Novinky v osobních financích: Nový druh kyberpodvodu, SIM Swap

Předvánoční období je nejen časem radosti, ale také obdobím zvýšené aktivity nejrůznějších šmejdů a podvodníků. S nárůstem plateb, zásilek a transakcí před Vánoci tak roste riziko, že se stanete obětí leckdy velice propracovaných podvodů. Pojďme se podívat, na co byste si měli dát pozor – a nejen před Vánoci.
SIM Swap je metoda, při níž se podvodník za asistence oběti zmocní jejího telefonního čísla. Stačí, když mu prozradíte potvrzovací SMS kód. Ilustrační foto: Depositphotos.com
SIM Swap je metoda, při níž se podvodník za asistence oběti zmocní jejího telefonního čísla. Stačí, když mu prozradíte potvrzovací SMS kód. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Nakupování vánočních dárků prostřednictvím e-shopů, které je mezi Čechy stále oblíbenější, bohužel nahrává také podvodníkům, jejichž aktivita se podle interních údajů Moneta Money Bank letos v listopadu v porovnání s loňskem navýšila o 20 procent.

Například falešní dopravci informují své oběti prostřednictvím podvodných SMS zpráv, telefonátů nebo e-mailů o doručení balíčků. Využívají přitom skutečnosti, že mnozí v předvánočním čase očekávají své zásilky. Podvodníkovým cílem je při tom získat přístup do bankovnictví nebo jiné citlivé údaje.

„S podobnými podvody se můžeme setkat i na sociálních sítích a on-line bazarech. Podvodníci kontaktují prodávajícího a žádají vyplnění údajů o účtu nebo kartě, případně zasílají odkazy na falešné internetové bankovnictví,“ vysvětlil Jiří Poláček, risk manažer Monety.

Kromě předvánočních podvodů spojených s falešnými dopravci nebo e-shopy se v současnosti objevují i další typy podvodného jednání. „V poslední době evidujeme vysoký nárůst podvodů prováděných jménem telefonního operátora, takzvaný SIM Swap,“ uvedl Poláček.

Jde o metodu, při níž se podvodník za asistence oběti zmocní jejího telefonního čísla. To pak využije k získání přístupu všude tam, kde se telefonní číslo používá při ověřování. Útočník, který získá kontrolu nad cizím telefonním číslem, jej pak může použít k autorizaci finančních transakcí či přístupu do různých dalších systémů.

A jak to funguje? Zavolá vám někdo, kdo se vydává za pracovníka vašeho mobilního operátora a přesvědčí vás, ať si nainstalujete jejich aplikaci, kde najdete přehled o svém tarifu, platbách, nevyčerpaných mobilních datech atd. Pokud „pracovníkovi“ sdělíte potvrzovací SMS kód, vaše číslo vám snadno ukradne.

Také Komerční banka spolu se společností Visa varovaly veřejnost a nabádaly k obezřetnosti, aby se lidé nenechali oklamat např. lákavými nízkými cenami v e-shopech, podvodníky na bazarech nebo podvodnými SMS zprávami o čekajících zásilkách, které mohou vést k finančním ztrátám. Banka uvedla, že každoročně roste počet karetních podvodů během předvánočního období až o třetinu.

Dalším rostoucím trendem jsou podle banky investiční podvody, které využívají tzv. deepfake videa a umělou inteligenci. Podvodníci vytvářejí falešné záznamy známých osobností, aby nalákali oběti k investicím do kryptoměn a dalších „zaručeně výnosných“ produktů. Pokud vám video s oblíbenou celebritou nabízí rychlé zbohatnutí, vždy si ověřte, zda jde o oficiální zdroj.

Phishingové zprávy často apelují na naléhavost nebo emocionální reakce. Pokud obdržíte zprávu o „pozastaveném balíčku na cestě“ nebo lákavé „výhodné nabídce“, ověřte si pravost odesílatele a nikdy neklikejte na odkazy od neznámých zdrojů. Skutečné doručovací společnosti a e-shopy nikdy nevyžadují citlivé informace přes SMS.

Podvodníci používají technologii spoofingu, aby napodobili hlas bankovního pracovníka nebo použili číslo, které vypadá jako oficiální bankovní linka. Pokud vám někdo volá s tím, že je třeba přesunout vaše finance na „bezpečný účet“, okamžitě zavěste a sami kontaktujte banku prostřednictvím oficiálních kanálů, doporučuje banka.

„Volač a Klikač zneužívají hektické atmosféry on-line nakupování, aby oklamali zákazníky a získali přístup k jejich citlivým údajům či finančním prostředkům. Češi se však snaží být na hrozby digitálního světa stále lépe připravení – pojištění internetových rizik zažívá v posledních letech velký nárůst zájmu,“ informovala ČSOB Pojišťovna.

Podle jejích statistik vzrostl počet klientů, kteří se rozhodli chránit před riziky na internetu, z necelých 100 tisíc v roce 2021 na více než 340 tisíc v roce 2024. Zvýšený zájem o pojištění internetových rizik podle pojišťovny potvrzuje, že lidé si stále více uvědomují hrozby spojené s kyberkriminalitou. Jen za poslední rok pojišťovna zaznamenala nárůst o více než 53 tisíc pojištěných.

Bezpečnostní rizika během Vánoc s sebou přináší také cestování, zejména pokud jde o podvody při rezervaci ubytování nebo zájezdů. Z nejnovějšího reprezentativního průzkumu pro společnosti Avast a Gen, vyplývá, že 70 procent Čechů, kteří byli terčem podvodů při plánování svých cest, se stalo obětí těchto podvodů. Celkově se s těmito podvody setkalo šest procent Čechů.

Nejčastěji šlo o falešné slevy a nabídky (45 %), malvertising (27 %), falešné cestovní kanceláře (25 %), podvodné rezervační stránky (23 %) a phishing (21 %). Celkem 77 procent obětí během podvodu přišlo o své peníze. Průměrně přišli lidé o 10 290 korun, přičemž nejvyšší ztráta dosahovala 50 000 Kč.

Češi se během vánočního cestování také často dopouštějí tzv. oversharingu, neboli přílišného sdílení citlivých osobních informací na sociálních sítích. Podle průzkumu dva z pěti Čechů sdíleli během svátků na sítích příliš mnoho informací. Až 13 procent označilo svou aktuální polohu a jeden z deseti dotazovaných označil na fotkách další zúčastněné osoby, aniž by je požádal o souhlas.

Tyto informace mohou útočníci zneužít k tvorbě personalizovaných phishingových útoků nebo ke krádeži identity či odcizení finančních prostředků. Předem si proto promyslete, zda informace, kterou chcete sdílet na sociálních sítích, není příliš citlivá a nemůže ohrozit vaši bezpečnost. Pamatujte, že vše, co zveřejníte v on-line prostoru, tam už natrvalo zůstane.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena