Neochudili jste se o odškodné?

Nárok na finanční kompenzaci za zpoždění letu mají i klienti cestovních kanceláří. Můžou o ni zažádat sami, nebo prostřednictvím specializovaných firem. Odškodnění může dosáhnout až téměř 16 tisíc korun.

Dvouhodinové zpoždění kvůli poruše motoru je jedním z důvodů, kdy je letecká společnost startující z EU povinna cestujícím zaplatit kompenzaci. Foto:Pixabay

Nárok na odškodnění za zpoždění letu mají nejen individuální turisté, nýbrž i lidé, kteří letí s cestovní kanceláří. „Není zde žádný rozdíl. Pravidla pro vyplácení kompenzací za zpožděné lety realizované v rámci zájezdu s cestovní kanceláří platí v úplně stejném rozsahu jako v případech, kdy si cestující všechno zajišťuje a objednává sám,“ říká František Herynk, ředitel společnosti Click2Claim, která se dlouhodobě zabývá zajišťováním oprávněných kompenzací od leteckých společností.

Poskytování kompenzace vyplývá z nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 261/2004 a vztahuje se proto jen na lety společností, které mají sídlo v Evropské Unii. Pokud jste odlétali z EU, nebo z Norska, Islandu a Švýcarska, můžete náhradu vymáhat také na aeroliniích, jež sídlí mimo EU.

Právo na finanční kompenzaci vzniká cestujícím při zpoždění letu o minimálně dvě hodiny a jen pokud za zpoždění může letecká společnost. Jeho výše se řídí podle konečné délky prodlení a podle délky trasy:

–          zpoždění letu 2 až 3 hodiny při délce letu do 1 500 km, 250 eur,
–          zpoždění letu 3 až 4 hodiny při délce letu od 1 500 km až 3 500 km, 400 eur,
–          zpoždění letu 4 hodiny a více při délce letu větší než 3 500 km, 600 eur.

Jestliže však přílet není zpožděný o více než čtyři hodiny (kvůli zpožděnému odletu), můžou aerolinky zkrátit kompenzaci až o 50 procent.

KDY SE NEPLATÍ

Uvedené časy jsou rozhodující i v případě, že za zpoždění letecká společnost nemůže (například nepříznivé počasí). V takovém případě je totiž povinná zajistit občerstvení či ubytování.

Na finanční kompenzaci cestující nárok nemají v případě, že zpoždění vzniklo kvůli špatnému počasí, pokud byli informování minimálně dva týdny před odletem, nebo jim byla poskytnuta alternativní přeprava v podobném čase.

Letecké společnosti používají nejrůznější výmluvy, aby se vyhnuly placení kompenzací. Poznat, zda je jejich zamítnutí vašeho nároku oprávněné, je naštěstí vcelku jednoduché. Aerolinie samozřejmě nemůžou to, když jejich letadlo na letišti poškodí jiný stroj. Nemůžou ani za panikařícího cestujícího, nebo jeho zdravotní komplikace, ba ani za stávku svých zaměstnanců. Ale již můžou za to, že si cestující dojde zapálit na toalety a stroj proto musí přistát, stejně jako za to, že někdo z personálu nenastoupil do práce. S několika takovými případy se můžete seznámit například zde.

VEDE PRAHA – LONDÝN

Podle statistiky případů, v nichž vymáhala odškodnění za zpoždění společnost Vaše nároky.cz, je jeho nejčastějším důvodem technická závada na letadle. Nejčastěji pak firma řešila zpoždění letu mezi Prahou a Londýnem. „Pokud bychom se zaměřili na mimoevropské destinace, tak lidé nejčastěji žádají odškodnění za zpožděný let u letů do New Yorku, na druhém místě jsou pak lety do Dubaje,“ konstatuje Petr Novák z Vaše nároky.cz. „Cestující se v drtivé většině případů přesný důvodu zpoždění nedozví, mívají jen neúplně informace, že se něco opravovalo nebo něco nefungovalo,“ doplňuje.

Společnost, která v minulém roce vymáhala odškodnění ve třech tisících případech má však i dobrou zprávu: V 71 procentech případů k získání odškodnění nebyl potřeba soud.  „U soudu skončilo 10 procent případů,“ upřesňuje ředitel Oto Strmiska.

KAM SE OBRÁTIT

Odškodnění za zpožděný let můžete požadovat zpětně až tři roky. Praktické rady, včetně vzorového dopisu najdete například na webu Planeta cestování.

V případě, že letecká společnost odmítne váš nárok, nebo se jen nechcete vymáhání věnovat, můžete se v tuzemsku obrátit na minimálně čtyři společnosti (Nahrady.cz, Click2claim.eu, Vaše nároky.cz, Zpožděno.cz). Ty svoje služby poskytují za provizi 25 – 27 procent z vymožené částky. V případě neúspěchu pak neúčtují zákazníkům nic.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Další z rubrik: [S] Opening a Cestování

Zavazadla v letecké přepravě budou pod lepší kontrolou

Pasažéři Qatar Airways a ruské letecké společnosti S7 mají díky mobilním aplikacím při cestování své kufry pod kontrolou už dnes. Do roku 2020 umožní cestujícím sledovat pohyb svých zavazadel v reálném čase přes 70 …

Na dovolenou s cestovkami bezpečněji

Minulý pátek prošla třetím čtením v Poslanecké sněmovně novela zákona o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu a teď míří do Senátu. Každý zákazník, jak uvedlo ministerstvo pro místní rozvoj …

Nejčtenější

Investiční životní pojištění: Běžní spotřebitelé vs. „podvedení klienti“

NázorTéma týdne
Je s podivem, že jsou to více než dva měsíce, co tuzemská média začala informovat o aktivitě „poškozených klientů“ pojišťoven v oblasti investičního životního pojištění (IŽP), ale žádné z nich se blíže nepozastavilo nad „modelovými příklady“, které na březnové tiskové konferenci představil Jiří Chvojka. Mluvíme o paní z Prahy, co měla sjednáno devět IŽP a o pánovi z Moravy, jenž vložil do finančního produktu, …
Rolovat nahoru