U pětadvacetiletých dlužníků činí průměrná nezaplacená částka 1.632 korun, kdežto u osmnáctiletých dlužníků už je to 2.678 korun. Mladí lidé totiž nemají zkušenosti s hospodařením a špatně odhadují svoji spotřebu. V případě mobilních služeb se jim stává, že při snaze ušetřit, ve finále zaplatí víc, než by museli.
„Při výběru tarifu mobilního operátora často volí nižší měsíční platbu mezi dvěmi až třemi sty korunami, protože jsou přesvědčeni, že víc mobilních služeb nebudou čerpat, a že jim to stačí. Jenže provolají víc minut, pošlou víc textových zpráv a stáhnou mnohem víc dat, než měli v nastaveném limitu. A pak musí doplatit za vyšší ceny všechny služby nad paušál, takže se stává, že měsíční vyúčtování vysoko překročí částku, za kterou by měli neomezený tarif i s balíkem dat,“ vysvětlil Jakub Zetek, provozní ředitel společnosti M.B.A. Finance, mechanismus, jak mohou vztniknout dluhy vyšší než je maximální tarif, který se dá dnes pořídit okolo 700 korun.
Lidé po škole na začátku pracovní kariéry zpravidla nedisponují větším množstvím peněz – plat je nízký, zato výdaje jsou vysoké. S finančním plánovaním si moc hlavu nelámou, žijí z platu do platu a nevytvářejí si ani minimální rezervy. „Placení potřeb na startu samostatného života je hodně a nejrůznějších lákadel pro mladé je ještě víc,“ komentomentoval Jakub Zetek finanční problémy, které mladí musí řešit, když se staví na vlastní nohy.
S nedostatkem životních zkušeností souvisí i neochota mladých lidí dluhy řešit. Na upomínky nereagují a v komunikaci jsou laxní. „U mladých lidí se často setkáváme s postojem, „co mě otravujete, já to někdy zaplatim, případně „ono to nějak dopadne“. A když pohledávku operátora začne řešit ČTÚ a následně exekutor, dluh jim zbytečně naroste,“ popsal následky nezodpovědného chování dlužníků Jakub Zetek.