Nesdělujte své citlivé údaje po telefonu, varují banky před vishingem

Tuzemské banky v poslední době zaznamenaly nárůst útoků na své klienty formou tzv. vishingu. Jde o volání z podvrženého telefonního čísla s cílem vylákat z klientů tuzemských bank údaje o jejich platební kartě. Informovala o tom Česká bankovní asociace (ČBA) s tím, že banka by po svých klientech citlivé údaje tímto způsobem nikdy nechtěla.
Tuzemské banky v poslední době zaznamenaly nárůst útoků na své klienty formou tzv. vishingu. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Podle asociace útočníci napodobují telefonní čísla call center různých bank a následně telefonují náhodně vybraným lidem s tím, že se jim pokoušejí tvrdit, že došlo k zneužití jejich platební karty. Cílem těchto útoků je vylákat z lidí detaily o jejich platebních kartách (číslo karty, jméno, dobu platnosti a CVV kód – pozn. red.), samozřejmě s tím, že se je pak útočníci pokusí zneužít.

ČBA upozorňuje, že banky tímto způsobem nikdy nejednají a po svých klientech citlivé informace nežádají ani po telefonu, ani e-mailem. „Klienti bank by neměli zapomínat, že je banka tímto způsobem nikdy nekontaktuje a v žádném případě nebude chtít sdělit citlivé údaje,“ upozorňuje odborník bankovní asociace na platební styk a kyberbezpečnost Tomáš Hládek.

Například Moneta Money bank již začátkem července upozornila své klienty, že útočníci oslovují zejména ty, kdo podnikají v oblasti prodeje či pronájmu stavebních strojů a zemědělské techniky. „Útočník si Vás může vybrat, pokud např. na inzertních portálech nabízíte k prodeji takovouto techniku. Útočník poté požaduje osobní údaje a zaslání kopie dokladu totožnosti a údajů z Vaší platební karty,“ informovala banka.

Moneta zaznamenala i případy, kdy útočník požadoval číslo karty a kód CVV (tři číslice na zadní straně karty – pozn. red.). „Po získání údajů pak útočník kontaktuje banku se záměrem změnit nastavení účtu či karty (navýšení denních limitů, odblokování karty nebo internetového bankovnictví, propojení Vaší karty se službou Google Pay). Jakmile jsou změny provedeny, útočník okamžitě začne čerpat finanční prostředky,“ napsala banka svým klientům.

Veškeré důležité informace a sdělení, jako např. i upozornění na podobné útoky, podle Hládka naleznou klienti ve svém elektronickém bankovnictví. Hládek proto doporučuje nikomu neposkytovat citlivé údaje po telefonu, ani prostřednictvím e-mailu. „Pokud se s takovýmto jednáním někdo setká, měl by na možný pokus o podvod upozornit svou banku, která vše prověří,“ říká Tomáš Hládek.

Odborníci se shodují, že nejslabším článkem v oblasti zabezpečení jsou často sami klienti, kteří nejsou dostatečně obezřetní. Hackeři si to velmi dobře uvědomují, navíc jejich útoky jsou stále sofistikovanější. „Pokud se s podobným voláním setkáte a nebudete si jisti, obraťte se na svou banku. Telefonní čísla nebo např. i live podporu najdete na webových stránkách banky,“ doplňuje Hládek.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Pe Petr

    Česko je rozvojová a zaostalá země plná podvodníků.Internetové bankovnictví nemám a kartu do bankomatu jsem nechal zrušit už před 10 lety.Nehodlám přijít o všechny úspory kvůli nějakým vykukům,kterým se tu vede velmi dobře…..Však soudy pracují jen pro podvodníky jako Janoušek,Rittig a další darebáci.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB