Před 60 lety začala výroba moderního rodinného automobilu Škoda 1000 MB s motorem v zádi celokovové karoserie, toto výročí si nyní Škoda Auto připomíná speciální výstavou. Až do 5. ledna 2025 můžete ve Škoda Muzeu sledovat příběh této legendy – od výběru koncepce přes prototypy, přípravu výrobní technologie až po zahájení sériové výroby a následovníky s motorem vzadu.
Návštěvníci mladoboleslavského Škoda Muzea se od července setkají s výstavou celkem 14 automobilů spojených s šedesátiletou historií vozu 1000 MB, mimo jiné s prototypy 976 a 988 z 50. let, formulemi F3 i sériovými vozy 1000 MB a MBX.
Automobilka si připomíná nejen výročí úspěšného modelu, ale i přechod na samonosnou konstrukci s koncepcí „vše vzadu“. Kromě vystavených vozů na návštěvníky čeká i videoprojekce a rodinný fotokoutek s maketou atraktivní dvoudveřové verze MBX.
Moderní rodinný automobil Škoda 1000 MB se veřejnosti představil právě před lety, v roce 1964. Práce na modelu ale začaly už v polovině 50. let. Dlouhá řada prototypů s různými variantami pohonu, ve dvou- i čtyřdveřové konfiguraci, a náročný vývoj zahrnující i testování v extrémních klimatických podmínkách vyústily v první sériový vůz Škoda 1000 MB.
Byl to vůz s motorem v zadní části moderní a lehké samonosné karoserie. Šlo o první skutečně velkosériový automobil české historie, vyráběný v počtu více než 100 000 kusů ročně. Vůz Škoda 1000 MB patřil v době svého vzniku ke špičce své třídy, a to vysokou úrovní techniky, komfortu i designu. Jeho nadčasová elegance budí pozornost i dnes, s odstupem 60 let.
Úspěch „embéčka“ by byl poloviční bez moderních výrobních technologií, včetně unikátního českého patentu na tlakové lití hliníku, který se v evropské velkosériové produkci automobilů poprvé uplatnil právě před šedesáti lety v Mladé Boleslavi. Nešlo o jedinou zajímavou technologii, Škoda 1000 MB vznikala ve zcela nové části mladoboleslavského výrobního závodu, v areálu o rozloze 80 hektarů.
Během pěti let bylo vyrobeno přes 443 000 populárních „embéček“, z nichž více než polovina zamířila do desítek zemí světa. Osvědčená technická koncepce, která své přednosti prokázala i na tratích náročných závodů a soutěží, se v modernizované podobě stala základem produkce po následující čtvrtstoletí.
(S využitím podkladů Škoda Muzeum)