Nelegální tuning. Statisíce Čechů si čipují elektrokola hlavně kvůli vyšší rychlosti

Analýza
Pro statisíce Čechů jsou elektrokola s omezovačem rychlosti nastaveným na 25 kilometrů v hodině pomalá. A tak si je nechají čipovat, aby se jejich rychlost zvýšila, většinou na dvojnásobek, tedy na 50 km/h. Ojediněle i na vyšší. A policie s tím většinou nic moc nenadělá.
Statisíce Čechů si čipují elektrokola hlavně kvůli vyšší rychlosti. Ilustrační foto: Pixabay.com

Prodejci tuningu elektrokol se ohánějí tím, že chip tuning je u nás legálně dostupným zbožím s patřičnými certifikáty. A jedním dechem dodávají, že elektrokolo s instalovaným chip tuningem lze legálně provozovat pouze mimo veřejné komunikace. Tím pádem jsou z obliga a je tedy jen na cyklistovi, zda má funkci blokování omezovače rychlosti při jízdě na silnici či cyklostezce vypnutou nebo zapnutou.

Rychlostní limit 25 km/h pro elektrokola je dán evropskou legislativou stanovující omezení rychlosti pro jízdu na veřejné komunikaci. Platí tedy v celé EU, včetně ČR. Hlavním důvodem omezení rychlosti je bezpečnost – jak jezdce, tak jeho okolí.

Elektrokolo s uvedeným omezením rychlosti je tak z legislativního pohledu „klasickým“ jízdním kolem, k němuž nemusíte mít registrační značku, ani řidičský či technický průkaz. Jenže čipovaná elektrokola se již fakticky řadí mezi mopedy či skútry a měla by mít jak značku, tak techničák a povinné ručení. Taková elektrokola navíc nesmí na cyklostezky a řidič už musí mít certifikovanou motorkářskou helmu.

PSALI JSME:
Motocyklová přilba: Váží něco přes kilo, ale je to věda

Podle Evy Svobodové, tiskové mluvčí Uniqa pojišťovny, se Policie ČR bohužel se dozví zatím jen o části událostí, za nimiž je nepovolený tuning. „Aktuálně nemá nástroje, jak elektropohon a rychlost změřit. Musí vycházet jen z odhadů, výpovědi svědků, brzdné dráhy, rozsahu následků apod.,“ informovala redakci FAEI.cz.

V reakci na tuto situaci se už ale připravuje nový zákon. „Návrh z letošního března předpokládá, že pro silná elektrokola bude zapotřebí řidičský průkaz,“ uvedla mluvčí. „Získá-li po škodě takovou informaci pojišťovna, má právo krátit pojistné plnění, protože klient porušil základní zásadu: Postupovat v souladu se všemi předpisy a takovým způsobem, aby pojistná událost nenastala,“ doplnila.

Jinými slovy, pokud bude řidič čipovaného elektrokola účastníkem dopravní nehody a při jejím vyšetřování se na softwarovou úpravu přijde, hrozí, že od pojišťovny nedostane ani korunu a veškeré způsobené škody zaplatí ze svého. Byl totiž řidičem vozidla nezpůsobilého k provozu na pozemních komunikacích, kterým elektrokolo po tuningu bezesporu je.

PSALI JSME:
Škody z krádeží kol meziročně vzrostly o 25 procent

„Podle odhadu BESIP je v tuzemsku aktuálně odblokována rychlost elektropohonu u 100 až 200 tisíc elektrokol,“ připomněla Eva Svobodová. To je docela velké číslo, pokud uvážíme, že jen za loňský rok se jich podle statistik v Česku prodalo na 120 000.

Podle prodejců poptávka po elektrokolech převyšuje nabídku. Prodejci předpokládají, že do dvou let převáží odbyt elektrokol nad klasickými. Prodeje elektrokol za loňský rok stouply o 50 procent, což znamená, že každé třetí prodané kolo mělo elektrický pohon. V roce 2019 to bylo každé čtvrté.

S rostoucími počty elektrokol na cestách přibývá i zranění při jejich provozu, někdy dokonce fatální. Podle Centra dopravního výzkumu jde počet smrtelných obětí elektrokol za poslední tři roky už do několika desítek. Stojí za nimi nezvládnutá rychlost a jezdecké chyby, ale i alkohol. Loňský rok byl co do úmrtí cyklistů nejtragičtější a za nezanedbatelnou částí bylo právě elektrokolo.

PSALI JSME:
Uvažujete o nákupu elektrokola? Na co se soustředit při výběru a na co si dát pozor?

„Elektrokola jsou mnohem těžší a mají jiné jízdní vlastnosti. Vzhledem k vyšší rychlosti jsou rovněž hůře zvladatelná, zejména pro osoby bez zkušeností nebo s chabou fyzickou kondicí. Další problém nastává právě proto, že jsou tato kola snadno dostupná, takže se provoz na cyklostezkách a dalších komunikacích značně zahušťuje,“ vysvětlila Eva Svobodová.

Problémem je, že čeští cyklisté, zejména ti starší, nenosí za jízdy na hlavě přilbu, která je schopná při nárazu zabránit až 80 procentům závažných poranění hlavy. Je-li úraz těžký a spojený s následky, jsou náklady pojišťoven často v řádu milionů korun.

„V úrazovém pojištění jsou nejnáročnější pojistné události spojené se zraněními hlavy a páteře. Jejich léčba trvá nejdéle a také trvalé následky bývají nejvážnější, včetně ochrnutí a odkázání postiženého na doživotní péči,“ uvedl Daniel Červenka, ředitel likvidace škod Uniqa pojišťovny: „Přitom právě případy nehod elektrokol bohužel často končí právě úrazy hlavy a páteře.“

PSALI JSME:
Nenechávejte elektrokolo na sluníčku. Hrozí výbuch či vzplanutí baterie

Většina zákazníků a prodejců si podle odborníků neuvědomuje nebezpečí, kterému se vystavují chip tuningem či odblokováním omezovače rychlosti svého elektrokola. Přestože mnozí prodejci čipování tvrdí, že se „na nic nepřijde“, zdá se, že opak je pravdou.

Proti tuningu elektrokol se už před několika lety ohradil jeden z výrobců elektropohonů, společnost Bosch eBike Systems. Podle ní nejenže dojde ke ztrátě záruky, ale navíc takový zásah může elektrokolo poškodit. Také dojezd elektrokola na jedno nabití se razantně sníží.

Chip tuning může podle odborníků způsobit trvalé konstrukční změny, pro něž není navrženo ani kolo, ani komponenty elektromotoru. Většímu zatížení jsou vystaveny například brzdy, ale i řídítka, vidlice a rám. Kvůli přetížení může selhat elektromotor nebo brzdy, varují.

Podle aktuální internetové rešerše redakce portálu FAEI.cz přijde v tuzemsku tuning elektrokola na čtyři až šest tisíc korun. Záleží na značce kola a hlavně na výrobci baterie. České zákony zatím tyto praktiky nezakazují, ale v jiných zemích Unie – např. Francii a Německu – už jsou majitelé (nepřihlášených) čipovaných elektrokol pokutováni.

PSALI JSME:
Ukradli vám kolo? Tipy, jak si usnadnit jednání s pojišťovnou

Zavřít reklamu ×
  1. V tomto članku neni snad jedine slovo pravdy. Motory elektrokol jsou ve vetšině případu vyrobeny na mnohem vyšší zátěže, rychlosti. Čip pouze odblokuje přípomoc při šlapaní. I když je kolo v seriovem nastavení normalní člověk na něm ušlape bez přípomoci 35 km po rovině. Při jízdě z kopce lze s těmito koly dosahovat rychlosti i kolem 100 km stejně jako na normalních kolech. Tyto e kola jsou od cenove relace cca 70 000 korun mnohem bezpečnější než obyčejne kola, nebo kola podomacku přestavěne. Zvláštním nesmyslem je, že kolo podomacku přestavěne muže mit motor o daleko vyšším výkonu než je tovarnich 250 w. E kola ve většině případu maji pro vyšší rychlosti kvalitnější komponenty co se tyka brzd, tlumiču, kol a tuhost ramu. Čím dražší kolo, tím lepší komponenty a bezpečnější jízda. Nemyslím komponenty přehazka, řetaz, kazeta. Výrobci elektrokol dále vyvíjejí komponenty na e kola s vyšším durazem na bezpečnost. Na obyčejném kole se jezdí vice než 25 km po rovině a s kopce take kolem 70 km naprosto běžně. Každy blbec na koleckovych bruslich, koloběžkach jezdi kolem 25km. Kola s e pohonem dosahuji vahy od 18 kg po cca 27 kg. Zatížení se pohybuje kolem 140 kg. Někteří výrobci dávají doživotní záruky na rám. Elektromobilita se všude ve světě podporuje, EU ač se tváří zeleně jde proti elektromobilitě a snaží se na lidech novými zákony akorát vydělat peníze. Ano státu by se libilo, aby každy byl registrovaný a platil ruzne výpalné za značky, pojištění a uřední agendu. Ono z 200 000 prodanych kol ročně by mohlo být pro stát a pojištovny při poplatcich 200 na kolo za registraci značku a pojištění 40 000 000, při 2 000 000 e kol mezi lidmi by pojištovny vybrali třeba 200 000 000 ročně a to už je slušna částka někomu do kapsy, nějake pojišťovničce nejlépe ze zahraničními majiteli. K tomu připojištěni za kradeže kol, připojištění za škody, za urazy a už jde tento vymysl do miliard korun ročně, zahraničnímu majiteli pojištévny z pitome maličke zemičky o 10 milionech ovčanu. Ale EU je velka. Nejde o žádnou bezpečnost, jde o prachy. Jak lidi okrast pomocí zákona o peníze.

    • V pořádku. Máš chipované kolo?
      Tak šupaj z cyklostezky na silnici, hod na hlavu motoristickou helmu, zaplať povinné ručení a bude všechno v pořádku.

      • to mužeš řict všem cyklistum na normalnich kolech a hlavně na silničnich specialech, koloběžkařum, bruslařum, kteři na cyklostezkach překračuji rychlost 25 km/h ne pouze elektrokolum ad už s čipem nebo bez

        • Na cyklostezce široké metr dvacet nebo metr padesát, podle značek společné pro pěší, lidi s dětmi a s kočárky, bruslaře a skejtaře a dvouproudé, na jedné straně jedním směrem, u druhé strany se jde a jezdí druhým směrem, nějaká hovada, co jezdí rychleji než 25 kilometrů v hodině nemají co dělat.

          • Na cyklostesce pěší ,kočárky , psi atd nemají co dělat. Pro lidi jsou stesky pěší ….

          • Normální člověk na cyklostezce široké metr padesát s provozem (bruslaři, děti, psy, apod.) snad nejede ani těch 25km/h. Magorovi je to jedno, ten tam pojede i bez motoru jak kretén bez ohledu na ostatní.

          • Plácáš nesmysly. S autem, které umí 200km/h taky tak rychle nejezdíš. Ať dají na cyklostezky maximálku 25km/h a můžou tam klidně měřit. Zajímalo by mě jestli cyklisti na ekolech to budou porušovat častěji než ti bez motoru.

        • Až někoho na kole zmrzačíš/zabiješ a budeš bez pojištění, tak tě rád uvidím, jak budeš platit jemu nebo jeho rodině.

          • To je jenom o lidech.Někdo pojede bezohledně a někdo si dá pozor vždycky a bude raději předvídat nebo raději zpomají třeba i na 10km/h kvůli dětem nebo psům i bez jakéhokoliv omezovače na 25km/h. Kdo pojede jak bezmozek a zraní někoho na odblokovaném stroji,odjede z místa činu jak pirát,tak ať platí i miliony za soudní odškodnění.Každého problém, jen si ti rychlí cyklisté musí uvědomovat a podle toho se chovat.

    • O čem je toto vaše hluboké zamyšlení…? Můžete to dát do jedné věty rozvité? Čekal jsem, že se o vás dozvím, že se nejedná o čipování omezovače rychlosti ale o omezovač podpory – a že elektrokolo může i více jak 25 Km/h – „za svoje“ úplně legálně.
      Článek je totiž stavěn tak, že na e-biku se nesmí jet víc jak 25 Km/h.
      A to jediné tady nezaznělo… Ale dozvěděli jsme se smyšlené čísla ohledně pojištění.

  2. Potřebujeme, aby nám důchodci plnili supermarkety a vysedávali u teleshoppingů. S e-kolem se začali hýbat a trávit čas venku. Ještě aby se začali cítit mladší a ššťastnějš 🤨. Zakázat, zdražit, zdanit a pokutovat! A rychle zpátky do LDNek!

      • Douvisi to naprosto s celou diskuzi …..jsou to jen kecy o škodlivosti čipování , jak víte že ti starší s očipovanými koly a bez přileb jsou míň zodpovědní než ostatní ? Celý článek jsou kecy

  3. Ty snůšky lží a fantasmagorií o elektrokolech snad musí někdo organizovat. To neni možný, že by se někdo vážně živil psaním takových nesmyslů a myslel to vážně..

    • je to lobby pojišťoven, trend ve světě je pohyb pomoci el energie takže jeji masovost v budoucnu dava možnosti jak z obrovskeho množství lidí vytahnout pomocí zákonů, nařízení, předpisu obrovske množství peněz. kdyby jsi začal jezdit na koni a všichni šli příkladem, budou se platit poplatky za koně a čim vic lidi by ho měli a užívali tím větší by byl tlak pojišťoven na zákonodárce, které by umožňovali toto okrádání lidí realizovat. takový postup byl v minulosti u aut a jiných dopravních prostředků. společnost celosvětově se blíži k totalitnímu systemu vlády nad lidmi

      • muhehe, poslyšte, hlavní věcí je bezpečnost provozu, aby se lidí neuhodili do hlavy a nedopadli jako někdo ;o) (hádej kdo)

  4. Ten článek je už vyloženě snůška lží.
    Obecně bych řekl, že vadí celkové množství jezdců na kolech a ekolech v přírodě a na stezkách – postavili cyklostezky a oni jim tam začali jezdit lidi. To že díky ekolu se chce svést mnohem větší množství lidí do přírody je asi normální ne? Státu snad vadí, že jsou schopni se důchodci i díky ekolu dostat do lepší kondice (myslím ekolo s torzním snímačem šlapání, kdy musí jezdec nějakou sílu na pedál působit) a díky tomu bude od státu sosat důchod o pár let déle.
    Teď k ekolu:
    Ekolo na pozemní komunikaci smí jet klidně 90km/h, ale podpora motoru smí pomáhat jen do 25km/h a pak za vlastní sádlo. Takže ne že ekolo nesmí jet více jak 25km/h. Toto platí na POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH. Mimo pozemní komunikaci může motor pomáhat kam to zvládne.
    Čip lze většinou zapnout a vypnout. Takže na silnici/stezce je čip VYPNUTÝ a pomáhá do max. 25km/h. Vyjedu mimo komunikace a čip můžu zapnout a jet si jak chci.
    V případě nehody na pozemní komunikaci a jejího šetření musí být jezdci prokázáno, že čip byl aktivní a ekolo jelo díky podpoře motoru více jak 25km/h, protože ekolo mohlo LEGÁLNĚ jet i více, pokud to bylo za sádlo a ne na baterku. Podle logiky autora článku by mě klidně mohli zavřít za znásilnění, protože prostředek na to mám stále „nainstalován“. Motory většinou mají svou diagnostiku a servis/znalec je schopen tyto údaje vytáhnout a prokázat.
    Pojištění odpovědnosti nejen provozem ekola, ale obecně mou existencí je dobré mít, protože škodu můžu způsobit nechtíc kdykoliv a komukoliv.

    • Nechám si na automobil nainstalovat přepínací čip. V základu budu mít např.150 koní, po přepnutí tlačítka se mi klapkou otevře výfuk, plyny se přesměrují obtokem mimo filtr pevných částic, jednotka začne dodávat více paliva, samozřejmě to začne čoudit, střílet plameny a z motoru dostanu třeba 300 koní. Zeptám se vás jednou, bude takové auto legální? Budu tvrdit stejně jako vy, že si to přepínám jen mimo komunikace, uspěji s tímto tvrzením?

    • Dle mého soudu. Ekolo je nebezpečné hlavně v kombinaci s důchodcem. Všichni máme v hlavě schéma – důchodce, rádiovka, šnek. Ale pokud ne, jistě ho někdo časem na křižovatce sejme. Čip ON/OFF. Zkuste jet ve Švýcarsku s antiradarem, způsobit nehodu a tvrdit, že nebyl aktivní.. Ze zákona s ním jezdit nemůžete. A stejnou logiku je třeba použít na čip. Nehoda, čip ? Automaticky to znamená, že byl aktivní. Povinné ručení bych dal povinně ke kolu. Bez výjimky.

      • Koukám, že v této zemičce je spoustu velmi zapšklých lidí. Čip v autě – ano u na pozemku mimo veřejnou komunikaci, popř. na okruhu můžete jezdit v podstatě s čím chcete. Sice u auta nejde o výkon, na komunikaci můžete klidně s vozem o 1000 HP, ale o emise a mícháte v podstatě hrušky a jablka.
        Pan Roman bude takový ten zapšklý a závistivý človíček co nepřeje těm okolo, ale takových tu máme skoro 30%. Už první věta – „Dle mého soudu“ = „Sice vím prd, ale přál bych si, aby to tak bylo“. Mějte se soudruzi. Čest práci

      • Na kole jezdím, ale elektrokola jsou na hranici pravidel. Na skútr 50ccm potřebuji řidičák a helmu, ale na elektrokolo ne? Navíc při předjíždění občas nastávají problémy, protože člověk počítá s nějakým pomalým zrychlením cyklisty. Což u elektrokola je znatelně větší. Byl bych za to kdyby alespoň elektrokola kola byly nějak označeny aby človek mohl lépe předvídat zrychlení „elektrocyklisty“ a aby měli nějaké zkoušky v autoškole když není problém jet rychlostí jako skútr. A elektrokolobezky bych nejraději zakázal na silnicích úplně. Navíc elektro nesmysly za mě nemají co dělat na cyklostezkách. Ty nejsou určeny pro motorová vozidla. Pak vznikají akorát problémy…

  5. tak já nevím, řidiči aut si stěžuji, že je „normální“ cyklisté zdržují, ale když je možnost, aby i cyklisté jeli 50kph, bavíme-li se o obci jako místa, kde lze cyklisy a hustý provoz očekávat nejvíce, tak to najednou vadí. Vůbec nechápu, v čem je problém. Vždyť i cyklista závodním umí jet 50 nebo i mnohem více, ostatně z kopce i kdejaký nezávodník. A to třeba i na běžném kole, kde brzdy tomu neodpovídají. Co jsem viděl, tak všechna elektrokola mají kotoučové brzdy, taky zabrdí na mnohem kratší vzdálenosti, tj. jsou i bezpečnější

  6. Na elektrokola by se mělo hledět jako na motorové vozidlo, bez vyjímek. Pov. ručení a cejchovanou helmu. Všichni to mají odblokované a lítají po silnicích i 50,kou.

    • mám na svém el kole vypnutý omezovač a vyhovuje mi to a nejen mě a debilní názor že by se na el kolo mělo pohlížet jako na motorové vozidlo je výplod chorého mozku teda jestli tam v té hlavě ještě něco zbylo

  7. V tom článku je uveden jeden velký nesmysl. Eelktrokolo smí normálně jet víc, než 25 km/h, jen ta přípomoc elektromotoru musí dle platné legislativy pomáhat skončit při dosažení této rychlosti. To by podle tohoto článku znamenalo, že i z kopce smím jet na elektrokole max. 25 km/h, a cyklista na normálním kole víc ???

  8. Hrozné!!!co se děje..Liné trosky berou kola na půjčky….
    Zakázat el.kola.Je to pro dementni line zm.dy
    Nova doba.Pak se to vys .ává,zavází a chce to jezdit rychle.Kdyby sedli ty prasata na obyčejné kolo,nejeli by ani 15km/h…To se jim však nechce.El kolo prodat pouze na průkaz zdravotniho omezení nebo od 60let věku…Lidé jsou hloupí,líní,rozežraní,nepokorní uplakánci.Než aby opravdu zamakali,radši se budou tvářit ekologicky,hlavně když proto nemusí nic udělat..Elektrifikace osobní přepravy je největší lež tisiciletí..

    • Tak tady pán Znalec zaperlil. Myslím, že asi jste na kole ani nejel když píšete bludy o tom jak by všichni jezdili 15km/h. Je úplně jedno jestli to kolo je elektro nebo bez pohonu, každý když na kole jel tak ví, že běžně jezdí po rovině 30km/h u elektra je to tak, že 50km/h by jste nejel ani 5.minut aniž by vám neupadli nohy průměrná rychlost na ekole je 30km/h stejně jak na normálním akorát to šlape líp do kopce a mluvit o tom, že je to nebezpečné nebo jsou lidi líní to je blbost hodná chocholouška. Je kolo težké ano je ale jaký je rozdíl jestli jede 80kg chlap na kole nebo 90kg? A to je rozdíl váhy ekola a normálního. Pár diskutujících asi nikdy na kole nesedělo a mohli by si to asi vyzkoušet než začnou zde psát komentáře o bezpečnosti.

  9. V cyklistickém Nizozemí se před dvěma roky zastavil setrvalý pokles úmrtí na veřejných komunikacích a poprvé v historii tam zemřelo víc cyklistů než automobilistů, důvod ? Našel se ve statistikách a to prudkém růstu úmrtí na elektrokolech…

  10. Při přestavbě Bafang se dalo omezení nastavit do 50 km/h. Po rovině na asfaltu jsem s horákem jel cca max 2 km 42 km/h. Ničemu to nevadilo. Nevidím problém. Z kopce jede každé kolo nad 25 km/h, riziko nese jezdec. Bral bych omezení nad 32 km/h. To je optimální. Šílence žáden § stejně neomezí.

  11. Klasické každoroční pomlouvání elektrokol, které obsahuje spoustu technických nesmyslů, které zjevně nemá smysl rozebírat. Za všechny jeden – dojezd. Ten závisí na kapacitě baterie a předpokládá pohyb do 25km/h. Chci-li jet rychleji, tak jen odpor vzduchu roste s druhou mocninou rychlosti, tedy při dvojnásobné rychlosti spotřebuji čtyřnásobek energie z baterie, tedy místo inzerovaných 100km mi klesne dojezd na 25km. Všechny odpory rostou dokonce s třetí mocninou a dojezd by byl pouze 12,5 km. Takhle někdo jezdí na výlety? To by musel být mladý, nebo blbý!

Napsat komentář: Míra Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB