Nestlé je tady už 155 let! Jak se potravinářské jedničce daří a co plánuje do budoucna?

Největší potravinářská firma na světě, švýcarské Nestlé, slaví další výročí. I 155 let po založení je dlouhodobou jedničkou na trhu a její pozicí neotřásly ani pandemie nebo brexit. V nejbližších letech společnost plánuje zejména snižování emisí a uhlíkově neutrální fungování svých značek.
Směs kravského mléka, pšeničné mouky a cukru prodávaná pod názvem „H. Nestlé-a moučka pro děti“ pomohla snížit dětskou úmrtnost. Ilustrační foto: Nestlé

Začalo to sušeným mlékem

Když v roce 1866 američtí bratři Pageové přivezli ze zámoří do Švýcarska technologii výroby sušeného mléka, asi netušili, jak se podnikání, které založili, jednou rozroste. Kousek od nich ve městě Vevey podnikal ve stejné době Henri Nestlé, v Německu vyučený lékárník. Toho proslavila první průmyslově vyráběná dětská výživa.

Směs kravského mléka, pšeničné mouky a cukru prodávaná pod názvem „H. Nestlé-a moučka pro děti“ pomohla snížit dětskou úmrtnost a předznamenala současné zaměření společnosti na výživu, zdraví a vyvážený životní styl. Bratři Pageové se s Henrim Nestlé oficiálně spojili v roce 1905. Od té doby se společnost rychle rozrůstala a postupem času začala také úspěšně rozšiřovat své portfolio.

Již od raných začátků své existence působila firma i na našem území. Nejstarší doložená zmínka související s obchodními aktivitami společnosti Nestlé u nás je z roku 1890. Právě 16. června tohoto roku byla zaregistrována s platností pro naše země jako grafická ochranná známka etiketa pro Nestlé’s Kindermehl.

Ze Švýcarska do celého světa

Více než jeden a půl století od založení je dnes Nestlé největší potravinářskou firmou na světě. Ve 186 zemích světa zaměstnává 270 000 lidí a spadají pod něj více než dva tisíce globálních i lokálních značek. V Česku a na Slovensku má společnost okolo tří tisíc zaměstnanců a provozuje čtyři závody – Zoru v Olomouci, Sfinx v Holešově, Krupku u Teplic a Carpathiu v Prievidzi.

Mezi nejznámější značky Nestlé patří dětská výživa BEBA, káva Nescafé a Nespresso, voda Perrier, potrava pro domácí mazlíčky Purina nebo cereálie Nesquik, z lokálních pak ORION, JOJO nebo Studentská pečeť. Jedním z nejnovějších přírůstků je například značka vegetariánských a veganských výrobků Garden Gourmet vyráběná společností v závodě Krupka.

Prodejům vévodí káva

V roce 2020 dosáhly tržby společnosti 81 miliard euro, z toho 0,45 miliardy euro připadalo na Česko a necelých 0,2 miliardy na Slovensko. Navzdory pandemii šlo o úspěšný rok a Nestlé je stále jedničkou v oblasti potravinářství.

Ačkoliv má většina lidí spojené Nestlé hlavně s cukrovinkami, největší podíl globálních tržeb v posledních letech tvoří segment kávy a instantních nápojů. Právě káva zažívá v posledních letech obrovský boom. Zatímco v roce 2015 tvořila 19 procent prodejů společnosti, v roce 2020 to bylo již více než 26 procent.

Spotřeba kávy roste i u nás. Jen za rok 2020 se v Česku celkový objem prodané kávy zvýšil o 2,1 procenta. Výjimečný růst zaznamenaly zejména podkategorie kapslové kávy (+20 %) a zrnkové kávy (+34 %). Ty rostly silně už před začátkem pandemie, ta však jejich nárůst ještě umocnila. V souvislosti s tím se zvýšil také prodej kávovarů, hlavně kapslových a plně automatických.

Navzdory zvýšenému zájmu o kávu však tento segment stále zaujímá na českém a slovenském trhu druhé místo – v roce 2020 tvořil 16 procent podíl na prodejích Nestlé.  Žebříčku u nás vévodí cukrovinky, které v roce 2020 tvořily 41 procent tržeb společnosti.

Tisíc tun Kofily? Bez problému

Ročně sjede z výrobní linky v olomouckém závodě Zora přes 44 tisíce tun čokoládových cukrovinek, což odpovídá váze více než sedmi tisíc slonů, nebo čtyř Eiffelovek. Mezi nimi například 4,1 tisíce tun tyčinky Margot, 3,2 tisíce tun čokolády Studentská pečeť, 1,9 tisíce tun Ledových Kaštanů a 1,2 tisíce tun tyčinek Deli.

V Krupce u Teplic se ročně vyrobí přes 21 tisíc tun rostlinných produktů Garden Gourmet a vzhledem ke zvýšené poptávce po alternativách masa objem výroby za posledních pěti let vzrostl čtyřnásobně. Více než polovina všech produktů vyrobených u nás jde na export – kromě EU také do Kanady, Mexika nebo Saúdské Arábie.

Aby mohlo Nestlé zvyšující se poptávku uspokojovat, dlouhodobě investuje do modernizace a expanze svých továren. Jen v Krupce v posledních dvou letech investovalo přes miliardu korun, aby byla výroba produktů Garden Gourmet ještě efektivnější.

Budoucnost ve znamení udržitelnosti

Právě značka Garden Gourmet je příkladem toho, jakým směrem chce Nestlé do budoucna rozvíjet všechny své značky – vstříc udržitelnosti. To je v poslední době stále důležitějším tématem pro spotřebitele i státy. Stále více lidí mění své stravovací návyky a bere větší ohled na původ a ekologickou stopu výrobků, které kupují.

V reakci na měnící se preference spotřebitelů a s ohledem na životní prostředí začalo Nestlé podnikat zásadní kroky k udržitelnému podnikání, od snižování energetické náročnosti továren po zavádění obalů z recyklovatelných materiálů.

Cílem Garden Gourmet je mimo jiné stát se do konce roku 2022 uhlíkově neutrální. Bude se tak jednat o jednu z prvních zcela uhlíkově neutrálních značek v portfoliu Nestlé. Na snižování emisí a ekologičtější výrobu se intenzivně zaměřují i další značky, například KitKat, Nespresso či ORION.

Inovovat své výrobky se společnosti v posledních letech daří i v segmentu cukrovinek. Již nějakou dobu lze na pultech obchodů najít například tyčinku s přidaným proteinem a sníženým obsahem cukru Margot Plus či zcela veganské bonbony JOJO Veggie.

S aktivitami podporujícími udržitelnost hodlá společnost pokračovat i v následujících letech. V rámci svých globálních cílů se zavázala, že do roku 2030 sníží své emise na polovinu a roku 2050 dosáhne nulových čistých emisí. V následujících pěti letech společnost v rámci celé skupiny investuje do snižování emisí až 75 miliard korun a soustředit se bude především na regenerativní zemědělství.

Výrobní závody v Česku snížily mezi roky 2010 až 2020 svou spotřebu vody v průměru o více než 41 procent a emise oxidu uhličitého o 65 procent. Nejlépe si vede závod Krupka – tomu se podařilo snížit emise CO2 dokonce o 85,8 procenta.

Od roku 2013 společnost ze svých závodů v Česku a na Slovensku nevyváží žádný plastový ani jiný odpad na skládky, ale důsledně ho recykluje či energeticky využívá. Kromě výroby dochází k optimalizaci balení výrobků. Změnou obalů výrobků Nestlé ušetří až 20 tun plastu za rok.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB