Německý hacker se dokázal nabourat do 25 vozů Tesla

Názor
Zprávy, že se mladý německý hacker David Colombo dokázal nabourat do několika vozů Tesla, vyvolaly v automobilovém průmyslu šok. Nikdo nechce zažít noční můru, že se vozu za jízdy zmocní někdo jiný. Aktuální hack sice není na takové úrovni, ale přesto si zaslouží naši pozornost.
Mladý německý hacker David Colombo se dokázal nabourat do několika vozů Tesla. V automobilovém průmyslu to vyvolalo šok. Ilustrační foto: Pixabay.com

Colombo nebyl schopen převzít plnou kontrolu nad žádným vozidlem, ale tvrdí, že byl schopen ovládat některá periferní zařízení na 25 špatně spravovaných Teslách, jako je hlasitost zvukového systému, okna a světla. Co je ale zásadní informace, nebyl schopen spustit kód na žádném z napadených vozů a rozhodně nebyl schopen dostat se do systému řízení.

Útok nahlásil společnosti Tesla, která jej vyšetřuje. Colombo tvrdí, že by majitelé vozů měli být schopni podobný nežádoucí přístup zablokovat. Ale tento závěr bychom si dovolili zpochybnit. Lze skutečně očekávat, že uživatelé budou znát detailní konfiguraci softwaru tak komplexního a technicky vyspělého výrobku, jako je moderní automobil?

Automobily musí být zabezpečené podle nejvyšších standardů od samého začátku a řidič by neměl mít defaultně možnost vzdáleného přístupu ke svému vozidlu.

PSALI JSME:
Hackeři: Nový nepřítel řidičů – a také ředitelů automobilek

Přesto si dokážeme představit budoucnost, kdy uživatelé budou muset převzít určitou odpovědnost za kybernetickou bezpečnost svých vozidel.

Pokud by hacker převzal kontrolu nad vozem a vy byste měli nehodu, nezáleželo by na tom, čí vinou nebylo auto zabezpečeno. Určitě byste chtěli udělat vše, co je ve vašich silách, abyste tomu zabránili. Je pochopitelné očekávat, že výrobci poskytnou plně zabezpečené vozidlo, ale naše zkušenosti z oblasti kyberbezpečnosti napovídají, že to není něco, co by bylo možné vždy stoprocentně zaručit.

Podobně, jako je potřeba chránit notebooky a telefony, se budeme muset zajímat i o ochranu našich automobilů před kybernetickými útoky. Když jde o naše životy a životy našich blízkých, chtějí mít uživatelé kontrolu nad riziky na té nejvyšší možné úrovni.

Autor je regionální ředitel společnosti Check Point Software Technologies
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Viry útočí. Hackeři už mohou napadat i auta, říká bezpečnostní specialista

Zavřít reklamu ×
  1. Myslím, že se budou muset udělat zákony a bude muset rozhodnout soud.. Protože dojde-li chybou software k nehodě, tak byla porušena funkční bezpečnost dle ISO26262, dle které se hodnotí každý systém v autě.
    Mýlím-li se, bude velice rád poučen v čem.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Technologie

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB