Berlín a Řím se však stále zřetelněji obávají konkurence v podobě čínských elektroaut, která by mohla zaplavit jednotný trh EU. Čínský průmysl je po covidu opět při síle, to a pořádné. Podmínky v něm se letos v únoru meziměsíčně zlepšily nejvýrazněji od dubna 2012, tedy za takřka jedenáct let. Vyplývá to z aktuálně zveřejněných čísel indexu nákupních manažerů v čínském zpracovatelském průmyslu.
Německý ministr dopravy Volker Wissing na twitteru uvedl, že pracuje na plánu, jenž by umožnil prodej aut se spalovacím motorem i po roce 2035. Doplnil, že zatímco Evropská komise preferuje od toho roku pouze prodej vozů poháněných z baterií, Berlín to vidí jinak. Podle Wissinga lze ve spalovacích motorech využít ekologická syntetická paliva, která zajistí klimaticky neutrální mobilitu.
Itálie chce zachovat prodej aut se spalovacím motorem i po roce 2035, neboť se obává sociálních dopadů, které by zákaz mohl vyvolat. Proti plánu Bruselu se dále staví také Polsko a Maďarsko. Odmítavě se k němu vyjadřovala také česká vláda.
Berlín a Řím hodlají svůj boj za umožnění prodeje aut se spalovacím motorem vzájemně koordinovat. Carlos Tavares, šéf obřího koncernu Stellantis, který zahrnuje italské, francouzské a americké automobilky, vyzývá vlády zemí EU, aby přehodnotily svůj stávající přístup k zamýšlené budoucnosti aut a k elektromobilitě.
Nynější přístup totiž podle něj může vést k sociálním otřesům, neboť elektrická auta budou v jeho důsledku tak nákladná, že budou pro podstatnou část společnosti nedostupná. To prý současně povede právě k zaplavení evropského trhu levnějšími čínskými elektrovozy.
Zveřejněné aktuální údaje z čínského průmyslu potvrzují, že obava z tamní konkurence je opodstatněná. Čínská ekonomika prokazuje vitalitu, když rychle setřásá negativní důsledky prakticky tři roky trvajících covidových restrikcí a uzavírek. Nákupní manažeři čínského zpracovatelského průmyslu totiž za únor hlásí nejvýraznější zlepšení podmínek za celé období od dubna 2012.
Zlepšují se také podmínky v čínských službách a stavebnictví. Tak dobrá čísla čekal málokdo, takže není divu, že asijské akciové trhy dnes výrazně rostou. Do černých čísel dostala dobrá čísla z Číny dokonce i americké akcie, které se nyní obchodují v režimu mimo řádné burzovní hodiny.
Aktuálně zveřejněný čínský ukazatel vystavuje tamní ekonomice první opravdu ucelený a zevrubný „posudek“ po loňském uvolnění covidových restrikcí, následném „promořování“ populace a po odeznění mocných vln šíření nákazy.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)
Jo,už jenom zakázat lidem dýchat a je to ……Nikdy nepochopím myšlení poslanců v Bruselu. Moderní spalovací motory už ovzduší téměř nijak neznečištují. Mnohem větší problém jsou lokální topeniště jako krby atd….