Nucený nákup bezemisních vozidel ohrožuje svobodné podnikání

Blížící se platnost emisní normy Euro 7 probudila k akci zástupce automobilového průmyslu, nákladní přepravy a také politiky. Společně volají po zmírnění požadovaných limitů. „Musíme zajistit, aby změny nebyly neúnosné pro naše dopravce a aby evropský automobilový průmysl neztratil konkurenceschopnost,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Emisní norma Euro 7, která má začít platit už letos, zpřísňuje emisní limity oxidů dusíku a pevných částic, což výrazně ovlivní jak výrobce, tak provozovatele nákladních vozidel. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Emisní norma Euro 7, která má začít platit už letos, zpřísňuje emisní limity oxidů dusíku a pevných částic, což výrazně ovlivní jak výrobce, tak provozovatele nákladních vozidel. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Návrh emisní normy Euro 7, která má vstoupit v platnost už letos, zpřísňuje emisní limity oxidů dusíku a pevných částic, což výrazně ovlivní výrobce i provozovatele nákladních vozidel. Podle Ministerstva dopravy ČR jde o jednu z nejzásadnějších reforem v oblasti silniční dopravy za poslední desetiletí. Jedním z hlavních důsledků této regulace je nucená modernizace vozových parků.

Český ani evropský trh není podle odborníků na drastické změny připraven a navíc je ohrožena konkurenceschopnost celého automobilového sektoru i nákladní přepravy. Automobilky jsou pod hrozbou miliardových pokut nuceny vyrobit více elektromobilů, které mají firmy přednostně nakupovat při obnově flotil.

Výroba automobilů tvoří sedm procent unijního hrubého domácího produktu (HDP) a je na ni navázána celá řada dalších odvětví. Firmy v Česku i mnoha jiných zemích se obávají ztráty konkurenceschopnosti na trhu. Na nejbližším jednání pléna Evropského parlamentu chce proto skupina europoslanců z frakce Evropských konzervativců a reformistů prosadit úpravu normy Euro 7.

„Prvním bodem je urgentní řešení pokut automobilkám, v optimálním případě je úplně zrušit či rozložit jejich placení do minimálně pěti let. Dále je to revize nařízení o emisích CO2 již letos a také zrušení zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v roce 2035,“ sdělil europoslanec Ondřej Krutílek.

Podle současné podoby normy Euro 7 budou podnikatelé muset pořizovat bezemisní vozidla povinně. „Toto by bylo zásadní prolomení principů, na nichž stojí soukromé podnikání. Podnikatel musí mít možnost rozhodovat se na základě tržních podmínek a ekonomické udržitelnosti, nikoliv být nucen k nákupům, které nedávají smysl,“ varoval prezident sdružení Česmad Bohemia Josef Melzer.

Podle něj by toto nařízení paradoxně způsobilo, že flotily budou zastarávat, protože dopravci budou investice do nových vozidel odkládat. Podle analýzy Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) bude přechod na ekologická nákladní vozidla výrazný nárůst provozních nákladů pro dopravní firmy, a to zejména kvůli vysokým pořizovacím cenám těchto vozidel a nedostatečné infrastruktuře.

U dálkové přepravy se navíc realistické alternativy paliva stále hledají, protože biopaliva a LNG jsou sice ekologičtější než nafta, ale jejich dostupnost a infrastruktura stále pokulhávají. U ekologických alternativ chybí dostatečná síť dobíjecích stanic, plnicí stanice vodíku v Česku prakticky nenajdeme, což podnikatelům komplikuje plánování a provoz.

Bez výrazného nárůstu vysokovýkonných nabíjecích stanic a bodů pro alternativní paliva nebudou mít dopravní společnosti reálnou možnost přechodu. Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) proto prosazuje harmonizované pobídky v celé EU, včetně daňových výhod, investiční podpory a lepšího přístupu k infrastruktuře, aby byl zajištěn spravedlivý konkurenční rámec.

ACEA upozorňuje, že bez dostatečné podpory ze strany států a EU se mnoho firem dostane do finančních potíží a bude nuceno investice do modernizace flotily odkládat. Podobné závěry sdílí i IRU, která upozorňuje, že pořizovací cena bezemisních vozidel je minimálně dvojnásobná oproti ceně dosavadních dieselových vozů. Návratnost investic je přitom nejistá.

Podle Ralucy Marianové, ředitelky IRU pro EU, je zásadní, aby členské státy šly příkladem prostřednictvím revizí směrnice o bezemisních vozidlech a pravidel pro veřejné zakázky. „Veřejné investice mohou sehrát klíčovou roli při snižování rizika pro soukromý sektor, snížit náklady na bateriová elektrická vozidla a vytvořit důvěru na trhu, která podpoří jejich rozšíření,“ uvedla.

Firmy, které se přizpůsobí včas a efektivně, získají konkurenční výhodu. „Klíčovým faktorem úspěchu budou nejen inovace, ale také podpora a koordinace mezi soukromým a veřejným sektorem. Jen tak může logistika naplnit své ekologické cíle, aniž by ztratila ekonomickou udržitelnost,“ dodal Ondřej Stöhr, jednatel společnosti Conti-RSC, která patří mezi největší české silo cisternové přepravce.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek