Čína se Evropské unii mstí za uvalení nových cel na její elektroauta, k němuž se Brusel uchýlil minulý měsíc. EU se snaží ochranářsky bránit vlastní automobilky, které zatím nejsou dostatečně konkurenceschopné, aby samy čelily čínským rivalům.
Státní dotace v Číně ovšem v průměru odpovídají pouze asi šesti procentům provozního cash flow čínských firem, spočítali začátkem tohoto měsíce analytici Goldman Sachs. Ovšem EU zdůvodňuje svá nově citelně navýšená cla na čínské elektromobily jejich masivní dotační podporou v podání Pekingu.
Navíc, čínské dotace na elektromobily rapidně klesají. Z takřka 14 000 dolarů na vůz roku 2018 na necelých 5 000 dolarů na vůz loni. Dotace na elektroauto je tak nyní v Číně znatelně nižší než v USA, kde v rámci Bidenova protiinflačního balíku opatření činí 7 500 dolarů.
To, že čínské elektrovozy hrozí zaplavit západní trhy, je tak nyní už spíše výsledkem jejich objektivně se lepšícího poměru „cena/výkon“ než masivního dopování čínskými veřejnými penězi.
Nyní tedy pro změnu hrozí, že eurounijní trhy zaplaví mléko. Pokud totiž Čína uvalí ona odvetná cla na mléko a mlékárenské výrobky z EU, výkupní ceny eurounijního mléka dále klesnou, protože jej za stávající cenu nebude kde prodávat.
Již nyní jsou podle českých zemědělců ceny mléka podnákladové. V živé paměti ještě je, jak jejich němečtí kolegové vyrazili s traktory na silnice a do ulic, když se bouřili právě proti nízkým cenám mléka na výkupu.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)