O pořízení chaty či chalupy přemýšlí každý desátý Čech. Ceny stoupají

Koronavirová pandemie oživila zájem o pobyty v tuzemsku. Tři čtvrtiny Čechů byly v druhé polovině května přesvědčeny, že letošní léto prožijí v České republice. Čtvrtina z nich zůstane doma ve vlastním bytě či domě, čtvrtina na chatě či chalupě, kterou vlastní oni sami nebo někdo z rodiny, a 13 % si letos chatu či chalupu pronajme. Vyplynulo to z průzkumu Equa bank.
O pořízení chaty či chalupy přemýšlí každý desátý Čech. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Do hotelu či penzionu v tuzemsku se chystá pětina Čechů, každý desátý pak bude relaxovat pod stanem nebo v karavanu.

Dovolenou chceme přitom trávit tradičně – relaxem u vody, výlety do okolí, túrami, cyklistikou nebo prací na zahradě či při zvelebování bydlení.

Ti, co chalupu zatím nevlastní, začali kvůli pandemii uvažovat o její koupi. O jejím pořízení přemýšlí v současnosti až deset procent z nich. Nákup chaty či chalupy by dotazovaní nejčastěji hradili z půjčky od banky (42 %) nebo z vlastních úspor (33 %).

„Narůstající zájem o investice do rekreačních nemovitostí pozorujeme i u nás. Jen za poslední tři měsíce se zájem o hypotéky na koupi chat a chalup zvedl o 30 %. Nahrávají tomu i příznivé úrokové sazby hypoték. Nejčastěji si přitom Češi na nákup chat a chalup půjčují do jednoho milionu korun, největší zájem je o rekreační nemovitosti v okolí řek, jezer či rybníků nebo na horách,“ říká Ondřej Hák, ředitel retailového bankovnictví Equa bank.

PSALI JSME:
Co Čech, to chalupář? Kdepak, jen každý pátý až šestý

Poptávka zvyšuje i ceny

Podle údajů společnosti Valuo, která analyzuje nabídku a poptávku realitního trhu, bylo například ve třetím dubnovém týdnu bylo přes inzertní realitní servery prodáno dvakrát více chat a chalup, než tomu bylo ve stejném období v roce 2019. V celkových číslech stoupl zájem o chaty a chalupy oproti loňskému roku o 13 %.

„V posledních týdnech vidíme další vlnu růstu zájmu o nemovitosti okolo hlavního města, kterou eskalovala karanténní opatření vlády. Růst zájmu je patrný jak o domy a byty určené k celoročnímu bydlení, ale i o chaty a chalupy,“ říká Jiří Švec z Evropa Realitní kancelář.

Také síť realitních kanceláří Century 21 pozoruje v posledních letech zvýšenou poptávku po rekreačních nemovitostech. Na každou chatu nebo chalupu připadá zpravidla hned několik zájemců. Kupující se prý rozhodují hlavně podle dojezdové vzdálenosti a stavu objektu. Většina zájemců o rekreační nemovitost jsou koncoví zájemci, nikoli investoři.

PSALI JSME:
Chaty a chalupy jsou pro alergiky očistcem

Chataření se vrací do módy

„Zájem o chaty a chalupy se poslední dobou zvedl. Jako by se začalo chatařství znovu vracet do módy. Není ani divu, protože celkově chybí stavební pozemky. Lidé by chtěli stavět, ale nemají kde, tak chtějí mít mimo svůj panelákový byt aspoň něco k odpočinku a relaxaci. Proto se opět vracejí k chatám,“ říká Veronika Kalousková z kroměřížské realitní kanceláře.

Růst cen chat a chalup zaznamenává Century 21 už delší dobu, stejně jako zvýšení zájem o tuto komoditu. Mezi důvody patří demografická křivka a trend opouštění měst, kde rostou ceny nad možnosti průměrně vydělávajících lidí.

„Řada lidí je ochotna z chalupy dojíždět i do zaměstnání. V naší síti jde především o tzv. Husákovy děti, které začínají propadat koníčku chalupaření. Tento trend podpořily i vysoké ceny nemovitostí ve městech a tendence se z města vystěhovat na venkov, kde byl větší dostatek nemovitostí. Lidé jsou ochotni chalupy používat pro celoroční bydlení,“ říká provozní ředitel Century 21 Czech Republic Tomáš Jelínek.

PSALI JSME:
Uvažujete o bydlení na chatě? Zeptejte se nejdřív na úřadě

Do rekonstrukcí se lidem nechce

Mimo klasických chatařských oblastí lidé preferují i objekty zajišťující dostatek soukromí. V poptávkách jsou i samoty, něco u lesa s velkou loukou apod. Důležitá je pro zájemce dobrá dojezdová vzdálenost od místa bydliště (cca do 60 km). Zda jde o dřevěnou chatu, nebo chalupu, není rozhodující.

Klientům jde podle makléřky Veroniky Kalouskové o technický stav objektu, připojení elektřiny, a hlavně vody. Ta nemusí být přivedena přímo do objektu, ale určitě alespoň na pozemek. Také je Důležitým faktorem je rovněž možnost příjezdu autem až k objektu.

Lidé nemají problém s menšími úpravami a modernizacemi. Do rozsáhlejších rekonstrukcí se jim ale většinou nechce. „Trendem již není opravování o víkendech, opravy svépomocí. Dnešní zájemci hledají skutečný odpočinek, klid a zábavu,“ uzavírá Kalousková.

PSALI JSME:
Vyšší zdanění druhé nemovitosti postihne i chalupáře

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Bydlení

Blíží se velký chaos ve stavebnictví?

České stavebnictví v únoru po předchozím dlouhém propadu nepatrně vzrostlo. Stavební produkce podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) v únoru meziročně vzrostla o 3,6 procenta. Zásadní vliv mělo …

Ceny nemovitostí v Česku přestaly klesat

Podle dat Eurostatu zveřejněných v minulém týdnu se ceny bytů v posledním čtvrtletí loňského roku v Česku mezikvartálně podruhé za sebou zvýšily o 0,3 procenta. Na konci roku nové byty ještě symbolicky zlevnily, ale …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?