
Co pro to můžete udělat? Stačí mít v mobilu aktuální verzi aplikace George a povolené zobrazování oznámení pro aplikace ve svém telefonu. Nová služba zvýší ochranu klientů před podvodníky, kteří se v telefonu vydávají za bankéře Spořitelny a pod různými záminkami nutí klienty k převodům peněz z jejich účtů nebo sdělení jejich přihlašovacích údajů.
Automatické oznámení, tzv. push notifikace, potvrzující, že volající je zaměstnancem České spořitelny, nově doprovází každý telefonát bankéřů Spořitelny klientům banky. Klienti, kteří chtějí tato oznámení vidět, musí jen v nastavení svého telefonu povolit zobrazování oznámení aplikace George. Pokud žádnou notifikaci během hovoru nezaregistrují, mohou si volajícího ověřit přímo v mobilním Georgi.
„Z celkového objemu klientských škod, které ve druhém čtvrtletí způsobili kybernetičtí podvodníci, tvořily čtvrtinu právě útoky falešných bankéřů. Ti se nejčastěji vydávají za pracovníka banky a pod různými záminkami, nejčastěji z důvodu napadení účtu, přimějí klienty, aby peníze ze svého účtu převedli nebo vložili na údajně zabezpečený účet,“ sdělil Petr Zíma z České spořitelny.
Kromě zaměstnanců Spořitelny se podvodníci často vydávají za pracovníky jiných bank, České národní banky nebo Policie ČR. Zatímco loni nechali podvodníci klienty vybírat peníze na pobočce a vkládat do bitcoinmatů, letos jim nejčastěji radí peníze převést na jiné účty. Následně si podvodníci zaslanou částku vyberou v bankomatu.
„Průměrná výše škod způsobená falešným bankéřem je výrazně vyšší než u jiných typů podvodů a ve druhém čtvrtletí dosáhla v průměru okolo 193 tisíc korun,“ upozornil manažer klientské bezpečnosti Spořitelny. Falešní bankéři zpravidla volají z organizovaných podvodných call center, hovoří plynně česky a velmi věrohodně napodobují chování zaměstnanců call centra.
„Zejména v poslední době využívají falešní bankéři trik, kdy nejdřív klientovi pošlou podvodnou SMS – například s výzvou na zaplacení pokuty za překročení rychlosti, a poté na ni navážou a oznamují klientovi, že se stal obětí podvodu a musí peníze zachránit,“ doplnil Teo Filip, expert na klientskou bezpečnost v České spořitelně.
Podvodníci podle něj také mohou podvrhnout volající číslo pomocí tzv spoofingu. Klientovi se pak jeví, že mu volá číslo důvěryhodné instituce, které si může dohledat na internetu. „Pokud potom chce mít člověk jistotu, že volá s konkrétní institucí, musí sám zavolat na její telefonní číslo a situaci si ověřit. Proto nově doprovázíme hovory z České spořitelny push notifikací,“ dodal Filip.
Moneta Money Bank tento týden upozornila, že na internetu se množí nabídky výhodných investic, k jejichž propagaci se často využívají tzv. deepfake videa se známými osobnostmi či společnostmi. Lidé, kteří na tyto nabídky reagují, se většinou stanou oběťmi přesvědčivého podvodu, během něhož přicházejí o značnou část svých úspor.
V deepfake videích populární osobnosti, finanční odborníci či známé společnosti doporučují velmi výhodnou investici. Poté, co na tuto reklamu klient reaguje, objeví se mu výzva k vyplnění krátkého investičního dotazníku, včetně kontaktních údajů. Po jeho odeslání jej velmi rychle kontaktuje podvodný investiční specialista, který vysvětlí, jak může na těchto investicích zbohatnout.
„V této fázi přijdou klienti jen o několik tisíc korun. Po několika dnech se znovu ozve tento falešný investiční specialista s tím, že první investice byla velmi výnosná, a nabídne vyplacení tohoto zisku. Pod záminkou pomoci v rámci dosažení dalších a vyšších zisků dochází navíc u klientů k instalaci programů pro vzdálený přístup,“ vysvětlil Jiří Poláček, senior manažer Moneta Money Bank.
To podvodníkovi umožní získat kontrolu nad osobními informacemi i zařízením klienta. Kromě toho, že klienta připraví o značnou část jeho peněz, dokážou načerpat i úvěr u nebankovních institucí prostřednictvím jeho bankovní identity. Jen za posledních devět měsíců banka zaznamenala v rámci investičních podvodů více než 450 napadených klientů a ztráty ve výši téměř 40 milionů korun.
V některých případech může falešný „investiční specialista“ klientovi doporučit, aby finanční prostředky z těchto „investic“ převedl na jiný účet. „Před tímto chováním naše klienty důrazně varujeme, jelikož v takovém případě by již nebyli pouze oběťmi podvodu, ale mohli by se stát tzv. bílým koněm s trestní odpovědností za legalizaci prostředků z trestné činnosti,“ upozornil Poláček.