet jim na míru a ve správném čase přesně to, co chtějí. A to vše zábavnou a příjemnou formou,“ říká Lukáš Vršecký, jednatel Rondo.cz.

V HR motivuje k lepším výkonům

Velkým problémem současného pracovního trhu je účelná motivace zaměstnanců. V situaci, kdy platy rostou a firmy nabízejí širokou nabídku benefitů, personalisté hledají neotřelé cesty k motivaci lidí. A protože angažovaný zaměstnanec je výkonnější, je jednou z cest právě gamifikace. Hra je přirozeně kompetitivní, takže do pracovního procesu vnáší nenásilně prvek soutěže. Pomáhá také ke zlepšování vztahů mezi spolupracovníky navzájem i s vedením firmy. Gamifikovat lze nejen teambuildingovou aktivitu, ale i e-learning, interní workshopy nebo dokonce profily zaměstnanců ve firemním intranetu. Účelné je i využití hry při sestavování pracovních týmů – například využití únikových her pro přirozené rozdělení rolí v kolektivu.

Gamifikaci je možné aplikovat i pro zatraktivnění přijímacího procesu (gamifikonaný onboarding). Nováčkům ve firmě poskytuje bezpečnou zónu, díky které se mohou lépe sžít s novým pracovním prostředím, kolegy a být za to dokonce odměňování, což je pro ně motivující.

Nabízí se také aplikace herních principů v rozvojových projektech pro zaměstnance. Příkladem může být projekt společnosti British American Tobacco k náboru nových zájemců do programu pro mladé manažery. Hra trvala 6 týdnů a účastníci řešili případové studie a získávali body na diskusním fóru. Tak mohli sledovat, jak si vedou, a zároveň se porovnávat s ostatními. Navíc se mohli „setkávat“ s ostatními účastníky hry a začít se vzájemně poznávat, což bylo dobré po případném nástupu do programu.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru