
Asi takto jednoduše by se daly shrnout tento týden zveřejněné podrobné březnové výsledky podnikatelských a spotřebitelských nálad za ČR zjišťované v rámci celoevropského průzkumu Evropské komise.
Z nejnovějších konjunkturálních dat můžeme vyčíst, že v průmyslu sice u zakázek nepanuje nějaká všeobecná nouze, nicméně firmy i tak na další měsíce zhoršují výhledy své produkce a současně předpokládají pomalejší růst zaměstnanosti.
Určitá korekce výhledů je zřejmá nejenom v gumárenském a plastikářském průmyslu nebo ve výrobě kovových výrobků, ale i v největším tuzemském oboru – automobilovém průmyslu.
To, na čem se v průmyslu firmy takřka jednoznačně shodnou, je další růst cen. Inflační očekávání v celém odvětví – s několika málo výjimkami – dál posiluje. Ve větší míře nyní rostou i zásoby hotových výrobků, především pak v automobilovém průmyslu, který stojí i nadále před problémem dodávek zahraničních komponent.
Ve službách je situace, pokud jde o vyhlídky do blízké budoucnosti, z měsíce na měsíc optimističtější. Zejména HORECA předpokládá výrazný nárůst poptávky, nabírání zaměstnanců, ale podobně jako většina ostatních služeb také další růst cen.
Firmy věří, že se opět rozběhne cestovní ruch, i když třeba přímo u cestovních kanceláří nejsou poslední výsledky nijak přesvědčivé. Je třeba dodat, že výsledky jsou sezónně očištěné, a tedy i srovnatelné za jednotlivé měsíce. Z březnových soft ukazatelů zatím přímo nevyplývá, že by česká ekonomika už nyní čelila prudkému ochlazení, i když část firem dál čelí logistickým problémům.
Vysoká inflace vyvolaná přetrvávajícím negativním nabídkovým šokem na komoditních, respektive energetických, trzích však (nejenom) českou ekonomiku už brzo přibrzdí. Zvlášť když ani současná vysoká spotřebitelská ani výrobní inflace zatím ještě nekulminovala.
Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)