Nevěřte politikům. Platům učitelů chybí 21 procent, a bude hůř

Na politický slib, který je dokonce zakotven v zákonu, že učitelé budou brát 130 procent průměrné mzdy, mohou kantoři zatím zapomenout. Vloni k tomuto limitu chybělo 21 procent a letos se rozdíl nejspíš ještě prohloubí.
Učitelské platy dostatečně neodrážejí rozdíly v kvalitě práce. Odměňování je totiž určováno hlavně lety praxe. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Učitelské platy dostatečně neodrážejí rozdíly v kvalitě práce. Odměňování je totiž určováno hlavně lety praxe. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Vyplývá to z aktuální studie think-tanku IDEA při Ekonomickém ústavu Akademie věd, jejíž závěry si Finanční a ekonomické informace (faei.cz) prostudovaly. Analýza detailně mapuje vývoj a strukturu platů českých učitelů a výdaje na ně.

Relativní platy učitelů – v poměru k průměrné mzdě v české ekonomice – byly až do roku 2017 velmi nízké (zhruba 106 %) a patřily tak k nejnižším v ekonomicky vyspělých zemích světa (OECD).

Do roku 2021 pak rychle narostly na 125 procent a výrazně se tak přiblížily politickému a nově i zákonnému příslibu 130 procent. Potom se však trend obrátil a v roce 2024 se relativní platy učitelů snížily na 109 procent.

Hrozí další pokles

Roli v tom sehrála i pandemie covid-19, energetická krize, inflační vlna a snahy o konsolidaci státního rozpočtu posledních let.

„Relativní platy učitelů spoluurčují atraktivitu učitelství, zajišťují dostatečný zájem o profesi mezi nadanými a vážnými zájemci a udržení těch kvalitních. Výběrovost vysokoškolské přípravy pak během učitelské kariéry dlouhodobě spoluurčuje i kvalitu vzdělávání,“ uvedl spoluautor studie Daniel Münich.

„Proto lze dopady atraktivity učitelských platů na kvalitu vzdělávání vysledovat spíše až s odstupem dekád než let,“ dodal Münich. Autoři analýzy odhadují, že v roce 2025 relativní platy učitelů dále o něco klesnou.

A pokud by rozpočet regionálního školství na rok 2026 zůstal na úrovni Střednědobého rozpočtového výhledu, mohly by se dokonce snížit pod úroveň historického minima 105 procent z roku 2015.

Chybí až 35 miliard

Pouhé udržení relativních platů učitelů na úrovni roku 2025 i v letech 2026 až 2027 by vyžadovalo jejich zvyšování očekávaným tempem růstu nominálních mezd v ekonomice, tedy o 5,4 a 4,9 procenta.

Navýšení platů učitelů na 130 procent už v roce 2026 by vyžadovalo skokové zvýšení výdajů státního rozpočtu o 30 až 35 miliard korun. Celkové navýšení by ale muselo být vyšší, protože z rozpočtu se hradí i platy ostatních pedagogických pracovníků.

Pro vývoj učitelských platů v čase je velmi určující vývoj takzvané intenzity výdajů na regionální školství, tedy podílu těchto výdajů na hrubém domácím produktu (HDP). Ta v Česku dosáhla maxima a zároveň průměru zemí EU v letech 2022 až 2023. V dalších letech ale nastal pokles.

Od roku 2017 se relativní platy učitelů ve všech věkových skupinách vyvíjely podobně – do roku 2021 rostly, od té doby klesají. „Nejméně atraktivní jsou dlouhodobě platy učitelů středního věku, což zřejmě částečně přispívá k jejich odchodům z profese,“ uvedli autoři studie.

Dlouhodobě jsou nejatraktivnější platy nejmladších začínajících učitelů, byť poslední roky jejich atraktivnost klesá nejrychleji. Autoři také upozornili, že učitelské platy dostatečně neodrážejí rozdíly v kvalitě práce. Odměňování je totiž určováno hlavně lety praxe.

„Politická uskupení zatím na téma platů ve školství většinou mlčí a předmětem předvolebních debat se to téma dosud nestalo. Proto se k tématu učitelských platů měsíc před volbami vrátíme přehledem příslibů na základě volebních programů,“ dodal spoluautor studie Vladimír Smolka.

V letošním prvním čtvrtletí vzrostla podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) nominální mzda oproti stejného období loni o 6,7 procenta na 46 924 korun, reálně o 3,9 procenta. Medián mezd činil 38 385 korun.

„Nejmenší meziroční nárůst jsme zaznamenali v odvětví těžba a dobývání a ve výrobě a rozvodu elektřiny, plynu, tepla a klimatizovaného vzduchu. Tam je ovšem i tak mzdová úroveň vysoko nad celkovým průměrem,“ sdělila Jitka Erhartová, vedoucí oddělení statistiky práce ČSÚ.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 2
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

  1. BS Boleslav Stuchlík

    Učím, dělám to rád, ale musím to už doplácet ze svého a zhubnul jsem 10 kilo. Až mi dojdou peníze, budu nucený odejít. Je to škoda.

  2. Ji Jiří

    Co jsou relativní platy a co jsou reálné platy a skutečnost meziroční zvýšení (vlastně obročního), vycházet z objemu mezd nebo statistické výše příjmu atd. ,pokud tyto studie si budou jen vybírat, pro jaký účel a pro jaký cíl použijí jednoho, druhého, třetího způsobu, pak to nejsou odborné studie, ale populistické informace sloužící nějakému pánovi. Jako i tato informace vycházející z nějaké zprávy, ale tu zná jen hrstka lidí v celém rozsahu, zde je použitý jen jistý výsek.